Apple ii face fericiti pe americani

Joi, 21 August 2008, ora 19:29
2517 citiri
Apple ii face fericiti pe americani

Cat de mult iubeste publicul firma Apple? S-a dovedit ca enorm, iar aceasta "dragoste" nu se datoreaza in exclusivitate muzicii moderne.

Cele mai recente cotatii din Indexul Satisfactiei Consumatorului American (American Customer Satisfaction Index) demonstreaza cresterea substantiala pe care producatorul de calculatoare a inregistrat-o, depasind concurenta. De fapt, diferenta dintre gradul de satisfactie pe care il au clientii Apple, in comparatie cu toti ceilalti, este una semnificativa.

Indicele Satisfactiei Consumatorului American, sistem dezvoltat de academicienii de la Universitatea din Michigan, monitorizeaza “coeficientul fericirii” prezent in casele din America. Iar prin sintagma “coeficient al fericirii” se intelege gradul de satisfactie pe care il resimt consumatorii fata de orice. De la masini pana la site-uri web.

Acum 5 ani, Apple a castigat 77 de puncte, in clasamentul corespunzator acestui indice, pentru al doilea trimestru al anului. Performanta remarcabila, tinand cont ca Dell obtinuse 78 din maximul de 100 puncte, pentru aceeasi perioada. 

Ei bine, de acum 5 ani situatia s-a schimbat radical. Apple detine “medalia de aur” cu 85 de puncte, cu 10 mai multe decat rivalul Dell, aflat pe locul II. 

In timp ce firmele concurente se lupta in continuare cu nemultumirea clientilor, in special de cand sistemul Microsoft Vista a fost upgradat, Apple,  propulsat de iPhone si iPod, extrem de populare in randul publicului, castiga din ce in ce mai multi clienti. Mai multi chiar decat  a inregistrat firma vreodata in istorie.

Pentru perioada cuprinsa intre anii 1998 si 2002, vanzarile de computere marca Apple au crescut anual, in medie, cu 1,6%. Intre 2003 si 2007, cifra a inregistrat un salt notabil, ajungand la 23,6%.

Profesorul Claes Fornell crede ca extensia brandului (strategie prin care compania-mama lanseaza noi produse in scopul castigarii unui sector de piata diferit, fara sa pericliteze cifrele de vanzari ale produsului initial), sustinuta de aparitia Ipod si Iphone, contribuie la atragerea altor clienti, diferiti fata de aceia care aleg componente IT.

De asemenea,  profesorul din Michigan subliniaza in cel mai recent raport al Indicelului Satisfactiei Clientului American faptul ca Apple nu este dependent de sistemul de operare Windows Vista si ca acest detaliu nu a daunat companiei.

Criticii tehnologiei au etichetat deja noul sistem de operare de la Microsoft, lansat anul trecut, ca pe un mare esec. Blamat pentru viteza redusa, Vista a fost atat de prost primit de public, incat pana in iunie, Dell le-a permis clientilor care au cumparat oricare dintre cele sase modele de laptopuri sau desktopuri, sa aleaga predecesorul Vistei, sistemul Windows XP.

Intre timp, vanzarile liniei Macintosh lansata de Apple (atat desktopuri cat si laptopuri) au crescut cu 48% fata de perioada similara a anului trecut.

Totusi, compania cu sediul in California, a avut o cadere in ianuarie, in ton cu piata. Urmatoarele sase luni au imbunatit simtitor situatia: pretul unei actiuni Apple a crescut cu 41% din februarie. In contrast, Google, “copilul de aur” din Silicon Valley, nu a fost deloc menajat pentru valoarea preliminara din aceeasi luna. 

Valoarea de piata a Apple, 158.8 miliarde dolari, a eclipsat pentru o scurta perioada Google, care valora in acelasi moment 157.7 miliarde dolari. Performanta Apple nu a durat mult.

Google a surclasat compania din domeniul tehnnologiei calculatoarelor in ziua in care firma de internet a devenit publica. Atunci, gigantul motor de cautare inregistra 175 miliarde dolari, comparativ cu  aproximativ 132 miliarde dolari pe care le cumulase Apple.

Pe langa Apple si Dell, alti producatori de calculatoare au primit  de curand procente ISCA: Hewlett-Packard – 73 puncte, Gateway cu 2 mai putin iar Compaq - 70 puncte.