Fiscul se reorganizeaza: Primul pas, mai putini manageri

Duminica, 30 Iunie 2013, ora 13:40
2172 citiri
Fiscul se reorganizeaza: Primul pas, mai putini manageri
Foto: romanialibera.ro

Numarul functiilor de conducere in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) se va reduce cu pana la o treime, in urma procesului de reorganizare a acestei institutii, potrivit unui comunicat al Ministerului Finantelor Publice /MFP/ remis AGERPRES.

Prin procesul amplu de reorganizare a Fiscului, care este o preconditie pentru implementarea unui proiect finantat de Banca Mondiala cu 70 de milioane de euro, conducerea MFP preconizeaza o serie de schimbari cu impact major in indeplinirea obiectivelor asumate de combatere si prevenire a evaziunii fiscale si de crestere a eficientei in ceea ce priveste colectarea veniturilor: crearea nivelului regional, crearea structurii antifrauda, asigurarea autonomiei Directiei Generale a Vamilor, implementarea unei noi strategii de resurse umane si simplificarea procesului decizional.

Crearea nivelului regional are ca scop reducerea numarului de raportari catre centrala ANAF, imbunatatirea planificarii si controlului, reducerea costului colectarii si crearea de unitati mai echilibrate din perspectiva ponderii economice si a ponderii in colectarea veniturilor. Competenta teritoriala a viitoarelor directii generale regionale ale finantelor publice respecta zonele de dezvoltare care vor fi acestea stabilite prin hotarare de Guvern.

Directia Generala Antifrauda Fiscala, creata prin reorganizarea controlului operativ in cadrul aparatului propriu al ANAF, va fi o structura nationala puternica, avand opt servicii regionale aflate in coordonarea directa a aparatului central.

'Din activitatea institutiei in ultimii ani, a reiesit necesitatea pregnanta a consolidarii cadrului legal privind lupta impotriva evaziunii, prin crearea unui mecanism unic de control care sa inlature paralelismele si sa elimine astfel evaluarea fiscala diferita sau chiar contrara a aceleiasi operatiuni economice, in concordanta cu angajamentul asumat de Romania in raport cu FMI.

Avand in vedere necesitatea recuperarii cu celeritate a prejudiciilor aduse bugetului de stat prin activitatea infractionala din zona evaziunii fiscale, precum si necesitatea specializarii unui personal dedicat combaterii acestui fenomen, structura antifrauda va prelua si atributii de cercetare penala.

Aceasta masura este justificata de necesitatea coordonarii de la un singur punct a intregii activitati, pentru concentrarea informatiilor si utilizarea eficienta a acestora, prin reducerea barierelor administrative, si implicit, obtinerea unor rezultate imediate. S-a avut in vedere exemplele la nivelul tarilor europene dezvoltate, in care o astfel de structura care combina cercetarea penala cu administrarea/cercetarea fiscala obtine rezultate notabile in combaterea fenomenului de evaziune fiscala', se spune in comunicatul MFP.

Noi strategii de resurse umane

Implementarea unei noi strategii de resurse umane si simplificarea procesului decizional va fi realizata prin realocarea personalului spre domeniile deficitare (antifrauda, inspectie fiscala, IT, juridic) sau spre organele fiscale cu cel mai mare grad de incarcare si, pe de alta parte, prin eliberarea din functie a celor care nu corespund din punct de vedere profesional si al integritatii.

'In ceea ce priveste politica de resurse umane, asa cum au constatat si expertii internationali, numarul total al personalului ANAF raportat la numarul de contribuabili administrati se incadreaza in media administratiilor fiscale din alte state europene. Totusi, s-a constatat necesitatea redistribuirii personalului atat intre structurile judetene (care au un numar prea mare sau prea mic de personal in functie de numarul de contribuabili administrati) cat si intre functiile administratiei (migrarea personalului dinspre procesele masive cu valoare adaugata redusa catre functiile mai complexe precum inspectia fiscala, asistenta contribuabililor si tehnologia informatiei unde a fost identificat un deficit real de personal)', precizeaza MFP.

ANAF se reorganizeaza ca urmare a fuziunii prin absorbtie si preluarea activitatii Autoritatii Nationale a Vamilor, si prin preluarea activitatii Garzii Financiare, institutie publica care se desfiinteaza. De asemenea, in cadrul ANAF se infiinteaza Directia Generala Antifrauda Fiscala, structura fara personalitate juridica, cu atributii de prevenire si de combatere a actelor si faptelor de evaziune fiscala si frauda fiscala si vamala. In cadrul acestei structuri functioneaza pe langa structurile de prevenire si control, Directia de Combatere a Fraudelor, care acorda suport tehnic de specialitate procurorului in efectuarea urmaririi penale in cauzele avand ca obiect infrac?iuni economico-financiare.

Restructurarea structurilor de control vizeaza atat combaterea si prevenirea evaziunii fiscale cat si cresterea eficientei in ceea ce priveste colectarea veniturilor, prin alocarea de personal suplimentar in zona inspectiei fiscale pentru efectuarea controalelor de fond si accelerarea procedurilor de rambursare de TVA.

'Numirea personalului antifrauda se va face pe baza de concurs sau examen, ocuparea functiilor publice fiind facuta in urma promovarii evaluarilor psihologice complexe, organizate prin intermediul unitatilor specializate acreditate in conditiile legii si a evaluarilor de integritate (...) Intregul proces de reorganizare urmareste transformarea ANAF intr-o administratie fiscala moderna, flexibila si eficienta, accentul fiind pus si pe crearea unei relatii de parteneriat cu contribuabilii, prin dezvoltarea sistemului informatic care va duce la perfectionarea mecanismelor de declarare si plata a obligatiilor fiscale', se mai spune in comunicat.

Analiza SWOT la ANAF

In cadrul analizei efectuate in cadrul acestui proces de reorganizare MFP a identificat o serie de puncte slabe ale ANAF - nivelul redus al conformarii voluntare a contribuabililor, structura organizatorica actuala, in special cea a aparatului teritorial, care presupune costuri ridicate de administrare, a dus la crearea unui numar mare de organe fiscale, toate judetele fiind tratate similar, netinandu-se cont de dimensiunea sau importanta fiecaruia sub aspectul ponderii economice, a numarului de contribuabili.

Toate structurile includ functii de directori executivi adjuncti, sefi de administratii, sefi de administratii adjuncti (la nivel national, aproximativ 49% din resursele umane ale ANAF se afla in birourile judetene, iar 43% in birourile operationale), activitatea desfasurata la nivelul structurii judetene este un amestec de activitati functionale (asistenta, monitorizare, coordonare, functii suport, etc.) si activitati operationale (inspectie fiscala).

Acest tip de organizare tinde sa creasca numarul de structuri si de functii de conducere, distributia ineficienta a personalului intre diferitele activitati ale administratiei fiscale, precum si intre diferite unitati de la nivel teritorial, nerespectandu-se, de la un judet la altul, aceeasi proportie intre numarul de personal alocat si numarul de contribuabili administrati sau veniturile realizate.

#modificari ANAF, #reorganizare anaf , #Administratia Finantelor