Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

ArcelorMittal "loveste incorect" in afacerile romanesti

ArcelorMittal "loveste incorect" in afacerile romanesti

Transportul materiilor prime prin portul bulgar Burgas este mai scump de patru ori decat prin portul Constanta, si mai lent, iar ArcelorMittal da "o lovitura clar incorecta" afacerilor romanesti, renuntand la serviciile Comvex, sustin firma si administratiile porturilor si canalelor navigabile.

"ArcelorMittal Galati nu are niciun argument economic pentru aprovizionarea cu materie prima pe ruta Burgas-Canalul Bastroe, in dauna rutei Constanta-Canalul Dunare-Marea Neagra. Realitatea contrazice absolut toate argumentele domnului Thierry Le Gall (CEO al Diviziei de sud-est a ArcelorMittal - n.r.)", se arata intr-un comunicat comun al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime (CNAPM), Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile (CNACN) si Comvex (CMVX), toate din Constanta, relateaza Mediafax.

Costul integral al transportului prin Constanta este de 5,77 euro/tona, inclusiv comisioane si asigurarea marfurilor, in timp ce costul tranzitului prin Burgas este cuprins intre 16,13 si 19,13 euro/tona, potrivit sursei citate.


Cele trei companii au replicat, astfel, afirmatiilor facute, saptamana trecuta, de Le Gall, prin care acesta a respins acuzatiile reprezentantilor Comvex, potrivit carora compania siderurgica ar folosi portul Burgas pentru importarea materiei prime, in locul portului Constanta, nerespectand astfel regulile si reglementarile concurentiale.


Le Gall a afirmat ca decizia a fost luata exclusiv pe considerente economice, din cauza ca ArcelorMittal nu a putut incheia un contract ferm si sigur cu Comvex, deoarece operatorul porturar din Constanta a crescut tarifele de patru ori in cinci ani.



 


--------------------


CONSTANTIN RUDNITCHI iti recomanda 3idei.ro


--------------------


"Trebuia sa gasim o alternativa. Singura problema pe care o avem cu Comvex este siguranta. Daca am putea incheia cu ei un contract competitiv pe termen lung nu ar fi nici o problema. Dar astazi, pretul de la Comvex este mai mare decat cele de pe piata internationala a porturilor. Nu putem sa cerem Guvernului gaz mai ieftin, energie mai ieftina si in acelasi timp sa punem in pericol acest ajutor cumparand serviciile scumpe de la Comvex", a afirmat, atunci, Le Gall.


De asemenea, terminalul Comvex s-a angajat prin contract sa ofere ArcelorMittal, cel mai mare grup siderurgic din lume, o viteza de descarcare a marfii de 45.000 tone/zi, in situatia in care conditiile tehnice de la terminalele din Burgas nu permit viteze de descarcare mai mari de 20.000 tone/zi.


Cele trei companii sustin ca in portul Burgas au acces doar navele de capacitate redusa, de 80.000 tone, fapt care scumpeste cu 6-9 euro fiecare tona de minereu, in timp ce in portul Constanta pot fi acostate nave de capacitate mare, de pana la 220.000 tone.


"Prin urmare, afirmatia domnului Thierry Le Gall cum ca «Nu putem sa cerem Guvernului gaz mai ieftin, energie mai ieftina si in acelasi timp sa punem in pericol acest ajutor cumparand servicii scumpe de la Comvex» este nefondata, deoarece valoarea acestor servicii tocmai s-a marit de circa trei ori", se arata in comunicat.


In plus, viteza de descarcare a transporturilor ArcelorMittal in portul Constanta este mai mare decat in portul Rotterdam, respectiv 45.000 tone/zi, fata de 40.000 tone/zi, iar preturile sunt "perfect echivalente si reflecta eficienta celor doua porturi pe piata internationala a porturilor", conform comunicatului.


In opinia celor trei companii romanesti, refuzul ArcelorMittal de a folosi portul Constanta pentru fabricile sale din Estul Europei este "o lovitura clar incorecta data intereselor de afaceri romanesti".


"Precizam ca preturile practicate de portul Rotterdam pentru transporturile ArcelorMittal au crescut de patru ori intre 2005 si 2008, iar media multianuala a acestor preturi este cu 14,57% mai mare la Rotterdam decat la Constanta", potrivit sursei citate.


In comunicat se mentioneaza ca Arcelor Mittal Galati are garantii multiple de siguranta pentru relatiile de afaceri din portul Constanta.


Prima este furnizata de contractul de asociere pe 30 de ani incheiat in 1996 intre SIDEX Galati (redenumit ulterior ArcelorMittal Galati) si Comvex, prin care combinatul siderurgic si operatorul portuar au instalat, prin contributia ambelor parti, echipamente de descarcare de peste 21 milioane de dolari, si care estte utilizat obligatoriu pentru aprovizionarea cu prioritate cu materii prime a ArcelorMittal.


In al doilea rand, chiar si pentru operatiunile portuare ale Comvex desfasurate pentru alti clienti sunt utilizate echipamente comune cu ale ArcelorMittal.


"Din aceasta utilizare ArcelorMittal a castigat si castiga bani. Acest lucru se intampla si in 2009, dovada fiind facturile emise de ArcelorMittal si achitate de catre Comvex in decursul timpului", se spune in comunicat.


De asemenea, o societate a grupului ArcelorMittal este actionar important si participant la profitul obtinut de Comvex.


Comvex este controlata in proportie de 53,94% de firma Solidmet Bucuresti, societate la care doua persoane fizice, Liviu-Marin Muntean si Corneliu Idu, au 55% din capital. In actionariat se mai regaseste Expert Placement Services, subsidiara a ArcelorMittal, care detine aproape 36% din actiuni.


 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1411 ori