The Economist: Povestea Amazon, compania care a schimbat modul in care facem cumparaturi

Duminica, 22 Iunie 2014, ora 12:00
4140 citiri
The Economist: Povestea Amazon, compania care a schimbat modul in care facem cumparaturi
Sursa foto: NASA

Jeff Bezos a renuntat, acum 20 de ani, la postul din domeniul financiar si s-a mutat in Seattle unde a inchiriat o casa cu garaj ca sa-si deschida o firma, cum de altfel au aparut si alte doua mari firme, Apple si HP.

Desi a inceput sa vanda carti, el a denumit firma Amazon, deoarece marele fluviu reflecta masura ambitiei sale.

Saptamana aceasta, cea mai mare companie de comert online a prezentat primul sau smartphone, pe care Amazon il considera mai putin un mijloc de comunicare, ci o ingenioasa platforma de cumparaturi si o modalitatea de a strange datele consumatorilor, pentru a le recomanda cu mai multa acuratete produsele, spune The Economist.

Terminalul este tipic Amazon. Exista si o explicatie simpla: daca livrezi carti si masini de spalat, de ce nu creezi si un telefon inteligent prin care clientii sa faca aceste cumparaturi?

Aceasta este abilitatea de a putea face schimbarea intre lumea reala si lumea digitala: Amazon are unul dintre cele mai impresionante sisteme, fizice, de livrare a produselor, chiar daca se ramifica in cloud computing, in descarcarea de carti electronice, filme si muzica.

Este legatura directa dintre piata si profitul imediat.

Si este si sentimentul infiorator ca Amazon stie deja multe despre clienti. Pana acum, apetitul sau a ajutat clientii, insa odata ce creste compania, ca dimensiuni si ca putere, pericolul este ca se va ajunge prea departe.

Amazon, compania care a rasturnat industrii

Deocamdata, admiratia conteaza mai mult decat teama. Multe dintre lucrurile obisnuite astazi au fost lansate de Bezos. Introducerea numarului cardului bancar intr-un browser a fost considerat, odata, un semn de nebunie, pana cand Amazon a aratat ca este mai usor si mai sigur sa faci cumparaturi online.

Oamenii care odata cumparau carti, incerca acum si altceva. In prezent, piata mondiala a comertului electronic se ridica la 1.500 de miliarde de dolari.

Amazon a incurajat si recenziile clientilor. De la inceput, au permis cumparatorilor sa acorde note si recenzii cartilor cumparate. Acestea inca supara criticii, iar unele dintre aprecierile de cinci stele pot veni chiar de la sotia autorului.

Insa, la nivel general, acestea ofera sfaturi valoroase cumparatorilor. Astazi, toate produsele, de la aplicatii la hoteluri, pot primi note online, iar site-urile de retail par incomplete fara recenziile clientilor.

Apoi sunt si industriile pe care le-a afectat. Cartile au fost primele. Amazon a adus schimbari de doua ori in acest domeniu - prima data, dupa ce a facut toate cartile din lume disponibile rapid pentru cumparare, apoi dupa ce a scos in fata cartile "electronice".

Inainte ca Amazon sa lanseze Kindle, in 2007, e-reader-ele erau gadgeturi putin folosite. Kindle este usor de utilizat, putand fi folosita oriunde si putand fi descarcate carti pe ea de pe orice dispozitiv, nu doar de pe PC.

Amazon a adus si un nou model de cloud computing. In 2006, a inceput sa inchirieze putere de calcul cu ora. Aceasta optiune a redus costurile si complexitatea infiintarii unei companii. Serviciile cloud ale Amazon au fost folosite de startup-uri ca Netflix, Instagram, Pinterest, Spotify si Airbnb, si au dat nastere unei intregi noi industrii.

Apple este cunoscut drept o companie inovatoare, insa Amazon a avut cel putin un impact la fel de puternic in industria digitala. Si continua sa experimenteze. Nefiind constransa de o imagine a unei companii care se dezxvolta intr-o anumita directie, Amazon a avut parte si de esecuri in unele domenii, de la motoarele de cautare pe internet, la robotica si la filme si televiziune.

Intr-adevar, chiar daca pare excesiv de optimista, Amazon pare ca a investit pe termen lung in capitalismul anglo-saxon. In perioada cand Wall Street-ul era obsedat de rezultatele trimestriale si de rascumpararea de actiuni, pozitia Amazon a fost clara, aratand clientilor ca dintre un profit obtinut repede si investitiile in noi sectoare, a ales ultima optiune.

In timp ce alti giganti din tehnologie au obtinut gramezi de bani, Amazon are o multime de idei despre inovatii si investitii. Iar investitorii par sa se bucure: indicele PER, care masoara rentabilitatea viitoare a companiei, a depsit nivelul de 3.500. Si compania aliniaza castigurile executivilor de top cu castigurile actionarilor, platindu-i mai mult in actiuni: cel mai mare salariu este de 175.000 de dolari pe an.

Orice padure are uscaturile ei

Problema este ca multe dintre aceste virtuti sunt insotite de vicii. Amazon a fost acuzat de competitia neloiala - ca fiind un angajator prost, un evazionist fiscal sau ca isi hartuieste rivalii. Amazon spune ca salariul mediu din depozitele sale din SUA este cu 30% mai mare decat in magazinele celor mai mari retaileri. Din punct de vedere fiscal, peisajul este un pic mai nuantat.

Motivul pentru care impozitele pe profit sunt asa mici nu se datoreza faptului ca nu obtine profit, ci aceluia ca Amazon plateste impozitele in tarile cu taxe mai mici, insa totul legal. Dupa o campanie impotriva taxelor pe vanzarile online, sustinuta multi ani, situatia s-a schimbat in tot mai multe state americane.

In ceea ce priveste intimidarea competitorilor, apropape totul este datorat doar salbaticul capitalism. Amazon a zdrobit librarii locale la fel cum a facut Tesco si Walmart cu bacaniile - furnizand o modalitate de cumparaturi mai comoda si mai ieftina.

Totusi, autoritatile antitrust trebuie sa se asigure ca nu este un abuz de putere in piata, in fiecare caz. In prezent, disputa Amazon cu Hachette, o mare editura, poate fi, in mare parte, o cearta clasica intre retailer si furnizor.

Totusi, cele mai mari griji fata de Amazon sunt, paradoxal, consecintele viziunii sale pe termen lung. Competitia cu o companie ai carei actionari nu asteapta sa obtina profit, este grea. Marjele sale de profit pe care le aplica, apropiate de zero sau chiar negative pentru unele produse, este o bariera in fata competitorilor. Dar aceasta abordare nu poate tine pentru totdeauna.

Preocuparea este daca Amazon asteapta ca rivalii sai sa iasa din afacere, ca apoi sa majoreze preturile. Daca aceasta se va intampla, autoritatile trebuie sa reactioneze puternic. Si acest fapt ar putea crea o oportunitate pentru alta firma, mai exact pentru chinezii de la Alibaba, iar unii investitori ar putea regreta veniturile de la Amazon, care n-au venit. Insa consumatorii ar castiga inca o data, cum de altfel au facut-o deja, odata ce startupul lui Bezos si-a extins prezenta in multe din partile vietii lor.

#povestea Amazon, #The Economist Amazon , #stiri Amazon