Batalie serioasa pentru primul serviciu legal de muzica gratis pe Internet

Luni, 28 Ianuarie 2008, ora 21:06
1630 citiri
Batalie serioasa pentru primul serviciu legal de muzica gratis pe Internet

Compania americana Qtrax, care a anuntat ca va lansa primul serviciu de descarcat muzica gratis de pe Internet 100% legal si-a ratat lansarea oficiala ieri dupa ce trei dintre companiile mari din domeniul muzical au negat ca ar fi semnat un acord in acest sens.
Pentru ca Qtrax are probleme, compania rivala Last.fm a anuntat ca ea este prima care va oferi melodii absolut gratis, sustinute de reclame, oferind 150.000 de melodii de la toate cele patru mari case de discuri (Sony BMG, Universal, EMI si Warner), dar si de la artisti independenti si alte case de discuri mai mici.

Qtrax tocmai anuntase cu mare pompa ca are in baza de date 25 de milioane de melodii si toate vor putea fi descarcate gratis daca utilizatorii primesc sa vada sau sa asculte reclame in contul pieselor comandate. Compania spunea ca are acordul tuturor marilor companii pentru a lansa serviciul. Se baza pe tehnologia peer -to -peer, aceeasi tehnologie care aproape a ingropat industria muzicala din cauza pirateriei. Ideea era ca muzica gratis blocheaza conturile piratilor, care nu vor mai avea ce sa ofere audientei.

Last.fm, pare sa fi profitat la fix de fiasco-ul Qtrax si acum este una dintre putinele companii care ofera muzica gratuit. De fapt este o perioada de testare, beta, in care utilizatorii pot asculta o melodie de trei ori, inainte sa fie obligati sa isi faca vreun abonament. Last.fm spune ca din incasarile abonatilor si reclame isi permite sa ofere melodiile gratuite pentru noi veniti. Pe de alta parte, Qtrax promitea melodii intregi, MP3, fara softuri de protectie (DRM, digital rights management), adica tocmai ceea ce utilizatorul cauta la un serviciu pirat.

Pe Last.fm melodii intregi pot fi descarcate de la artistii care permit acest lucru sau de la incepatorii care spera sa ajunga astfel populari. Site-ul isi imparte incasarile din reclame cu muzicienii care incarca content pe site. "Este o decizie importanta pentru muzicienii independenti, dar si pentru casele de discuri, fiecare vor incasa sume in functie de cat de populara a fost melodia", a declarat un oficial Last.fm.

Un abonament pe site este de 5 dolari pe luna, dar ofera acces la nivel minim. Cele cu acces mai avansat sunt mai scumpe. Last.fm va continua sa vinda abonamente si dupa ce serviciul de muzica gratis va depasi faza de testare.

Qtrax promitea acces gratuit la muzica, doar prin inregistrarea pe site. Cele 25 de milioane de melodii digitale produse sunt mai multe decat are Apple in magazinul de muzica online iTunes. Reclamele ar putea acoperi costurile melodiilor, daca toti utilizatorii ar accepta reclama, dar acest lucru nu poate fi garantat nicicum.

Intre timp, cercetarile de piata arata ca vanzarile de CD-uri si DVD-uri continua sa scada in 2007, iar vanzarile de melodii digitale pe Internet sunt in plina crestere, ceea ce da speranta industriei. Per-total, adunand online cu offline, vanzarile nu au crescut, ci s-au diminuat.

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>
Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.