Transporturile cresc de patru ori mai repede decat PIB-ul

Joi, 17 Ianuarie 2008, ora 10:21
1418 citiri
Transporturile cresc de patru ori mai repede decat PIB-ul

Analiza Business Standard despre evolutiile si tendintele anului 2008 continua astazi cu estimari referitoare la alte cinci domenii de activitate - siderurgie, transport, industria auto, industria farma si santiere navale. Aceste piete totalizeaza afaceri de peste 13,5 miliarde euro in acest an - cresterea cea mai importanta este asteptata in industria farmaceutica - 15%, iar cea mai mica, in cazul santierelor navale - doar 5%.

Industria auto va ajunge in 2008 la un total de 5,6 miliarde euro, in crestere cu circa 10%. Salariile in industria constructoare de masini vor creste cu circa 14%, in timp ce cresteri mai mari sunt asteptate in cazul dealerilor.

Piata farmaceutica va continua sa creasca in ritmuri sustinute, dar mai reduse decat in ultimii ani, ajungand la un total de 2,1 mld. euro. Marjele de profit sunt in scadere, pe fondul cresterii competitivitatii, atat in productie, cat si in distributie, nedepasind 5%. In acest an sunt asteptate reglementari care vor modifica structura pietei - informatizarea sistemului de sanatate si o noua lista de medicamente compensate.

Siderurgia este estimata sa ajunga anul acesta la 3,3 miliarde euro, inregistrand o crestere de circa 10%. Pentru salariile medii din industrie se asteapta un avans de circa 5%, pana la o valoare de 510 euro.

Transporturile se vor apropia anul acesta de valoarea de doua miliarde euro, marjele de profit situandu-se intre 5 si 10%. Printre evenimentele asteptate in 2008, se numara privatizarea CFR Marfa si vanzarea companiei low-cost Blue Air. Piata romaneasca in constructia si reparatiile de nave va continua sa creasca in acest an, drept consecinta a numarului tot mai mare de contracte, situandu-se in 2008 la aproximativ un miliard de euro - volum total de comenzi aflate in executie pe santierele navale roma-nesti- din care 690 milioane de euro comenzile livrate in 2008. Managerii din domeniu vor cauta si aplica in 2008 masuri de prevenire a pierderilor datorate ratei de schimb valutar, pierderi care au fost foarte mari anul trecut, fiind cunoscuta deja intentia marilor actori din domeniu de a recurge la hedging pentru a-si proteja incasarile.

Siderurgie 3,3 mld. euro

Crestere medie piata: 10% fata de 2007
Marja de profit - volatila
Salariu mediu: crestere estimata de 5%, la 1.680 de lei (510 euro)
Tendinte: orientarea catre produse cu valoare adaugata mare

Evenimente asteptate: rezolvarea problemei ajutorului de stat primit de Mechel Campia Turzii si continuarea procesului de consolidare a pietei

In 2007, piata otelului a atins o valoare de circa trei miliarde euro, conform cifrelor de afaceri ale principalilor jucatori de pe piata siderurgica. Pentru acest an, specialistii estimeaza un avans de circa 10% a valorii pietei, pana la 3,3 miliarde euro. Reprezentantii ArcelorMittal Galati cred ca acest an va reprezenta o continuare a procesului de consolidare demarat pe piata internationala a otelului. Cantitatile de otel exportat nu vor fi sensibil diferite fata de anul precedent, conform acestora, combinatul din Galati asteptandu-se ca piata interna sa asigure tot un procentaj de 30% din vanzari.

"Consideram ca exista multe oportunitati pentru imbunatatirea mixului de productie si a volumului productiei. Indeplinirea celor mai stricte cerinte ale clientilor va fi o tinta pentru noi in 2008", crede Augustine Kochuparampil, CEO ArcelorMittal Galati. Dezvoltarea sectoarelor de constructii, infrastructura, auto sau constructii navale sunt vazute ca principale elemente de crestere a veniturilor companiilor. Evolutia pietei de constructii, care a raportat o crestere de circa 30%, duce la previziuni optimiste pentru jucatorii din piata de otel beton.


Conform jucatorilor, marjele de profit vor fi tributare evolutiei pretului materiei prime si al energiei. "Ne asteptam ca majorarile costurilor de productie sa fie compensate de imbunatatirea preturilor de vanzare, in conditiile in care ne concentram pe livrarea de produse cu valoare adaugata mare, pentru tevi de petrol, mori de vant si industria navala", mai puncteaza Kochuparampil. ArcelorMittal Galati va insista pe productia de tabla groasa, conform acestuia. Pentru salariile medii ale angajatilor din aceasta industrie este estimat un avans de circa 5%, pana la o valoare de 510 euro, insa profesiile care se confrunta cu un deficit acum pot beneficia de majorari mult mai consistente.

Transport 1,8 mld. euro

Cresterea pietei: 25%

Marje de profit: 5-10%

Salariile ar putea creste cu 10-12%

Evenimente asteptate: privatizarea CFR Marfa, vanzarea companiei low-cost Blue Air, vanzarea companiei de transport terestru de persoane Dacos, intrarea pe piata romaneasca a Ryanair

Tendinte: cresterea pietei transportului aerian de persoane in defavoarea transportului terestru de calatori si atragerea de noi jucatori

Domeniul transporturilor s-a caracterizat, in ultimii doi ani, prin intrari in piata de noi jucatori, mai ales pe segmentul aerian low-cost, prin achizitii, fuziuni sau preluari. Sumele cumulate, estimate pentru valoarea pietei transportului aerian, terestru si feroviar, ar putea ajunge in acest an la peste 1,8 miliarde euro, cu o crestere medie de 25% fata de 2007. Analistii explica dezvoltarea acestui sector, care in multe situatii a insemnat afaceri cu 40% mai mari, prin aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Ei sustin ca transportul terestru international de persoane va cunoaste o crestere mai lenta, pana la o scadere a traficului de pasageri pe destinatiile externe. De altfel, si transportatorii sunt moderati cand vine vorba de dezvoltarea transportului terestru de persoane. "In urmatorii ani, ma astept la o crestere mai lenta sau chiar la o stagnare a pietei de transport terestru de persoane.


Veniturile romanilor cresc, motiv pentru care cresc si pretentiile de transport, cei mai multi optand pentru transportul aerian", a declarat pentru Business Standard Ilie Carabulea, proprietarul Atlassib. In cadrul trecerii de la terestru la aerian, reprezentantii companiilor low-cost vorbesc despre incasari de pana la 190 milioane de euro, in 2008, cu 40% mai mult decat anul trecut. In cazul operatorilor aerieni de linie, piata are o crestere de 10%. "In 2008, companiile aeriene de linie regulata, care sunt prezente in Romania, vor avea vanzari, cumulate, de aproximativ 400 milioane de euro", a precizat Anca Apahidean, country manager IATA Romania (Asociatia Internationala de Transport Aerian).


O crestere similara cu sectorul aerian low-cost, de aproximativ 30-40%, o va avea piata de curierat, care ar putea ajunge la o valoare de 300 milioane de euro, potrivit datelor Asociatiei Operatorilor de Curierat. In privinta transportului feroviar de marfa, jucatorii din piata au estimat, pentru acest an, o valoare de 880 milioane de euro, cu 10% mai mult decat anul trecut.

Pe fondul dezvoltarii industriei de transport din Romania, cele mai mari probleme pe care le-au ridicat transportatorii au fost legate de infrastructura deficitara si de forta de munca, de multe ori insuficienta pe anumite domenii.

Santiere navale 690 mil. euro

Crestere cu 5%
Marja de profit: 4-6%
Salariile vor creste cu aproximativ 10%, pana la 600 de euro salariul mediu
Evenimente: procesul de rebranding prin care vor trece santierele Aker de la Braila si Tulcea

Piata romaneasca in constructia si reparatiile de nave va continua sa creasca in acest an, drept consecinta a numarului tot mai mare de contracte, situandu-se in 2008 la aproximativ un miliard de euro - volum total de comenzi aflate in executie pe santierele navale romanesti - dintre care 690 milioane de euro, comenzile livrate in 2008.

Romania a urmat pe aceasta industrie trendul mondial din ultimii ani, inregistrandu-se o explozie a numarului de comenzi de nave. Capacitatile de productie sunt intrebuintate la maximum, bugetele alocate cresterii sau modernizarii acestora fiind tot mai mari. De pilda, Aker Tulcea va realiza investitii in dezvoltare de sase milioane de euro in 2008. Managerii din domeniu vor cauta si aplica, in 2008, masuri de prevenire a pierderilor datorate ratei de schimb valutar, pierderi care au fost foarte mari anul trecut, fiind cunoscuta deja intentia marilor actori din domeniu de a recurge la hedging, pentru a-si proteja incasarile. "Consider ca marea problema a acestei industrii o constituie rata de schimb valutar.


Mai toate santierele au pierdut sume importante in 2007 din aceasta cauza. Apoi, ne confruntam cu problema personalului, ca urmare a migrarii masive a fortei de munca specializate spre santierele navale din Occident, unde se ofera un nivel de salarizare mai mare", spune Gelu Stan, presedintele asociatiei constructorilor de nave din Romania, ANCONAV, si director general al santierului naval Damen Galati. Potrivit acestuia, Damen Galati a pierdut peste 50% din totalul angajatilor in ultimii doi ani. Ca solutii, pe langa calificarea la locul de munca, este posibil ca operatorii din aceasta industrie sa apeleze si la personal strain, adus din tari cu nivel de salarizare mai scazut. In cazul SN Constanta, exista chiar intentia declarata de a aduce, anul acesta, pana la 300 de muncitori navalisti chinezi. "Sper ca Santierul Naval Constanta sa incheie anul 2008 tot pe profit. Ne vom confrunta, insa, din nou cu o gramada de necunoscute. Vom fi afectati de probleme de personal, de cresterea pretului tablei sau de rata de schimb valutar, care ne-a tras in jos cifra de profit cu nu mai putin de 20-30% in 2007. Important este, totusi, ca avem comenzi", a declarat Gheorghe Bosanceanu, actionar majoritar al SN Constanta. O alta problema o reprezinta cresterea continua a pretului tablei. "Este de asteptat ca marja de profit sa nu se modifice semnificativ in 2008. Preturile cresc, dar, in schimb, suntem afectati de marirea constanta a pretului tablei, care va fi, probabil, cu 5% mai mare decat a fost in 2007", afirma Dumitru Ivanov, director general al santierului naval Aker Tulcea.

AUTO 5,6 mld. euro

Piata ar putea creste cu 10%, la circa 400.000 de autovehicule
Marjele de profit: intre 2,5% si 15%
Salariile in industria constructoare de masini vor fi majorate cu pana la 14%
Evenimente: Dacia va lansa doua modelele; CE va finaliza ancheta inceputa la Daewoo Automobile Romania; Romania va modifica modalitatea de calcul a taxei de prima inmatriculare,

Trenduri: Continua investitiile in industria de subansambluri si extinderea facilitatilor existente

Piata auto ar putea creste cu circa 10% in 2008 fata de nivelul prognozat pentru acest an, potrivit importatorilor si constructorilor de masini, pana la 400.000 de autovehicule, nivel corespunzator unei valori de 5,6 miliarde euro, cel mai dinamic avans urmand sa fie consemnat, ca si in ultimii ani, la clasele mica si compacta.

In acest an, Guvernul va majora prima de casare a autoturismelor vechi, de la 3.000 de lei la 4.000 de lei, si va extinde numarul estimat al masinilor scoase din uz, de la 16.500 la 30.000 de unitati, cu fonduri suplimentare, asigurate din taxa auto. Dealerii sunt de parere ca marjele de profit nu vor cunoaste o reducere mare in acest an fata de anul trecut, cand s-au plasat in intervalul 2,5% si 15%, ba chiar se vor aprecia pe unele segmente, pentru a compensa reducerile de pret oferite in ultimii ani, precum si pentru consolidarea bugetelor dealerilor, in vederea sustinerii programelor investitionale, pe fondul estimarilor optimiste cu privire la cresterea pietei auto.

Producatorii de autovehicule si de subansambluri se asteapta, in 2008, la o majorare a salariilor de pana la 14%, in timp ce lefurile pentru pozitiile deficitare din retelele de vanzari si service vor cunoaste o apreciere, insa nu una foarte mare. "Salariile personalului din industria auto vor creste in acest an cu 10-14% fata de anul 2007, adica cu o valoare de doua ori mai mare decat rata inflatiei. Stim cu siguranta acest lucru, pentru ca o parte a contractelor colective de munca a fost deja incheiata", a declarat pentru Business Standard vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe.

In cazul agentilor de vanzari, cresterea veniturilor ar putea rezulta dintr-o abordare flexibila a politicii de acordare a comisioanelor, in functie de vanzari. Automobile Dacia va lansa, in luna februarie, autoutilitara usoara Logan Pick-up, care va inlocui modelul cu acelasi nume retras din productie la sfarsitul anului 2006. In cursul acestui an, Comisia Europeana (CE) va finaliza ancheta inceputa la Daewoo Automobile Romania. In cazul in care CE va aviza preluarea uzinei de catre Ford, constructorul american va incepe pregatirea productiei unor noi modele la uzina din Craiova. Un alt eveniment notabil va fi in acest an modificarea previzibila a formulei de calcul a taxei de prima inmatriculare, la presiunea Uniunii Europene. In 2008 va continua relocarea unor unitati de productie, printre companiile care au anuntat investitii se numara Delphi, Trelleborg , KSPG, Autoliv, HTI, Wagon Automotive, Schlemmer.

FARMA 2,1 mld. euro

In crestere cu 15% fata de 2007
Marje de profit: 0-5%
Salarii - o aplatizare a cresterii, la circa 10%
Tendinte: buget mai mare pentru sanatate, 4,5% din PIB; lipsa de personal - medici si farmacisti -, migratia acestora in strainatate

Evenimente asteptate: vanzarea Labormed si privatizarea Antibiotice Iasi, noua lista de medicamente compensate, informatizarea sistemului de sanatate, trecerea de la prescriptia pe substanta activa pe cea de brand

Piata farma va continua sa creasca in ritmuri sustinute, dar mai reduse decat in ultimii ani. Cegedim, companie specializata in studii de piata in farma, estimeaza pentru 2008 un ritm de crestere de 15%, dupa ani in care piata a crescut cu 20 si chiar 25%. "Ma astept ca piata romaneasca sa continue sa creasca cu peste 10% (double digit growth - n.red.) cel putin pentru urmatorul deceniu", a declarat David Lechleiter, vicepresedinte si director general GlaxoSmithKline Romania. Bugetul pentru sanatate, votat la 4,5% din PIB, este un alt motiv de crestere sigura a pietei. "Au crescut si veniturile populatiei, astfel incat, chiar la acelasi buget ca anul trecut, piata ar creste cu 8-9%", apreciaza Nicolae Iordache, country manager Richter Gedeon. Marjele de profit sunt in scadere, pe fondul cresterii competitivitatii, atat in distributie, cat si in productie. "Pe sfarsit de an 2007, marjele distribuitorilor s-au situat intre 0-5%. Evolutia din ultimul timp a cursului a erodat profiturile. Pentru 2008 ne asteptam la profituri minimale", considera Flavius Hadadea, director general al distribuitorului Montero.

Marjele scad procentual, din doua motive: eroziunea constanta a preturilor in Romania si cresterea costurilor cu asigurarea calitatii si productia dupa integrarea europeana. In acest an sunt asteptate reglementari care vor modifica structura pietei: informatizarea sistemului de sanatate, ceea ce va permite controlul prescriptiei, o noua lista de compensate, ceea ce va extinde accesul pacientilor la anumite medicamente originale, mai scumpe, un nou sistem de prescriptie. "Atat timp cat nu exista inca sistemul informatic integrat, care permite controlul prescriptiei, pacientul nu va putea alege produsul in functie de pret, ci va fi pus in situatia sa achite diferenta de pret pentru medicamentul pe care il prescrie medicul, si nu pentru medicamentul pentru care opteaza", apreciaza Dragos Dinu, CEO A&D Pharma. Privatizarea Antibiotice Iasi, care va fi decisa in luna martie, va avea efecte diferite in piata, in functie de castigatorul licitatiei.

"Un investitor strategic va consolida businessul Antibiotice si exista posibilitatea de a consolida businessul destul de mult, un investitor financiar va cauta profitul pe termen scurt si exista riscul de a valorifica activele, fara a dezvolta businessul", crede Dan Zaharescu, presedintele Asociatiei Romane a Producatorilor Internationali de Medicamente. Salariile din farma, cele mai mari din economie in 2006, conform unui studiu al PricewaterhouseCoopers, de 2.900 de lei, vor continua sa creasca si in 2008, dar se preconizeaza o aplatizare a cresterii. Pentru medici si farmacisti se pune si optiunea migratiei catre Vest, dar diferenta dintre salarii va trebui acoperita inainte de a aparea un deficit major de personal. "Va fi o trecere a reprezentantilor medicali de la profilul medicului si farmacistului la absolventi de facultati de alt profil. Nu ma astept sa scada salariile, dar va avea loc o aplatizare a cresterii", considera Nicolae Iordache, Gedeon Richter.

<a href=http://www.standard.ro/articol_25856/transporturile_cresc_de_patru_ori_mai_repede_decat_pib_ul.html/ target=_blank>Business Standard</a>