Fenomenul de "mirroring" sau "angajarea in oglinda" are partile sale pozitive, insa o echipa plina de diversitate poate creste inovatia si productivitatea.
Cand recrutezi si angajezi
oameni noi, iti dai seama uneori ca de fapt cauti oameni exact ca tine? Similari
in maniere, ca aspect, inteligenta sau cultura? Poate chiar cu aceeasi educatie
sau experienta profesionala in spate, acelasi sex, rasa sau religie?
Daca angajezi oameni in acest
fel, poti sa fii sigur ca nu esti singurul. In acelasi timp, totusi, esti la
fel ca multi alti sefi care isi subestimeaza compania, dar si pe sine.
Faci ceea ce entrepreneur.com
denumeste "angajare in oglinda".
Sa examinam mai in amanunt
aceste decizii de angajare in oglinda. Exista cateva motive pozitive pentru
care merita sa angajezi "clone". In mod clar, stii exact ce cauti la un
candidat bun. Stii ce functioneaza in compania ta cand vine vorba de
cunostinte, aptitudini, atitudini, conceptii si comportamente.
In plus, ai stabilit ca
angajarea in oglinda poseda atribute dovedite care au fost practice si
eficiente pentru organizatia ta. Ai angajat oameni cu anumite calitati
personale si profesionale, lasandu-i la o parte pe cei plini de defecte. Ai
aruncat esecul si ai pastrat succesele. Aceste politici au condus la
satisfactie, implinire si profitabilitate.
Pe scurt, stii exact ce anume
conduce catre cele mai inalte performante si victorii. Asadar, este usor de
crezut, daca duci aceasta credinta mai departe, ca daca angajezi cat mai multi
candidati care detin aptitudinile tale specifice, cu atat mai mult succes vei
avea, individual, dar si la nivel de companie. Vor avea mai putin conflicte si
vor avea nevoie de mai putin timp pentru a se intelege unii pe altii. Vor
comunica mai bine si vor indeplini mai multe sarcini cu succes. Si mai mult,
probabil ca vor avea interese asemanatoare si vor dori sa interactioneze mai
mult si sa lucreze mai mult, fie independent, fie in echipa, in functie de
cultura organizationala.
Pe de alta parte, angajand o
"clona", poti trece cu vederea multe alte oportunitati, lucru care iti poate
crea dificultati si poate deveni problematic. Acest lucru se intampla de dragul
conformitatii. Poti ajunge sa respingi oameni care detin aptitudinile cautate
de tine, plus altele suplimentare care ar putea permite companiei sa creasca si
sa se extinda, aducand dupa sine rezultate care ar putea crea un mediu mai
productiv, mai inovator, mai provocator si mai benefic.
Cand aderi strict la un profil
de angajare destul de ingust, prea multe asemanari pot duce la aparitia unor
angajati trasi la indigo. Rezultatul inevitabil va fi ca noii veniti vor arata,
gandi si se vor comporta ca tine, seful. Interactiunea dintre acesti oameni va
sublinia anagajati care nu se stimuleaza reciproc, care nu pun prea multe
intrebari, care vor ajunge repede la un consens, in timp ce o discutie
contradictorie ar produce mai multe optiuni, perpective, pareri si puncte de
vedere. Deseori, oamenii resping idei bune, dar diferite de ale lor. Sau, mai
rau, acestia nu exprima cu glas tare anumite pareri divergente pentru ca ar
parea prea diferiti, deci de neacceptat.
Desi "angajarea in oglinda" te
poate ajuta sa rezolvi o problema sau sa actionezi mai repede, cu toata aceasta
uniformitate, ce se intampla cu inovatia si creativitatea? Si ce se intampla cu
asumarea riscurilor? Cine devine "avocatul diavolului" care poate propune
argumente sau obiective diferite?
Aceasta este o sugestie
cruciala pe care tu, antreprenorul de succes, o poti folosi pentru a evita
crearea unei echipe "la indigo" si a conformitatii, lucruri care pot infrana
productivitatea, inovatia si profitabilitatea.
Incearca sa fii deschis
diversitatii, nu doar in ceea ce priveste rasa, sexul sau orientarea sexuala,
ci si cand vine vorba de aptitudini, atitudini, interese, experienta profesionala
si educatie. Ia in considerare faptul ca fiecare om poate aduce o abordare
unice la locul de munca.
Angajatii diferiti intre ei se
pot provoca reciproc mult mai des si destul de eficient. Diferentele pot
determina oamenii sa gandeasca, sa actioneze si sa simta in feluri noi si
diferite. Inovatia, productivitatea, moralul si satisfactia pot creste atunci
cand exista diversitate in cadrul unei atmosfere de colaborare. Cuvintele-cheie
in acest context sunt "colaborare" si "inovatie".
Opiniile diferite pot genera
noi ganduri si idei pentru procese, poceduri, produse si servicii, insa toata
lumea trebuie sa lucreze pentru a atinge un obiectiv comun. Si, daca tu,
antreprenorul de succes, esti dispus sa incerci ceva nou in ceea ce priveste
procesul de recrutare, multe oportunitati se pot ivi.
Precum obisnuia
sa spuna motto-ul Apple, "Gandeste diferit."