Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Andreea Paul Vass: Social-liberal echivaleaza cu "canibalul vegetarian"

Andreea Paul Vass: Social-liberal echivaleaza cu "canibalul vegetarian"

Dupa ce viziunea social democrata si ideologia liberala s-au imbinat sub forma Uniunii Social Liberale, prima actiune a fost de redactare a unui program economic care sa ofere rezolvari pentru starea Romaniei. De la adoptarea cotei diferentiate de impozitare si pana la reducere TVA la 19%, "intregul pachet de masuri pe care dansii il propun ar genera un deficit bugetar suplimentar de vreo 23 miliarde de lei, adica aproximativ 4 procente din PIB", spune Andreea Paul Vass, consilier al primului ministru Emil Boc, intr-un interviu pentru Bloombiz.ro. 

In programul USL se mentine cota de 16% pentru veniturile salariale ce depasesc 1.600 de lei pe luna. In schimb, veniturile mai mici se vor taxa cu cote de 8-12%. Asta inseamna abandonul cotei unice.  Ce efecte poate avea asupra veniturilor bugetare?


Nu mi se pare plauzibil abandonul cotei unice, pentru ca ar complica foarte mult administrarea fiscala si ar stimula cresterea evaziunii fiscale prin incadrarea oficiala a salariilor in categoriile inferioare de fiscalizare, pentru a beneficia de cotele mai mici.


Impactul asupra bugetului este semnificativ, el s-ar ridica la aproximativ 4 miliarde lei in anul 2012, adica -0,7% deficit suplimentar din PIB, care se adauga la deficitul bugetar estimat la 3% pentru anul viitor in conditiile fiscale actuale.


Relevant este ca intregul pachet de masuri pe care dansii il propun ar genera un deficit bugetar suplimentar de vreo 23 miliarde de lei, adica aproximativ 4% din PIB.


Chiar daca unele dintre propuneri le agreez si se regasesc in planul de actiuni guvernamentale prezentate deja publicului, insa nu la amplitudinea pe care dansii o lanseaza, trebuie sa atrag atentia ca prudenta bugetara nu poate fi sacrificata din ratiuni pur politicianiste.


Diferenta dintre "ce bine ar fi sa" si "ceea ce se poate in realitate" este destul de mare. 


Un buget public cu un deficit relativ echilibrat este de dorit nu doar din responsabilitate fata de dezvoltarea economica a Romaniei, din respect fata de efortul urias social la care romanii au fost expusi in acesti doi ani de recesiune economica, ci si din seriozitatea pe care noi trebuie sa o probam fata de obligatiile pe care le avem in viitor fata de UE.


Semestrul european este un nou concept care este atasat guvernantei economice si care nu va mai permite derapaje in materie bugetara.


Noi trebuie sa pornim de la realitatea ca, daca ne dorim o fiscalitate mai mica in raport cu alte state membre europene, atunci va trebui sa gasim si echilibrul just dintre finantarea obligatiilor sociale din buget si platile efectuate de catre romani.


USL vor trebui sa explice cum isi propun sa acopere acest deficit bugetar suplimentar. Prin noi imprumuturi sau prin diminuari suplimentare la celelalte capitole de cheltuieli bugetare. De unde vor mai taia ca sa acopere acest deficit bugetar?


Amintiti-va cazul Partidului Alternativ Social Liberal, asa numitul ASP, care a aparut la inceputul anilor '90 in Bulgaria.


Politologii au declarat la acea vreme ca acest concept social-liberal echivaleaza cu cel de "canibal vegetarian", adica deseneaza imposibilul.


Masurile pe care dansii le propun fara niciun fel de impact atasat asupra bugetului, asupra vietii romanilor, imi releva ca politologii acelor vremuri au in continuare dreptate.


Unele masuri sunt totusi asemanatoare cu obiectivele puterii...


Crearea a cel putin 1 milion de locuri de munca este obiectivul Romaniei deja asumat in documentele oficiale pe care noi le-am transmis Uniunii Europene.


Este un angajament pe care Romania si l-a luat prin actualul Guvern de a creste rata de ocupare la 70%, in anii 2020.


Dansii isi propun in patru ani de guvernare acest lucru. Este foarte greu de atins, nu vreau sa spun imposibil, insa nu este suficient sa spui ce-ti doresti, trebuie sa explici si cum.


Important este sa se poata, sa fie un obiectiv realist si mai ales sa explici cum ajungi la acel milion de locuri de munca noi create, caci noi vom duce pana la finalul acestui mandat o batalie dura cu evaziunea fiscala.


Or, in documentele oficiale ale Guvernului se explica acest lucru si se explica si amplitudinea diminuarii fiscalitatii in Romania, la care Guvernul Boc insusi s-a angajat.


Vorbesc de diminuarea CAS, si Romania isi va permite in curand sa faca acest lucru.


Ce inseamna in curand?


De indata ce bugetul Romaniei va permite acest lucru.


Golul bugetar pe care il va genera in buget, pe termen scurt, trebuie compensat ori cu scoaterea muncii la negru la suprafata, in ritmuri mai ridicate, ori cu extinderea bazei de impozitare in sectoarele actuale nefiscalizate. Asa discutam in termeni seriosi!


De pilda, cele peste 300.000 noi contracte de munca incheiate in prima luna, imediat dupa aplicarea noului Cod al Muncii, ne alimeneteaza optimismul ca munca la negru poate fi mult diminuata, cu implicatii pozitive atat asupra bugetului, cat si asupra bunastarii romanilor.


Or opozitia a hulit iresponsabil acest cod si realitatea actuala ne dovedeste ca Guvernul a avut dreptate si de aceasta data.


"Dupa 4 ani de mandat, TVA va reveni la nivelul de 19%", se mai arata in programul opozitiei...


E foarte greu acceptabila orice fel de propunere daca nu este explicata modalitatea in care isi doresc sa atinga acest obiectiv. Cat de usor e sa promiti orice cand esti in plina campanie electorala, nu-i asa?!


Eu sustin urmatoarea succesiune, in diminuarea fiscalitatii in Romania.


In primul rand, CAS, pentru ca se subscrie obiectivul Romaniei de a remodela cresterea economica bazata pe munca, pe investitii, pe educatie si pe cercetare-dezvoltare-inovare si nu pe consum pe datorii, speculatii sau asistenta sociala prost croita, in care toata lumea primeste subventii la caldura indiferent de veniturile familiilor.


Or, din acest punct de vedere, sustin in primul rand diminuarea poverii fiscale pe munca.


Apoi, reducerea semnificativa a cotei unice de impozitare pentru a cultiva spiritul antreprenorial si investitiile, tinand cont ca suntem incercuiti de economii vecine cu cote unice mai mici decat in Romania si trebuie sa facem fata concurentei fiscale regionale.


Sustin diminuarea cotei unice in ansamblul sau, nicidecum trecerea la cota progresiva pentru ca ingreuneaza foarte mult administrarea fiscala, care devine mai costisitoare si care deschide supapa practicilor ilicite.


Si abia apoi, sustin diminuarea TVA, pentru a pondera inclinatiile consumiste si a stimula economiile si investitiile private.


De ce in aceasta logica?


Pentru ca ea se subscrie viziunii actuale a Guvernului de a crea o clasa de mijloc orientata spre munca, spre antreprenoriat, spre asumarea riscului, spre investitie, spre productivitate, spre competitivitate, spre cresterea gradului de ocupare si a productiei si limitarea apetitului consumist pe datorie.


Pietele externe nu mai sunt favorabile investitiilor, in general. Capitalurile merg catre Brazilia, India, China sau Rusia...


Asa este, dar nu trebuie minimizat potentialul Romaniei de a atrage investitii straine directe.


Era un recent studiu al McKinsey care analiza potentialul de a delocaliza serviciile globale ale marilor investitori ai lumii, iar noi ne pozitionam la mijlocul clasamentului din vreo 50 de tari atractive din acest punct de vedere.


Asta ne arata ca Romania este un partener strategic regional relevant pentru orice investitor strain care isi cauta un loc atractiv pentru investitii.


PDL si-a propus sa faca din Romania cel mai bun loc unde sa-ti incepi o afacere si unde sa creezi locuri de munca, conform programul de guvernare cu care am pornit la drum.


Fara investitii nu putem sa vorbim nici despre crearea locuri de munca, nici despre venituri, nici despre dezvoltare.


Cand am incercat sa flexibilizam piata muncii care, fara doar si poate, va duce pe termen lung la crearea de noi locuri de munca, ce opozitie virulenta am intampinat !?


Pe de alta parte, Romania nu poate sa se dezvolte pe termen lung fara expansiunea exportului. Asta inseamna productivitate si competitivitate crescute.


Exporturile au atins niveluri record in 2010, mult peste cele inregistrate in 2008, an cu varf de crestere economica.


In zona investitiilor, sa ne uitam la clasamentele Eurostat. Ponderea investitiilor totale in Romania, si private si publice ca raport in PIB, in 2010, ne pozitioneaza pe locul 2 in UE. 


Asta inseamna sa modifici, cu fapte si nu cu vorbe, mecanismele interventioniste statale in favoarea investitiilor publice si in favoarea crearii cadrului necesar pentru a stimula investitiile private.


Ce inseamna sa fii insurubat in realitatea romaneasca actuala? Sa discuti la modul serios despre parteneriatul public-privat, despre fonduri europene, despre domeniile infrastructurii de drumuri, de mediu, al accesului la servicii de baza (apa potabila, sistem de colectare, depozitare), locuinte, educatie si sanatate.


Inseamna sa restructurezi masiv regiile, companiile si agentiile de stat, obiective prioritare ale Guvernului in acest an.


Cum gasim resursele interne?


Romania are un slab potential de capitalizare. Din acest punct de vedere, o alta prioritate pe care noi am pus-o pe masa dezbaterii publice este dezvoltarea pietei de capital.


Unul dintre mijloacele cu care o putem ajuta este sa relansam cu incredere procesul de privatizare a participatiilor minoritare ale statului prin acest proces transparent pe care il reprezinta bursa, piata de capital.


De pilda, este cazul participatiilor statului in cuantum de 9,8% la Petrom, proces aflat in plina derulare de tranzactionare competitiva si transparenta, la BVB. Transelectrica, Transgaz, Romgaz etc. urmeaza.


Pentru privatizarile principale, va fi numit consultantul pentru tranzactie o companie cu renume international, pana la finele lui august 2011. Pana la finele anului 2011 se vor transmite propunerile si pana la mijlocul lui 2012 se vor organiza licitatiile.


Actualul Guvern si-a asumat o strategie cuprinzatoare care sa reformeze guvernanta intreprinderilor de stat.


De pilda, acum introducem un sistem imbunatatit de raportare pentru intreprinderile de stat care sunt deja incluse in definitia ESA a bugetului general consolidat. Obiectivul nostru major este sa prevenim acumularea de noi arierate si pierderi pentru companiile care au fost reclasificate de catre Eurostat ca facand parte din bugetul general consolidat.


In paralel, am pornit si la drumul unui greoi proces de externalizare a serviciilor publice, de privatizare a mangementului companiilor de stat care sa determine societatea sa se transforme intr-un participant activ la rezolvarea problemelor statului si nu un receptor pasiv al actiunii acestuia.


Performanta in toate domeniile publice si asistenta categoriile sociale cu adevarat vulnerabile raman vectorii fortei actualei guvernari.



Foto: Antena 1



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3222 ori