Deputatii dau liber la contractele cu dedicatie in regiile autonome

Marti, 02 Iulie 2013, ora 08:08
1936 citiri
Deputatii dau liber la contractele cu dedicatie in regiile autonome

Deputatii vor sa scuteasca regiile autonome si companiile nationale de obligativitatea organizarii licitatiilor pentru atribuirea contractelor de achizitii publice, invocand precedentul creat de compania Tarom. Insa specialistii in achizitii publice atrag atentia asupra riscului de coruptie pe care il implica aceasta masura, prin reducerea transparentei procesului de atribuire.

Guvenul a decis, in primavara, ca operatorul aerian sa poata achizitiona flota fara licitatie publica, dupa ce Astra a contestat decizia de atribuire a contractului, cu riscul blocarii activitatii Tarom.

"Tarom, asa cum face in fiecare an, trebuie sa isi asigure aeronavele, ca sa poata sa zboare cu ele. Au facut procedura, au vrut sa semneze contractul cu o firma, nu stiu care, dupa care o alta firma, evident Astra a domnului Adamescu sau cum il cheama, s-a dus la smecherii de la CNSC care au spus 'Nu, dom'ne, se suspenda pana nu castiga Astra' si ne trezim saptamana viitoare ca aeronavele Tarom trebuie sa stea la sol si nu mai zboara", a declarat, in aprilie, premierul Victor Ponta, la un post de televziune.

Asadar, invocand mediul concurential, mai multi parlamentari ai PSD, PNL si minoritatilor nationale doresc ca toate regiile autonome si companiile nationale sa fie exceptate de la obligativitatea atribuirii contractelor prin licitatie.

"Este necesara eliminarea prevederilor intrucat incadrarea anumitor regii autonome/companii nationale/societati comerciale care isi desfasoara activitatea pe o piata concurentiala in categoria autoritatilor contractante conduce implicit la aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de OU 34/2006. Astfel, exista riscul ca prin aplicarea prevederilor OU 34/2006 activitatea curenta a entitatii sa fie blocata", argumenteaza parlamentarii.

In schimb, legislatia a fost completata cu o singura mentiune care stabileste ca regiile autonome sau companiile nationale, chiar daca nu mai fac parte din categoria autoritatilor contractante, trebuie sa elaboreze "norme procedurale interne care sa asigure respectarea principiilor nediscriminarii si egalitatii de tratament, transparentei, proportionalitatii si recunoasterii reciproce" atunci cand atribuie contractele de furnizare/prestare de servicii/executie de lucrari a caror valoare estimata depaseste pragul achizitiilor directe, pentru a respecta principiile prevazute de Tratatul Comisiei Europene.

Risc ridicat de coruptie, semnaleaza specialistii

Oana Stratula, partener al casei de avocatura Stratula Mocanu & Asociatii

Specialistii in achizitii publice atrag insa atentia asupra riscurilor pe care le presupune renuntarea la o masura de siguranta impotriva coruptiei.

"Este adevarat ca aplicarea procedurilor de atribuire, reglementate de OUG 34/2006, presupune o perioada mai lunga de timp pentru incheierea efectiva a contractelor, insa, fiind vorba despre fonduri publice, cel putin in parte, este normal ca gestionarea acestora sa fie supusa unor reguli speciale.

Excluderea regiilor autonome si a companiilor nationale din sfera autoritatilor contractante prezinta un risc evident si usor de anticipat, respectiv acela al incheierii contractelor pe alte criterii decat cele ale nediscriminarii, proportionalitatii, transparentei si eficientei utilizarii fondurilor", a declarat pentru Business24, Oana Stratula, partener al casei de avocatura Stratula Mocanu & Asociatii.

Piata achizitiilor publice reprezinta in jur de 15% din PIB-ul Romaniei, iar statul, prin institutiile si companiile sale, este cel mai mare cumparator. Doar 40% din valoare totala a contractelor de achizitii publice este atribuita prin intermediul sistemului electronic de achizitii publice (SEAP), potrivit unui calcul al Institutului pentru Politici Publice. In rest, procesul de atribuire a contractelor nu poate fi, practic, monitorizat.

Pe de alta parte, reducerea transparentei procesului de atribuire a contractelor pe bani publici incalca principiile europene din domeniul achizitiilor publice. Potrivit lui Lucian Vladescu, presedinte al Autoritatii Nationale de Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP), o noua directiva europeana va fi implementata si la nivel national pana in 2015.

Ce prevede viitoarea Directiva Europeana pentru achizitii publice

Reformele propuse vizeaza modernizarea in profunzime a metodelor si a instrumentelor existente. Obiectivul principal consta in a simplifica normele si procedurile si a le face mai flexibile. In acest scop, Comisia propune in special:

- posibilitatea de a recurge mai frecvent la negociere, ceea ce le va permite autoritatilor contractante sa achizitioneze bunuri si servicii mai potrivite nevoilor lor la cel mai bun pret;

- extinderea si, pe termen mediu, generalizarea comunicarii pe cale electronica in domeniul achizitiilor publice, aceasta fiind un mijloc esential de simplificare a achizitiilor publice;

- reducerea drastica a sarcinii administrative prin reducerea numarului de documente solicitate operatorilor economici, ceea ce va usura viata acestora.

De asemenea, se urmareste inlesnirea accesului IMM-urilor la contracte de achizitii publice: Accesul IMM-urilor va fi facilitat si sporit prin masuri care vizeaza reducerea sarcinii administrative, prin incurajarea puternica a impartirii contractelor in loturi si a limitarii cerintelor privind capacitatea financiara impuse pentru depunerea unei oferte.

Reforma propusa vizeaza, in acelasi timp, facilitarea unei mai bune utilizari calitative a achizitiilor publice prin acordarea unei ponderi mai mari criteriilor sociale si de mediu, fie prin abordarea bazata pe costurile pe ciclu de viata, fie prin integrarea persoanelor vulnerabile si defavorizate, contribuind astfel la realizarea obiectivelor strategiei Europa 2020.

Reforma mai include, de asemenea, si imbunatatirea masurilor existente de combatere a conflictelor de interese, a favoritismului si a coruptiei pentru a garanta integritatea procedurilor avand in vedere riscurile financiare implicate.

#lege achizitii publice, #atribuire contracte regii autonome, #atribuire contracte companii stat , #Achizitii publice