Regionalizarea, un bun prilej pentru relaxarea fiscala. In Bulgaria a mers

Marti, 02 Aprilie 2013, ora 15:55
5841 citiri
Regionalizarea, un bun prilej pentru relaxarea fiscala. In Bulgaria a mers
In Romania, o companie are de facut 113 plati pe an pentru indeplinirea obligatiilor fiscale

O noua organizare teritoriala ar putea rezolva problema reformei in administratia fiscala. Romania ii poate lua ca etalon chiar pe vecinii bulgari, care au reusit sa eficientizeze sistemul, gratie regionalizarii.

In Romania, administratia fiscala a devenit un "colos" supraincarcat cu proceduri birocratice si personal nepregatit, care descurajeaza investitorii straini. Diferentele intre cele doua sisteme sunt reflectate intr-un studiu realizat de Gabriel Sincu, partener la firma franceza de consultanta si audit Mazars:

- In Bulgaria: fiecare 1.000 de functionari fiscali aduc la bugetul de stat venituri reprezentand 3,37% din PIB. In Romania: 1.000 de functionari aduc numai 1,1% din PIB

- In Bulgaria exista 3,8 administratii fiscale la fiecare 1 milion de locuitori. In Romania sunt 20,5

- In Bulgaria un contribuabil are de facut un numar mediu de 17 plati pe an pentru indeplinirea obligatiilor fiscale. In Romania are de facut 113.

In contextul in care se vorbeste tot mai mult despre o reimpartire a tarii in regiuni, pare inevitabila o reformare a administratiilor fiscale. Regiunile vor dispune de buget propriu, format taxe si impozite, fonduri europene si fonduri de coeziune de la bugetul central.

Cehia si Polonia, alte exemple de succes

Ba, mai mult decat atat, consultantul fiscal da si alte exemple de succes pe care le poate urma Romania in ceea ce priveste organizarea eficienta a administratiei financiare.

"Exemple reusite de organizare a administrarii fiscale avem si la vecini noastri premianti din Europa Centrala, Cehia si Polonia. Acestia au reformat insa sistemul cu mult inaintea noastra, in cursul anilor '90, acolo fiscalitatea este deja una asezata si bine organizata.

Din pacate la noi deceniul 1990-2000 a fost unul pierdut, dupa cum stiti codul fiscal si codul de procedura fiscala intrand in vigoare abia in anul 2004, iar meseria de consultant fiscal se oficializeaza abia in 2007", a exemplificat Gabriel Sincu.

Olanda, modelul de perfectiune

Potrivit consultantului fiscal, Romania ar trebui sa tinda spre modelul olandez de oganizare fiscala.

"Idealul spre care trebuie sa tindem in ceea ce priveste administrarea fiscala ar trebui sa fie insa modelul olandez, acolo unde se poate vorbi de un parteneriat intre fisc si contribuabili, unde institutia "tax rulling"-ului functioneaza cu succes de zeci de ani si unde autoritatile utilizeaza deja conceptul de "marketing fiscal": cum sa conving contribuabilul ca plata impozitelor este un lucru bun. Desigur, pana acolo e cale lunga, dar daca nu ne vom propune idealuri indraznete atunci cum sa le putem atinge vreodata?", a adaugat consultantul Mazars.

Cristian Parvulescu: "Regionalizarea fiscala este asociata cu autonomia"

Analistul politic, Cristian Parvulescu subliniaza importanta unei implementari eficiente a modificarilor impuse de o noua organizare teritoriale, el subliniind ca sistemul odata implementat si prevazut in Constitutie va fi foarte dificil de modificat. "Daca a plecat prost, o sa functioneze in continuare prost", a spus Cristian Parvulescu pentru Business24.

In plus, Parvulescu crede ca succesul regionalizarii depinde si de modul in care va fi implementat si autoritatile trebuie sa aiba grija la raportul intre autoritatile judetene si cele regionale.

"Si eu cred ca regiune trebuie sa aiba puteri economice inclusiv fiscale pentru a putea finanta politicile regionale. Pe de alta parte, regionalizarea fiscala este asociata de unii cu autonomia pe criterii regionale si etnice si trezeste destul de multa reticenta.

Raportul dintre autoritatile judetene si cele regionale va fi crucial in conditiile in care Romania este o tara puternic baronizata in care puterea presedintilor consiliilor judetene a crescut in ultimii cinci ani, adica din 2008 cand s-a hotarat alegerea lor prin scrutin direct.

In conditiile in care administratia locala s-a politizat, riscurile fiind in ceea ce priveste administratia financiara este evident pentru mine ca politizarea administratiei este periculoasa pentru eficienta statului", a adaugat Cristian Parvulescu.

Gabriel Sincu, Mazars: Primii pasi in reorganizarea aparatului fiscal:

- Aspectul organizational: "aerisirea" aparatului birocratic prin reducerea numarului de institutii si a increngaturilor sale teritoriale

- Infrastructura IT: implementarea unui sistem informatic integrat pentru toate administratiile financiare, cu posibilitatea de conectare si comunicare in timp real, usor de folosit de catre inspectori si transparent pentru contribuabili;

- La nivelul resurselor umane: reducerea semnificativa a numarului de personal cu atributii birocratice si pastrarea oamenilor competenti care sa indeplineasca cu adevarat rolul de "slujbas" la stat. In acelasi timp, nivelul de remunerare sa creasca semnificativ.

Potrivit analistului Cristian Parvulescu, modelul de organizare teritoriala din Franta poate constitui un exemplu pentru Romania.

"Acolo, insa, reforma fiscala se realizeaza abia astazi, la mai bine de 30 de ani de la inceputul procesului de regionalizare. Cred ca administratiile fiscale sunt deja foarte politizate in momentul de fata si riscurile sunt foarte mari daca nu se iau masuri ca situatia sa nu se acentueze pe viitor", a spus Parvulescu.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#regionalizare Romania 2013, #reforma administratie fiscala Romania, #regionalizare relaxare fiscala , #Administratia Locala