Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cine gestioneaza dezastrul din calea ferata?

Cine gestioneaza dezastrul din calea ferata?

Cele doua accidente de cale ferata, soldate din fericire doar cu pagube materiale, arata starea deplorabila a infrastructurii feroviare, in care nu s-a investit aproape nimic in ultimii 20 de ani.

Doua catastrofe feroviare intr-o singura zi, dupa ce cu o saptamana inainte a avut o alta deraiere de tren in judetul Constanta, ar trebui sa reprezinte pentru Ministerul Transporturilor mai mult decat un avertisment.

Ca a fost o mana criminala, sau ca a fost o greseala a mecanicilor de locomotiva conteaza doar prea putin. Trista realitate, pe care guvernantii o cunosc de altfel, este data de faptul ca infrastructura feroviara din Romania este la pamant.


Siguranta in trafic, candva printre cele mai bune din Europa, a atins punctul critic, de la care orice accident sau catastrofa poate surveni in orice moment.


Pentru cele trei companii de stat din calea ferata (CFR Marfa, CFR Calatori si CFR Infrastructura), aceste accidente nu sunt altceva decat bomboana de pe coliva.


Pe fondul reducerii drastice a activitatii, cauzate de criza economica, respectivele societati nu mai pot supravietui fara injectii masive de bani din partea statului. Din pacate, bugetul este mult prea firav pentru a mai putea compensa pierderile din sistemul feroviar. Ce este de facut in aceasta situatie ?


Politica tuturor guvernelor postdecembriste fata de calea ferata din Romania a fost una de totala nepasare. Sub pretextul prioritatilor pe care le presupune infrastructura rutiera, calea ferata nu avut parte in ultimii ani decat de jafuri si indiferenta.


Degradarea infrastructurii a facut ca inclusiv performantele transportului de marfa sa fie printre cele mai slabe din Europa, motiv pentru care o serie de beneficiari ai CFR Marfa, de pilda, au preferat transportul auto sau naval, ori s-au indreptat catre companiile private aparute in calea ferata.


Paradoxal, desi transportul feroviar este mult mai ieftin decat cel auto in orice tara dezvoltata din Europa, in Romania am asistat la o situatie inversa.


Viteza medie de circulatie a trenurilor de marfa sau de calatori din Romania a ajuns sa fie mai mica decat viteza atinsa in urma cu 50 de ani, astfel ca o garnitura de marfa poate parcurge distanta Ploiesti-Constanta in chiar doua zile.


Parcul invechit de locomotive si de vagoane, dar mai ales lipsa investitiilor in dezvoltarea sau intretinerea infrastructurii feroviare au facut ca pierderile din sistem sa atinga niveluri record.


In paralel cu asta, adiminstratorii cailor ferate si-au batut joc fara nici o retinere de banul public pus la dispozitie de catre minister, fara ca cineva sa fie tras vreodata la raspundere.


Scadenta acestor greseli a venit, iata, afectand nu numai situatia financiara a companiilor, cat mai ales siguranta celor ce mai apeleaza inca la serviciile acestora.


Paguba produsa de deraierea celor doua garnituri, in Oltenia si Cluj, se ridica la cateva milioane bune de euro, pe care statul va fi nevoit sa le suporte.


Interesant este ca aceste doua accidente au venit exact in momentul in care sindicatele din calea ferata purtau negocieri pentru declansarea unei greve generale, pe fondul subfinantarii companiilor.


Nici nu este de mirare, atata vreme cat, spre exemplu, bugetul alocat pentru CFR Calatori in anul 2009 este de circa 680 de milioane de lei, jumatate fata de suma alocata anul trecut.


Pe fondul scaderii drastice a numarului de calatori, dar al cresterii cheltuielilor de operare, Ministerul Transportului nu are absolut nici o solutie de redresare a companiilor.


In domeniul transportului de marfa, CFR a inregistrat in acest an o reducere a activitatii cu aproape 50%, implicit trecerea de la profit pe pierdere. Nici aici ministerul sau administratia nu are solutii. Cea mai dramatica pozitie o are insa CFR infrastructura, de unde provin si accidentele feroviare.


Paradoxal, de fiecare data cand se ridica problemele delicate din calea ferata, administratorii companiilor sunt de negasit. Singurii care ies la inaintare, care incearca sa ofere solutii sunt liderii de sindicat de parca managementul companiilor ar reveni lor si nu unor directori numiti politic de fiecare data.


Cainele latra, caravana trece, caci sindicalistilor li se astupa de fiecare data gura cu cate o noua pomana, care tine de foame cateva luni. De data asta insa, nu sindicalistii sunt problema autoritatilor, ci insusi transportul feroviar din Romania.


La nivelul Ministerului Transporturilor nu exista absolut nici o solutie pentru rezolvarea problemelor din calea ferata. Singura gaselnita a acestuia este concedierea a catorva mii de salariati, pe motivul ca de aici s-ar face economii la cheltuieli.


Singur, in conditiile reducerii drastice a activitatii nu se justifica din punct de vedere economic acelasi numar mare de salariati. Sub aspectul sigurantei feroviare insa, lucrurile stau altfel.


Si aici, ministerul este ca paralizat. Nu are absolut nici o solutie.


Caile ferate sunt subventionate peste tot in lume, indeosebi transportul de calatori. Pentru ca este un serviciu public, transportul de calatori trebuie sa se realizeze intr-o siguranta maxima.


In aceste conditii, a vorbi despre 12.000 de disponibilizati, pe baza unor calcule pur matematice de reducere a cheltuielilor este un mare risc tocmai in domeniul asigurarii sigurantei calatorilor.


Romania dispune in momentul de fata de circa 10.800 km de cale ferata, 1000 de statii (gari sau puncte de oprire), mai putin de o treime din aceasta retea fiind electrificata.


In ultimii 18 ani nu a fost construit nici macar un nou kilometru de cale ferata, caci prioritatea ministrilor transporturilor a fost infrastructura rutiera.


Prioritate teoretica, caci in fapt si aceasta este la pamant. Din punct de vedere al lungimii, calea ferata din Romania s-ar situa pe pozitia a saptea in Europa. Dar, atentie, din punct de vedere al sigurantei traficului si a vitezei de deplasare, doar Albania este sub noi.


Aici sunt adevaratele probleme ale cailor ferate romanesti. Pentru care, o mai spunem odata, autoritatile nu au absolut nici o solutie. Coridoarele de transport pan-europene se pot opri, din aceste motive undeva la granita de vest a tarii, ceea ce, pe termen lung, va afecta companiile romanesti din toate punctele de vedere.


Alternativa, cum ar fi transportul auto nici nu poate fi luata in discutie, cu atat mai mult cu cat inclusiv la nivelul comunitatii europene transportul pe calea ferata este o prioritate. Si asta pentru ca nu e poluant, e sigur si e mai ieftin. Nici una dintre aceste caracteristici nu le regasim in Romania.


Sincer, nu stiu daca se mai poate salva ceva, dar daca s-ar gasi solutii si bani acestea ar trebui aplicate imediat. Cine s-o faca insa ?



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4483 ori
Citeste mai multe desprecfr feroviar trafic