Editorial Oana Stratula, avocat. Legea prieteniei in "industria" achizitiilor publice

Miercuri, 03 Iulie 2013, ora 14:21
4041 citiri
Editorial Oana Stratula, avocat. Legea prieteniei in "industria" achizitiilor publice
Oana Stratula

Nu de putine ori, inca din momentul lecturarii documentatiei de atribuire, se poate intrevedea o preferinta a autoritatii contractante pentru anumiti posibili ofertanti, fapt ce rezulta, de regula, din conditiile stabilite de aceasta in privinta capacitatii profesionale pe care trebuie sa o aiba participantii la procedura.

Acest lucru este evident mai ales in domeniile in care numarul specialistilor nu este foarte mare, iar acestia se cunosc intre ei, inclusiv in ceea ce priveste membrii echipelor, studiile pe care le-au urmat, proiectele in care au fost implicati si valoarea acestora.

Desigur ca o documentatie de atribuire restrictiva poate face obiectul unei contestatii in fata Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, insa un astfel de demers presupune, pe de o parte, un anumit nivel de cunoastere a legislatiei in domeniul achizitiilor publice, care sa permita identificarea criteriilor restrictive si, pe de alta parte, implicarea unor resurse de ordin financiar, uman si de timp.

Din aceasta perspectiva, initiativa Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice de a interveni prin redactarea unor instructiuni privind modalitatea in care autoritatile contractante trebuie sa formuleze cerintele de calificare ce vizeaza capacitatea profesionala este una binevenita.

Cand pot fi impuse cerinte privitoare la studii si in ce pot consta acestea

Autoritatea contractanta poate solicita informatii referitoare la studii, numai in masura in care justifica de ce este necesara absolvirea studiilor intr-un anumit domeniu, respectiv de ce doar o persoana care a absolvit studiile solicitate poate indeplini activitatile din contractul ce urmeaza a fi atribuit si de ce persoane care au alte studii decat cele solicitate nu pot realiza aceste activitati.

De asemenea, autoritatea contractanta are obligatia de a identifica cu exactitate domeniul studiilor solicitate, nefiind suficient, spre exemplu, sa mentioneze in documentatia de atribuire conditia studiilor in domeniul tehnic, ci insusi tipul de studii care se solicita, respectiv specializarea constructii civile, industriale si agricole etc.

Referinta la durata studiilor se poate face fie prin solicitarea de studii superioare, fie prin solicitarea de studii medii, fara a se putea insa impune cerinta studiilor superioare de lunga durata.

In ceea ce priveste studiile postuniversitare, autoritatea contractanta nu poate solicita ca un expert sa aiba atat studii superioare cat si studii postuniversitare, studii universitare de masterat sau doctorat si, de asemenea, nu poate impune absolvirea doar de studii postuniversitare/master/doctorat.

In masura in care nu este necesara absolvirea cu diploma de licenta a studiilor intr-un anumit domeniu, autoritatea contractanta poate permite dovedirea specializarii fie prin studii absolvite cu diploma de licenta, fie prin studii postuniversitare, fie prin cursuri ce s-au finalizat cu certificari recunoscute la nivel national sau international intr-un anumit domeniu.

Experienta generala solicitata de autoritatea contractanta in domeniul studiilor poate fi de maximum 5 ani si, numai in mod exceptional, poate fi impusa o durata mai mare, atunci cand exista reglementari specifice in vigoare si/sau atunci cand autoritatea contractanta justifica temeinic, la nivelul notei justificative privind criteriile de calificare, complexitatea deosebita a activitatilor ce urmeaza a fi derulate in cadrul contractului, prin prisma pozitiei/atributiilor respectivului expert.

Ce conditii de experienta specifica se pot impune ofertantului

In conformitate cu Instructiunile emise de ANRMAP, autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ca experienta in domeniul specific aferent activitatilor din cadrul contractului ce urmeaza a fi atribuit, sa fie de maximum 3 ani.

Ofertantii au dreptul de a-si dovedi experienta specifica, cuantificata in ani, prin participarea la unul sau mai multe contracte/proiecte similare, indiferent cat timp a trecut de la finalizarea acestora.

Astfel, spre exemplu, autoritatea contractanta nu poate impune ca un expert sa fi participat intr-un proiect similar derulat in ultimii 3 ani, dupa cum nu se poate impune ca un expert sa aiba o experienta specifica realizata in ultimii 3 ani.

ANRMAP a relaxat cerintele referitoare la atestarea sau autorizarea tehnico-profesionala obligatorie

In cazul specialistilor care au nevoie de o anumita atestare sau autorizare tehnico-profesionala pentru a-si putea desfasura activitatea in cadrul contractului, autoritatea contractanta are obligatia de a mentiona, in fisa de date a achizitiei, prevederea expresa din actul normativ in baza caruia este obligatorie atestarea si de a solicita doar atestatul si/sau legitimatia.

Autoritatea contractanta nu are dreptul de a impune conditii de studii, vechime, respectiv de experienta generala si/sau specifica sau conditii ce vizeaza implicarea intr-un proiect sau contract similar, atunci cand institutiile abilitate pentru a emite astfel de atestate sau autorizatii impun indeplinirea anumitor conditii de vechime ori de experienta.

Astfel, spre exemplu, nu se pot stabili conditii de vechime pentru responsabilul tehnic cu executia, diriginti de santier, verificatori de proiect, personal atestat AFER/ISCIR/ANRE/ ANVAR/ANCPI/CECAR/CAFR/MCPN etc.

In cazul in care ofertantii prezinta experti straini ce detin certificat/atestat echivalent emis de autoritatile de certificare abilitate din alt stat, autoritatea contractanta nu are dreptul de a impune obtinerea atestatului/certificatului recunoscut de autoritatile romane la momentul depunerii ofertelor ci, in baza principiului recunoasterii reciproce, aceasta va accepta certificate echivalente.

Cum poate fi dovedita experienta specifica

In scopul dovedirii experientei specifice, autoritatea contractanta poate solicita ofertantilor CV-ul precum si documente-suport, cum ar fi, dupa caz, recomandari, copie de pe fisa de post, copie de pe contractul de munca, copia contractului de colaborare/prestari servicii, copie de pe Revisal etc.

Autoritatea contractanta nu poate impune ca documentele-suport necesare pentru dovedirea experientei solicitate sa fie eliberate exclusiv de catre beneficiarul contractului/proiectului in derularea caruia a fost implicat expertul, acestea putand fi eliberate si de prestatorul respectivelor servicii/lucrari.

Instructiunile emise de ANRMAP au caracter obligatoriu pentru autoritatile contractante, iar in masura in care acestea nu se conformeaza noilor reguli, documentatia de atribuire poate fi contestata de orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim.

Oana Stratula este Avocat Partener in cadrul Societatii Civile de Avocati Stratula, Mocanu & Asociatii

#conditii licitatii publice, #licitatii autoritati contractante, #editorial Oana Stratula , #Achizitii publice