Constantin Balaceanu Stolnici descifreaza mesajul operei lui Brancusi

Sambata, 17 Martie 2007, ora 09:15
2223 citiri

Academicianul Constantin Balaceanu Stolnici a prezentat, vineri, sculpturile lui Constantin Brancusi intr-o maniera inedita, la o conferinta prilejuita de comemorarea a 50 de ani de la moartea marelui artist.

In opinia sa, lucrarea Cumentenia pamantului - o femeie ghemuita umil - exprima, de fapt, o forta luciferica, redata de sculptor prin neglijarea partii drepte a capului, ochiul fiind abia schitat, dar conturand, in schimb, foarte clar, partea stanga si corpul in general, a spus academicianul Constantin Balaceanu Stolnici.

Opera Rugaciunea are mana stanga neterminata, iar cea dreapta, impreunata a ruga la piept, ceea ce sugereaza, in opinia academicianului, simbolul benefic, spiritualitatea.

Balaceanu Stolnici a comentat oul, ca lait-motiv al operei lui Brancusi. In sculpturile individuale, oul sugereaza aparitia omului, strigatul nou-nascutului. Dar forma se repeta la toate reprezentarile artistului. Capetele sculpturilor Muza adormita, Domnisoara Pogany, reproduc oul primordial, din materiale stralucitoare, afirma academicianul. Uneori, intreg corpul uman este format din 'oua suprapuse', a mai spus el.

Constantin Balaceanu Stolnici s-a declarat uluit de capacitatea sculptorului de a abstractiza. Inca in variantele de inceput, Pasarea nu avea pene, nu avea ochi. Mai tarziu, Brancusi a realizat Pasarea in spatiu si i-a stilizat atat de mult trasaturile, incat pasarea sa exprime doar ideea de zbor.

Brancusi a comprimat Sarutul intr-un cub, expresie a echilibrului, a celor patru puncte cardinale, a celor patru elemente care structureaza universul, a explicat Balaceanu Stolnici.

'Sculptura aproape ca nu indica demorfismul sexual, pentru ca nu poti spune care este barbatul si care este femeia, iar imbratisarea este asa de stransa incat a comprimat nasul', sculptorul vrand sa redea puterea sentimentului.

Constantin Brancusi s-a nascut in 1867, la Hobita, Gorj. El a facut Scoala de meserii din Craiova, in perioada 1894-1898, apoi Scoala nationala de arte frumoase din Bucuresti. In 1904, a plecat spre Paris, oprindu-se in mai multe orase europene.

In 1905, a obtinut o bursa in Franta si s-a inscris la Scoala de arte frumoase. In 1907, a fost acceptat practician in atelierul lui Rodin, pe care il va parasi, orgolios si plin de incredere, comparandu-l pe maestrul sau cu un arbore la umbra caruia iarba nu creste. La inceput, a realizat lucrari ce marcheaza aplecarea spre valorile artelor arhaice, cum ar fi Cumintenia pamantului, o prima versiune a Sarutului - 1907, Somnul - 1908, Muza adormita - 1909-1910, Pasarea maiastra - 1910, Prometeu -1911, Domnisoara Pogany - serie 1912-1933.

Sculptorul - din ce in ce mai cunoscut - s-a bucurat de succes si in SUA, la New York, unde, in 1913, a participat la Expozitia internationala de arta moderna si a deschis prima sa expozitie personala la "Photo Secession Gallery", prin grija lui Alfred Stieglitz si Edward Steichen.

Brancusi a venit in Romania invitat de Liga nationala a femeilor din Targu Jiu, care dorea sa inchine un monument eroilor patriei cazuti in primul razboi mondial. Pornind de la aceasta initiativa, el a realizat tripticul Masa tacerii, Poarta sarutului si Coloana fara sfarsit - 1937-1938 - capodopera a marelui artist si a sculpturii moderne.

Bloombiz
(Sursa: Rompres)