Afacerile IT pornite din garaj, un mit?

Vineri, 21 Septembrie 2007, ora 09:25
1722 citiri
Afacerile IT pornite din garaj, un mit?

Cu totii am auzit despre afacerile de miliarde, care la inceput si-au avut sediul intr-un garaj. Cu toate acestea, imaginea unui garaj obscur s-ar putea sa nu fie aceea a unui startup de succes.

Povestile cu inovatii de clasa si cu rebelii care au triumfat in fata " marilor afaceri" sunt toate la fel, fie ca e vorba de Hewlett si Packard, sau de Jobs si Woz (fondatorii Apple), sau Michael Dell. Punctul lor comun: garajul in care si-au dezvoltat afacerea.

Dar daca aceste povestiri ne-ar induce in eroare? Doi cercetatori de la Universitatea din Berkeley, Pino Audia si Chris Rider, au dezbatut Mitul Garajului intr-o lucrare recenta. Garajul, spun ei, "evoca imaginea unui singuratic ce se bazeaza pe efortul si talentul propriu" pentru a triumfa. In realitate, 91% din produsele "de garaj" au luat fiinta in urma experientei acumulate la job-ul anterior. Audia si Rider spun ca triumful antreprenorial nu se datoreaza mai niciodata muncii singuratice si iconoclastice.

Sa luam ca exemplu doi dintre fondatorii Youtube: Steve Chen si Chad Hurley. Ambii au lucrat, la inceput, la Paypal( Hurley a fost printre primii angajati Paypal, fiind cel care a desenat logoul). La cateva luni, de la lansare, erau cautati de firme dispuse sa investeasca intr-un nou proiect. Nu e la fel de youtube.jpginaltator precum povestea unor amici putin trecuti de 20 de ani, care au creat un site pentru a schimba cateva videclipuri.

Cat despre Jobs si Wozniak, este adevarat ca a existat un garaj, la fel cum a existat si joburile pe care Jobs a detinut-o in cadrul Atari siHP. La fel, Wozniak a fost inginer la HP, inainte de a se apuca de propriul business.

Cu alte cuvinte, companiile nu au luat fiinta in garaje. Companiile s-au nascut in sanul altor companii.

Chiar si asa, realitatea n-ar trebui sa minimalizeze marile realizari. Pe masura ce se repovestesc, miturile se modifica, ajungand sa puna accent pe individ si nu pe organizatie, sa celebreze ideile geniale de moment si nu progresul pas cu pas si sa exagereze obstacolul institutiilor, si nu suportul acestora. Cu anii, povestea Youtube va fi si mai amplificata de succesul siteului. Dar daca iti pornesti propria afacere sau vrei sa lansezi un produs, nu te incuia in garaj. Invata de la predecesorii tai si ia-ti un job inainte.

Bloombiz

Bloombiz.ro Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul infoBloombiz ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.