Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Autostrada Transilvania in foame de bani

Autostrada Transilvania in foame de bani
Compania Bechtel, care gestioneaza lucrarile autostrazii Transilvania, a inghitit in doua luni tot atatia bani cat a inghitit pe tot parcursul anului trecut, de unde tragem concluzia ca si lucrarile au avansat proportional cu banii cheltuiti. Sa nu ne amagim insa, graficul este valabil doar la incasari si mai putin la lucrari.

Cu o candoare specifica varstei, cel mai tanari director aflat la carma Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADR), Mihai Grecu, a declarat zilele acestea ca bugetul pentru 2008 destinat autostrazii Transilvania a fost deja tocat, iar “in aceste conditii, lucrarile ar putea fi stopate”.



Mai sa fie, de la Sfantu Vasile si pana la tandrul martisor, americanii de la Bechtel au avut capacitatea sa inghita nu mai putin de 140 milioane dolari, trecand peste capriciile iernii, peste lipsa de personal sau pofta de munca a romanilor in primele zile de dupa sarbatori.



Pai daca in doua luni s-au cheltuit 140 milioane euro, ar insemna ca in ritmul acesta, in 12 luni Bechtel ar trebui sa inghita 840 milioane euro, adica in jur de 40% din valoarea totala a lucrarilor la momentul semnarii contractului, respectiv 2,2 miliarde euro.



Concluzia, la sfarsitul anului 2009 pe vestita autostrada Transilvania ar trebuie sa circule in voie masinile romanilor. Ei as, contractul cu Bechtel ne spune ca termenul de finalizare al autostrazii este 2013, daca graficul se va respecta. De unde aceasta inadvertenta, asadar ?



Sa ne intoarcem la junele Grecu de la CNADR, care la investirea in fruntea companiei tragea linii de-o parte si de alta a tarii, care ar urma sa devina drumuri exprese, un fel de strutocamila intre autostrada si drumuri nationale.



Ulterior, " copilul " rasfatat al premierului Tariceanu, caci el l-a investit in functie, s-a concentrat cu o atentie demna de invidiat asupra autostrazii Transilvania, unde a pompat toti banii primiti de minister. Sa nu va inchiputiti ca a facut-o de dragul ardelenilor, era o sarcina ce-l costa caciula, oricum prea mare pentru caputul lui.



Iata asadar explicatia pentru declaratia amintita mai sus, declaratie la care, atentie !, Bechtel nu comenteaza. Nici nu are sens atata vreme cat " le jeux sont fait ". Facem precizarea ca ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, seful direct al junelui Grecu, adopta si el aceeasi pozitie, de silenzio stampa, cu toate ca gestionarea fondurilor pentru infrastructura ii revine lui si nu subordonatului.



Tactica e simpla, de altfel, faci putina galagie, semeni putina panica ca sa ai motiv sa mai primesti ceva bani. Restul e pierdere de vreme.



Dincolo de tertipul de doi lei folosit de Mihai Grecu, care nu este decat un simplu pion in acest mecanism diabolic, nota finala de plata a autostrazii Transilvania va justifica cum a putut cheltui Bechtel in numai doua luni ditamai caruta de bani.



S-a tot spus ca din 2004 incoace, Bechtel a tot umflat costurile kilometrului de autostrada, astfel ca la final sa ajungem de la 2,2 miliarde de euro la 6-7 miliarde de euro. Ca s-au scumpit materialele, ca au crescut costurile cu forta de munca, ori ca au aparut lucrari ce nu erau prevazute in proiectul initial.



Prin 2005 ne declaram socati ca Bechtel anunta un cost al kilometrului de autostrada de 7-8 milioane euro, in timp ce acelasi Bechtel a construit inainte o autostrada in Croatia la costuri medii de 5 milioane/kilometru de autostrada.



Dupa alti doi ani acest costuri au sarit de 20-30 milioane euro/kilometru, asa din senin. S-o fi schimbat relieful prin Ardeal si nu stim noi ? Ei as, prost e cine da nu cine cere.



In mod normal, la un relief specific celui prin care trece autostrada Transilvania, costurile medii ale unui km nu ar trebui sa treaca de 10-12 milioane euro. O spun toti specialistii in drumuri, de care noi nu ducem inca lipsa.



Niciodata Bechtel nu a prezentat o justificare clara a acestor costuri, in ciuda faptului ca in contractul initial de proiectare, la care a participat si compania americana, costurile erau cele indicate de specialistii romani. Mai mult decat atat, CNADR are un contract platit pe bani grei cu firma franceza Scetauroute, care are rolul de a superviza lucrarile facute.



Intre Bechtel si francezi nu exista insa nici o consultare, cum de altfel nu exista nici intre CNADR si Scetauroute, desi exista o relatie contractuala clara. Dovada este si faptul ca CNADR a platit banii catre Bechtel fara sa aiba avizul francezilor.



Daca asa vrea muschii nostri ! Colac peste pupaza, directorul Grecu are tupeul sa afirme ca “Scetauroute trebuie sa aiba acelasi program de lucru cu Bechtel, insa asta nu s-a intamplat si de aceea nu a certificat lucrarile si nici nu a vizat plata, terminand programul de lucru mai repede". Cu alte cuvinte, francezii, care avizeaza, nu pot tine pasul cu americanii, care lucreaza precum Fat Frumos din poveste. Ridicol.



In final, merita sa mai amintim ca, intr-adevar, Ministerul Transporturilor nu are nici pe departe banii necesari pentru multimea de proiecte in infrastructura pe care le-a anuntat. Bugetul alocat pentru acest an nu acopera nici macar costurile a catorva zeci de kilometri de autostrada, daramite pentru alte proiecte cum ar fi drumurile exprese sau reabilitari de drumuri nationale.



Daca ar fi sa ne intoarcem putin in timp, ar trebui sa-i intrebam pe guvernanti unde-i fondul ala de dezvoltare a infrastructurii, realizat din banii din privatizare, si unde se pierd sumele din rectificarile bugetare ?



Da ce sa ne mai umplem capul cu prostii si intrebari fara rost. Mai bine ne intoarcem privirea catre Bechtel si autostrada Transilvania si pricepem cum vine treaba cu finantarile. Autostrazi o sa avem, evident, la orizontul secolului XXII.






Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2710 ori