Centura de siguranta, salvatoarea de vieti

Luni, 24 August 2009, ora 17:00
4266 citiri
Centura de siguranta, salvatoarea de vieti

Inventia despre care se spune ca a salvat milioane de vieti de la prima sa utilizare implineste 50 de ani. Omul care a adus centura de siguranta in masina este inginerul suedez Nils Bohlin, care a devenit din acel moment egalul unor personalitati ca Benz, Edison sau Diesel.

Inventia faimosului inginer vine dupa o alta mare realizare din punct de vedere al sigurantei, Nils Bohlin fiind si parintele scaunului de catapultare.

Totul a inceput inca din anii '30, cand comunitatea medicilor din SUA a solicitat implementarea centurilor de siguranta ca dotare standard in constructia de masini. Standardul de fixare in 2 puncte a fost cea mai rapida si la indemana solutie, dar nu beneficia de avantajele centurii de azi intrucat nu garanta siguranta soferilor, in special la viteze mari.

O intamplare tragica, in care una dintre rudele presedintelui Volvo de atunci a murit in accident de masina purtand o centura fixata in doua puncte, i-a dat lui Bohlin posibilitatea de a dezvolta un sistem nou si eficace in ceea ce priveste siguranta ocupantilor unei masini.

Foto: Nils Bohlin prezentandu-si inventia in anul 1959

Aplicatia pentru inregistrarea centurii de siguranta cu fixare in trei puncte a fost depusa de Bohlin la Oficiul German de Inventii, in 1959. Geometria centurii inventate de inginerul suedez era simpla: un V cu varful in jos pozitionat oblic. Centura lui Bohlin era identica cu cea intalnita astazi pe orice masina de serie, marea gaselnita a nordicului fiind faptul ca centura proteja cu adevarat ocupantii, fiind dezvoltata prin analiza fizica si fiziologica a unor subiecti.

Volvo a fost prima companie producatoare de masini care a folosit sistemul de fixare al centrurii in trei puncte, inca din 1963, pe modelul Volvo Amazon/120. Sistemul a fost imediat adoptpat de toata piata auto, constructorii realizand ca un astfel de dipsozitiv reprezinta un pas urias pentru siguranta masinilor pe care le produc.

"Desi acum le luam ca atare, inovatiile tehnologice, ca sistemul de pretensionare al centurilor de siguranta, sunt create pentru a functiona impreuna cu sistemul de baza al centurilor, astfel ramanand cel mai important element de siguranta al masinii moderne", declara purtatorul de cuvant de la Volvo.

In paralel cu dezvoltarea sistemelor pentru scaunele din fata, Volvo gandea deja un sistem de siguranta alternativ pentru ocupantii scaunelor posterioare. Pana atunci, in 1965, convingerea populara era, si a ramas in mare parte la fel, ca pasagerii locurilor din spate sunt mult mai bine protejati decat cei din fata, in cazul unei coliziuni. Testele publicate de Volvo au aratat , insa, ca un pasager al locurilor din spate se transforma intr-o ghiulea de 3.000-5.000 de kilograme care ii poate ucide implicit pe cei din fata in cazul unui accident.

Obligativitatea purtarii centurilor posterioare s-a transformat astfel intr-o lege aplicabila astazi in foarte multe tari europene.

Salvatoarea de vieti

Expertii in siguranta auto au calculat ca sansele de supravietuire in caz de accident cresc cu peste 50%, in cazul purtarii centurii de siguranta.

in urma unui accident rutier in Romania, in 2008, comparativ cu 2007, cand 2.794 de persoane au decedat pe soselele tarii. 

Doar 18% dintre romani poarta centura de siguranta, in comparatie cu 96% in Germania si 46% in Grecia.

In Romania, obligativitatea purtarii centurii de siguranta, numai pentru autoturisme, numai pentru locurile din fata si numai in afara localitatilor, a fost introdusa abia in 1994, iar in 1998 reglementarea s-a extins, incluzand si localitatile.

Desi s-a demonstrat ca folosirea centurii in cazul unui impact diminueaza cu 50% riscul ranirilor grave, un studiu IMAS arata ca, la noi, exista prejudecata ca nu e nevoie de centura, intrucat din cauza aglomeratiei se circula incet si pericolele sunt mai mici. De fapt, 80% dintre accidentele grave se petrec in orase.

In timpul unui impact, la 50 km/h, viteza normala de deplasare in oras, asupra unui adult de 80 kg actioneaza o forta de 2 tone. In acest caz, asupra unui copil revine o lovitura cu forta de 500 kg. Pentru pasagerii din spate care nu si-au pus centurile de siguranta, o astfel de lovitura  este foarte periculoasa. Ei se pot lovi de podul masinii, iar pasagerul din mijloc, in general, zboara prin parbriz.

In cazul unui accident la viteza de 45km/h, un copil de 20 de kg asezat pe locurile din spate va zbura spre parbriz cu 45km/h, adica viteza de deplasare a masinii, si va avea greutatea relativa de 600kg.

A purta centura de siguranta nu este ceva la moda sau de luat in ras. A purta centura de siguranta nu este un act de curaj si nici nu te face special. Centura de siguranta salveaza vieti!

Gabriela Garjoaba

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Dotează igienic intrările în spațiul tău de business, pentru o bună curățenie și siguranță!
Dotează igienic intrările în spațiul tău de business, pentru o bună curățenie și siguranță!
Indiferent de domeniul de activitate, în afaceri, igienă și siguranța nu ar trebui să fie niciodată neglijate. Exista anumite in care acest aspect este cu atat mai important, intrucat...
Cum se compară prețurile carburanților din România cu cele din restul țărilor Uniunii Europene
Cum se compară prețurile carburanților din România cu cele din restul țărilor Uniunii Europene
Benzinăriile afișează prețuri mai mari la combustibil începând de vineri, 19 aprilie. Prețurile ridicate pentru benzină și motorină au reprezentat motive de dezbatere și au fost, în...
#accident, #centura, #siguranta, #volvo , #stiri Amazon