La dreapta rasare soarele, la stanga fumul din furnale

Marti, 15 Iulie 2008, ora 14:34
6038 citiri
La dreapta rasare soarele, la stanga fumul din furnale

Devine tot mai evident ca austriecii de la Voest Alpine au ales Romania pentru cea mai mare investitie din Europa, din ultimii 20 de ani, respectiv un combinat metalurgic cu o capacitate de circa 5 milioane tone/an. Austriecii au contractat deja 96,4 hectare, in zona Agigea, dintr-un necesar de aproape 1000 de hectare.

Chestiunea viitoarei investitii a Voest Alpine la Marea Neagra a fost tratata pana acum exclusiv din punct de vedere al avantajelor pe care le-ar aduce. Cum la concurenta pentru locatia viitorului gigant metalurgic se aflau patru tari (Romania, Bulgaria, Ucraina si intr-o mai mica masura Turcia) este evident ca alegerea litoralului romanesc pare a fi un succes pentru tara noastra. Austriecii s-au abtinut de la prea multe comentarii dintr-un simplu motiv : specula pe terenurile ce urmau sa le achizitioneze.


Asadar au testat in stanga si in dreapta, au negociat chiar in mare secret pretul viitorului amplasament si, dupa toate probabilitatile au ales Romania, chiar daca ulterior au recunoscut ca terenul de aici este cel mai scump din ceea ce li s-a oferit.

Afaceristii nostri de carton, speculantii pe piata terenurilor, nu au apucat sa cumpere pentru a vinde apoi la suprapret, desi, intr-o anumita masura, si-au bagat coada alti speculanti, dar nu din Romania. In sfarsit, daca cei de la Voest Alpine au ales definitiv tara noastra pentru viitoarea investitie, credem ca ar fi cazul sa privim mai cu realism avantajele si dezavantajele acesteia.


Daca ne raportam la faptul ca un cost minim pentru o tona capacitate de otel este in momentul de fata in jurul a 1000 de euro, iar combinatul va avea o capacitate de 5 milioane tone otel, am ajunge la concluzia ca investiti s-ar ridica la aproximativ 5 miliarde de euro, la care adaugand si alte costuri aferente ar putea depasi 7 miliarde de euro.

O asemenea suma nu e de ici de colo, fiind aproape echivalenta cu nivelul tuturor investitiilor straine realizate in anul 2006, cel mai bun din acest punct de vedere. Sa amintim ca la vremea respectiva grosul investitiilor a apartinut tot austriecilor, care au cumparat cea mai mare banca din Romania : Banca Comerciala Romana.


Imperiul se reface, spun tot mai multi comentatori ce analizeaza expansiunea austriecilor in Romania, dar si in zona Balcanilor. De data asta, pe principii economice si nu politice sau militare. Lasand la o parte faptul ca imperiul nu a fost niciodata intins peste vechiul Regat, ci doar peste Transilvania si Bucovina, nu putem sa nu constatam, totusi, ca prezenta austriecilor in Transilvania a marcat mult in bine viata oamenilor de acolo.

Obisnuim sa afirmam ca seriozitatea, disciplina si alte calitati ale ardelenilor se datoreaza in buna masura prezentei austriecilor aici. Cu alte cuvinte, investitia Voest Alpine debuteaza din start sub bun augur.


Daca luam in cnsiderare aspectele de natura economica ale respectivei investitii, cum ar fi crearea a circa 10.000 de noi locuri de munca, faptul ca mare parte din productie va fi destinata exportului, sau ca existenta combinatului ar duce si la aparitia altor investitii, din nou ajungem la concluzia ca e cazul sa ne frecam mainile de satisfactie.

Totusi, de ce aleg austriecii Romania ? In primul rand, locatia trebuie sa fie la Marea Neagra, iar Constanta este cel mai mare port aici si singurul care poate primi nave cu o capacitate de 150.000 tone deadweight, esential pentru acostarea minerialierelor ce ar urma sa aprovizioneze combinatul. Alt avantaj este Canalul Dunare -Marea Neagra, care poate prelua otelul destinat exportului. Dar cel mai important este altceva, lucru despre care nu se sufla o vorba.


Viitorul combinat va fi unul integrat cu doua furnale, trei convertizoare cu oxigen, un laminor de banda la cald si unul la rece, o linie de galvanizare, productia viitorului colos fiind de circa 5 milioane tone/an, mai mult decat produce in prezent fostul Sidex Galati.

Produsele realizate de austrieci (banda laminata) sunt destinate in special industriei de automobile si industriei electrcasnice, avand un grad ridicat de calitate. Extrem de important este procesul tehnologic de functionare, care nu se bazeaza pe otelarii electrice, ci pe laminoare care vor consuma gaze naturale si furnale ce folosesc ca materie prima cocsul.


Pentru aprovizionarea cu gaze naturale se spune ca s-a luat in considerare realizarea unui gazoduct prin intermediul caruia sa vina gaze din Rusia. Oare chiar asa sa fie ? Investitiile intr-o noua magistrala sunt extrem de ridicate si nu pot fi sustinute de o singura companie (vezi exemplul Nabucco). Pe de alta parte aici este vorba si de interese strategice, geopolitice etc, ceea ce ne face sa credem ca o asemenea varianta este exclusa din start. Dar…


Sa ne intoarcem la imperiu. Austriecii au in Romania si compania Petrom, care exploateaza jumatate din resursele de gaze naturale ale Romaniei, o cantitate importanta din aceste gaze provenind de la exploatarile aflate in Marea Neagra, deci in apropiere.

Ei, aici se mai poate discuta. De ce ar vinde Petrom gazele populatiei, la preturi de doua ori mai mici decat pretul gazelor din import, si nu l-ar vinde unei companii austriece, cum este Voest Alpine. Mai mult, daca Nabucco se va realiza, magistrala va trece tot pe langa investitia Voeste Alpine, in situatia in care gazele romanesti se vor epuiza.


Una din marile probleme ale austriecilor la alegerea locatiei a fost legata de legislatia de mediu din tara respectiva si posibilitatile de modificare a ei. Austriecii spun ca tehnologia lor polueaza foarte putin. Daca e asa de ce sunt atat de ingrijorati de problemele de mediu ?

Se stie ca marile combinate siderurgice sunt pe lista celor mai mari poluatori cu dioxid de carbon in atmosfera, lucru ce ingrijoreaza enorm Uniunea Europeana. Investitia Voest Alpine in Romania are insa si ea un rationament, dat fiind faptul ca tara nostra detine inca in rezerva ei strategica o importanta cantitate de certificate de emisii de dioxid de carbon, din care o parte consistenta o va aloca celor de la Voest Alpine, lucru care in tara lor, sau intr-o alta, nu l-ar putea realiza.


O alta problema este data de zgura rezultata din arderea cocsului, zgura care, spun specialistii, va fi folosita exclusiv la realizarea cimentului eliminand astfel nevoia unor depozite ecologice de zgura. Pentru asta trebuie construita insa o fabrica de ciment, care se stie, este la fel de poluanta (si aceasta va avea nevoie de certificate de emisii de dioxid de carbon). Rezerva Romanie de certificate permite si acest lucru.


Sunt doar cateva din aspectele pe care negociatorii nostrii refuza sa ni le comunice, pentru a ne bucura pe deplin de investitia austriecilor. Faptul ca se afla la Marea Neagra, adica cam pe la mijlocul Litoralului romanesc, nici nu mai are rost sa-l comentam.

O sa fie totusi interesant cand ne vom trezi dimineata sa vedem rasaritul soarelui pe Litoral si intr-o parte o sa vedem soarele iesind in mare, iar in cealalta fumul iesind din furnale. Avantaje si dezavantaje, nu-i asa ?

Comentariu de Alexandru Moldovan