Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Regiile care au scapat de legea achizitiilor publice risca sa fie din nou capusate

Regiile care au scapat de legea achizitiilor publice risca sa fie din nou capusate


Companiile de stat care s-au prabusit sub greutatea "contractelor capusa" sunt scutite, din nou, de rigorile legii achizitiilor publice. Business24 prezinta "performantele" catorva dintre companiile pe care statul a aplicat si in trecut reteta lipsei de transparenta.

Dupa ani intregi de capusire a companiilor de stat si falimente, statul de decis cresterea transparentei in domeniul achizitiilor publice, insa minunea a durat doar sase luni. De la 1 ianuarie 2013, odata cu intrarea in vigoare a OUG nr. 77/2012, toate regiile autonome si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat au fost obligate sa deruleze proceduri de achizitie publica, conform prevederilor OUG 34/2006. Saptamana trecuta insa, a fost depus un amendament care scuteste, din nou, o parte din companiile statului de la rigorile legii achizitiilor publice.

"Doar Romaero, Oltchim si alte companii din categoria combinatele siderurgice, fabricilor etc. sau cele din portofoliul AAAS sunt excluse din categoria autoritatilor contractante, pentru ca sunt expuse pietei concurentiale", a explicat Lucian Vladescu, presedintele ANRMAP, institutia care, de altfel, a si propus intoarcerea la vechea forma a legii.

Argumentul pietei concurentiale a fost folosit si in cazul Tarom, companie care a fost scutita inca de acum cateva luni de la prevederile OUG 34/2006, in urma tergiversarii unei licitatii publice pentru achizitia de flota.

"Tarom, asa cum face in fiecare an, trebuie sa isi asigure aeronavele, ca sa poata sa zboare cu ele. Au facut procedura, au vrut sa semneze contractul cu o firma, nu stiu care, dupa care o alta firma, evident Astra a domnului Adamescu sau cum il cheama, s-a dus la smecherii de la CNSC care au spus 'Nu, dom'ne, se suspenda pana nu castiga Astra' si ne trezim saptamana viitoare ca aeronavele Tarom trebuie sa stea la sol si nu mai zboara", a povestea, in aprilie, premierul Victor Ponta, la un post de televziune. Astfel, pentru a evita blocarea activitatii Tarom, Guvenul a decis, in primavara, ca operatorul aerian sa poata achizitiona flota fara licitatie publica. Doar ca de-alungul anilor, contractele incheiate "cu usile inchise", au adus companiei Tarom pierderi de zeci de milioane de euro.

Managerul privat la Tarom: "Unele contracte sunt de-a dreptul socante!"

Noul manager privat de la Tarom, Christian Heinzmann, a declarat, la inceputul anului, ca este socat de modul in care au fost incheiate unele contracte cu partenerii de afaceri si estima pagubele la circa 10 milioane de euro pe an.


Christian Heinzmann, CEO Tarom

Cele mai dezavantajoase sunt contractele pentru serviciile de programare si sistemele IT. La acestea se adauga contractele de achizitie si cele pentru cazarea personalului in deplasare, adica un sfert din pierderile anuale ale Tarom, de 52 de milioane de euro la nivelul anului 2012. De altfel, compania inregistreaza pierderi de sase ani, care se ridica la aproximativ 250 de milioane de euro. Noua conducere spera ca in anul 2015, Tarom sa reintre pe profit. La finalul anului trecut, compania numara 2173 de angajati, la o cifra de afaceri de 225 de milioane de euro.

Cazul Oltchim: No comment



Oltchim este o alta perla a portofoliului de companii detinute de statul roman, scutite de la legea achizitiilor publice. Dupa ani de zile de capusare, compania se afla in procedura de insolventa. Activitatea combinatului cu 2600 de angajati a fost intrerupta timp doua luni, in cursul anului trecut, din cauza datoriilor.

Salariile mari si contractele paguboase incheiate de fosta conducere sunt principalele cauze care au adus combinatul in pragul falimentului, cu datorii de 500 de mii de euro, potrivit raportului administratorilor judiciari.

De exemplu, printre cele 100 de firme care au incheiat contracte dezavantajoase pentru combinat se numara si una controlata de fratele fostului director general, Constantin Roibu. Firma a acumulat datorii de sapte milioane de euro, iar acum se afla in insolventa.

Pe de alta parte, si incercarea de privatizare a fost un esec. Desi a castigat licitatia, Dan Diaconescu a refuzat sa plateasca suma convenita, de 45 de milioane de euro.

Pacatele Plafar, spalate de administratorii judiciari



Compania Plafar a iesit anul trecut din procedura de insolventa, declansata in 2009. In acel an, a inregistrat pierderi de 650 de mii de euro, la o cifra de afaceri de 775 de mii de euro. A reusit insa, sub supravegherea administratorilor judiciari, sa isi achite toate datoriile, la valoarea nominala, o premiera in Romania.

Dupa 16 ani de pierdere, Plafar a inregistrat un profit de 19 mii de euro in 2011, la o cifra de afaceri de 1,6 milioane de euro, de doua ori mai mare fata de 2009.

In 2012, desi cifra de afaceri s-a redus la nivelul din 2009, la circa 800 de mii de euro, profitul a crescut la 24 de mii de euro. Acum, Ministerul Economiei incearca privatizarea companiei.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2247 ori