Sa se scumpeasca, primim

Marti, 21 Decembrie 2010, ora 23:29
4122 citiri
Sa se scumpeasca, primim

Daca in cazul produselor alimentare, majorarea taxei pe valoare adaugata, nu a dus la o scumpire de genul celei pe care o prognozau majoritatea producatorilor, in schimb, in cazul carburantilor, a gazelor naturale si a energiei electrice, anul care vine nu se arata deloc promitator. 

Benzina si motorina au dat startul scumpirilor inca din aceasta luna. Pragul de 5 lei pe litru a fost deja depasit, in cazul produselor cu cifra octanica ridicata, in ciuda faptului ca volumul vanzarilor la pompa este din ce in ce mai redus.

Incepand cu luna ianuarie a anului viitor, daca modificarile aduse Codului fiscal vor intra in vigoare, accizele la benzina fara plumb vor creste cu 15 euro/tona (de la 436 euro/tona la 452 euro/tona), iar la motorina cresterea accizei va fi de 11 euro/tona (de la 336 euro/tona la 347 euro/tona).

Este un motiv suficient de intemeiat pentru benzinari de a mai adauga cativa bani la litrul de carburanti la pompa, nemaifiind necesara nici o justificare de alta natura.

Din pacate, acesta este doar inceputul, urmand un nou sir de majorari, exact asa cum s-a intamplat in urma cu un an, cand guvernul a modificat in sens ascendent acciza, sub imperiul alinierii la fiscalitatea din Uniunea Europeana.

Ca sa fiu sincer, nici nu stiu daca la fiecare majorare a preturilor la carburanti mai este nevoie sa cautam si explicatii, atata vreme cat "factorii" care influenteaza pretul sunt aceeasi de vreo cativa ani incoace: acciza, pretul international al titeiului si cursul leu/dolar, sau leu/euro.

Despre acciza, care reprezinta in jur de 33% din pretul la pompa, nu mai are rost sa vorbim, acuma cand statul umbla disperat dupa orice banut incasat suplimentar.

Mai interesanta ni se pare insa legatura cu pretul international al titeiului, mai ales ca acesta nu se incumeta sa urce dupa bunul plac al producatorilor.

La inceputul anului trecut, litrul de benzina premium a trecut rapid pragul de 4 lei, in conditiile in care pretul pe pietele internationale inregistra un recul absolut spectaculos, situandu-se in jurul nivelului de 60 de dolari/baril.

Amintim ca, doar cu cateva luni inainte, barilul atingea o cotatie de 147 de dolari, cel mai ridicat nivel inregistrat vreodata.

Dupa scaderea pretului titeiului pe pietele internationale cu aproape 70%, in Romania benzina si motorina s-au ieftinit si ele cu cativa bani, pentru ca ulterior sa inceapa sa creasca intr-un ritm aproape constant.

Intre timp, barilul de titei a ajuns la 80 de dolari, prag in jurul caruia graviteaza si in prezent.

In schimb, benzina si motorina vanduta in Romania a inceput sa sara de 5 lei/litru.

Practic, nu exista nici o explicatie logica a cresterii cu aproape 30% a preturilor, pe parcursul anului 2010, mai ales ca Romania mai are inca posibilitatea de a-si acoperi aproape jumatate din consum din resursele interne.

Situatia nu a fost diferita nici in 2009, cand pretul benzinei comercializate in Romania a avut cea mai mare crestere din Uniunea Europeana, datele Eurostat indicand o crestere de aproape 38%, dublu fata de media scumpirilor din alte tari membre ale Uniunii Europene (17,4%), tendinta manifestata si in 2010, cand aceasta crestere a fost de aproape 30%.

La motorina in schimb, majorarea preturilor nu a fost la fel de accentuata ca in cazul benzinei.

Evolutia preturilor la combustibil a reprezentat o mare necunoscuta inclusiv pentru guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu, care declara in urma cu cateva saptamani ca "nu prea intelegem logica miscarii la preturile combustibililor interni, de ce depinde ... preturile titeiului, evolutia cursului.

Variatiile oricum sunt mult prea mari la preturile interne ale fabricantilor si nu le gasim explicatii, decat ca actioneaza factori divergenti", a spus Mugur Isarescu.

Paradoxal, dilema guvernatorului este impartasita de cativa ani buni inclusiv de Consiliul Concurentei, singura institutie abilitata sa verifice politica de preturi a marilor distribuitori de carburanti.

Investigatia pe piata produselor petroliere a fost declansata inca in urma cu cinci ani, dar nici in momentul de fata nu avem un rezultat.

In principiu, cei cinci mari distribuitori de pe piata romaneasca (Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL si OMV) sunt banuiti de o intelegere de tip cartel, desi, oficial, acest lucru nu a fost demonstrat.

In fine, fideli unei politici de consolidare a profitului in orice circumstante, distribuitorii vor avea grija ca si in 2011 sa se duca in sus cu preturile, invocand de fiecare data argumentele amintite ceva mai sus.

Astfel, la un pret mediu pentru baril de 80 de dolari, in prezent, la accize de aproximativ 33% din pretul la pompa si la un curs de 3,2 lei/dolar, respectiv 4,3 lei/euro, avem parte de un pret mediu de 4,9 lei/litru-la benzina fara plumb cu cifra octanica de 95% si de 4,8 lei/litru la motorina.

In aceste conditii, dupa cresterea accizei, pragul de 6 lei/litru de benzina la pompa devine cat se poate de previzibil, in timp ce la motorina ne asteptam la un pret de 5,5 lei/litru.

Nu stim cum va evolua cursul leu/dolar si leu/euro, asa cum nu se stie inca ce evolutie vor avea cotatiile internationale ale barilului de petrol.

In functie de cerere, de relansarea economica, pretul barilului ar putea depasi usor nivelul de 100 de dolari, caz in care orice anticipatie a pretului carburantilor la popmpa devine hazardata.

Cert este ca, la un moment dat, pe fondul unei scaderi in continuare a vanzarilor pe piata interna, companiile de distributie nu vor putea tine pasul la scumpiri cu ceea ce se intampla pe pietele internationale, decat cu riscul scaderii considerabile a profitului.

Sa vedem cum vor mai functiona atunci intelegerile de care sunt banuite aceste companii si, mai ales, daca institutia Concurentei va pune in sfarsit piciorul in prag.

#benzina, #alexandru moldovan, #tva, #motorina, #carburanti, #energie , #Editorial