Romania sufera de o "criza" a elitelor - interviu cu directorul Ateneului Roman

Sambata, 19 Mai 2012, ora 00:00
3298 citiri
Romania sufera de o "criza" a elitelor - interviu cu directorul Ateneului Roman

Directorul Ateneului Roman, Andrei Dimitriu, sustine ca poporul roman are nevoie imperativa de reeducare si de intelegere a fenomenului de performanta in cultura.

In Romania, superficialitatea domina, iar mediocritatea triumfa performanta, aceasta fiind fie ignorata, fie atacata, o spune chiar Andrei Dimitriu, intr-un interviu acordat Business24.

"Mentorii trebuie sa dirijeze o elita a tineretului spre performanta, spre ceea ce cred eu ca trebuie sa fie cultura unui popor care sa conduca. Ori, Romania e bulversata de perioada comunista si are nevoie de modele si morale", a declarat acesta.

In opinia lui Andrei Dimitriu, pentru a se realiza din punct de vedere profesional, marii performeri ai culturii romanesti au plecat in afara Romaniei, unul dintre acestia fiind Sergiu Celibidache. "Mi-e teama ca un Celibidache in Romania era "mancat". Politic, in primul rand si apoi moral, din invidie", mai spune directorul Ateneului Roman.

Klaus Umbach scria in "Celibidache, celalalt maestru" ca intr-un fel concertele dirijate de Sergiu Celibidache erau adevarate liturghii simfonice, care ii faceau pe unii sa le asculte stand oarecum in genunchi...

O mare personalitate. Avea un stil propriu care era comunicat orchestrei. Cred ca marele merit al lui Celibidache, in afara de sensibilitatea lui artistica ramane personalitatea artei dirijatului. Prin acest lucru, ramane in memoria celor care l-au cunoscut si au avut sansa sa-l audieze, dar si pentru posteritate, care are inca CD-urile pe care maestrul le-a inregistrat.

Sergiu Celibidache ramane una din personalitatile de anvergura ale muzicii si culturii romanesti. Faptul ca Fundatia prietenului Serge Celibidache a reusit sa adune muzicieni si sa onoreze centenariul nasterii tatalui sau e un lucru cu totul meritoriu.

Acest ambasador al culturii romanesti reintroduce Romania in circuitul european. Festivalul ar trebui sa devina o traditie cu implicarea si altor factori cu influenta in Romania si aici ma gandesc la Ministerul Culturii si Primaria municipiului Roman, orasul natal al lui Sergiu Celibidache.

Exista casa familiei, recuperata de Primarie, si este in curs de restaurare si de organizare a unui muzeu inchinat marelui dirijor.

Multi oameni considera ca trebuie sa fie un connaisseur ca sa vii la Ateneu. Sunteti de acord cu ei?

Categoric. Muzica simfonica nu se adreseaza publicului needucat. Trebuie recuperat, e adevarat, dar publicul care nu are o minima cunostinta despre muzica, nu are acea sensibilitate care sa ii permita sa fie prezent activ in sala si nu "mobila", nu are ce cauta la Ateneu.

Noi incercam sa gasim o formula de acces la tineret pentru a-l forma sa aiba acea bucurie de a audia muzica de mare performanta. Muzica simfonica e de mare performanta si presupune o instructie adecvata.

Ca si director al Filarmonicii George Enescu, cat de dificil este sa promovati un produs cultural in Romania?

Nu e atat de dificil pe cat se crede. Exista un public calificat in Romania care stie sa aprecieze ceea ce este valoros. Daca acest public calificat valorifica produsul artistic, inseamna ca acest produs poate fi oferit si marelui public. Nu ma refer la amatorii care din diverse motive orgolioase pot gandi negativ un act artistic.

Doar cei care aprecieaza aceasta muzica pot omologa produsele romanesti de performanta.

Sunt doua etape de promovare pe care eu le vad. In aceasta perioada in care secularizarea mintala a multora, lipsa sensibilitatii si a cultului spre spiritualitate sunt ignorate, trebuie recuperat tineretul fiindca el e viitorul. Demersul acesta trebuie facut extrem de profesionist, dar si extrem de subtil. Exista totusi o retinere fata de efortul intelectual autentic.

Superficialitatea domina, mediocritatea triumfa performanta fiindca aceasta este fie ignorata fie atacata. Trebuie cultivat un public de elita, din randul tineretului. Mentorii trebuie sa dirijeze o elita a tineretului spre performanta, spre ceea ce cred eu ca trebuie sa fie cultura unui popor care sa conduca. Ori, Romania e bulversata de perioada comunista si are nevoie de modele si morale.

Ce rol mai are cultura in ziua de astazi, pentru poporul roman?

Cultura romaneasca a avut o sansa fiindca au fost cativa lideri, intelectuali de mare marca, care au putut sa transmita in lume mesajul de identitate culturala a Romaniei. Sunt prea putini si in general nu au fost ajutati. Pentru a se realiza din punct de vedere profesional, marii performeri ai culturii romanesti au plecat in afara Romaniei, unul dintre acestia fiind Sergiu Celibidache. Mi-e teama ca un Celibidache in Romania era "mancat". Politic, in primul rand si apoi moral, din invidie.

Faptul ca au existat acesti lideri, a permis Romaniei sa fie perceputa ca o tara europeana. Mentalitatea noastra ca popor este una orientala, din nefericire poporul roman la el acasa se comporta oriental. Raman insa varfurile, care mai salveaza ce se poate salva, dar in esenta e mult de muncit cu educatia poporului roman astazi.

Ati vorbit ceva mai devreme despre elite. As vrea sa va intreb care este imaginea elitei romanesti de astazi in perceptia dumneavoastra?

Cand va gandesc la elite, daca adaug doar componenta morala e cam subtire. Daca ma mentin strict in rigorile profesionale s-ar putea sa fie mai consistente. Pentru un popor debusolat, cum este poporul roman astazi, fara acel instinct de conservare nationala care ar trebui sa bantuie in Romania, problema elitei este esentiala. Elita romaneasca este "subtire", nu este promovata, lumea nu o cunoaste.

Poporul roman are nevoie imperativa de reeducare si de intelegere a fenomenului de performanta in cultura, in economie, in politica. Din nefericire, astazi suntem la inceput.

Sunteti in fruntea unei institutii perceputa ca fiind o zona unde isi petrec putinul timp liber pe care il au elitele, acele elite de care am vorbi. Mai au timp oamenii de afaceri si politicienii de concerte? Ati mai vazut oameni de afaceri si politicieni venind la Ateneu?

Timp ar avea, nu cred ca au destula disponibilitate. O data pe saptamana sau o data pe luna sa nu-ti poti permite ragazul a doua ore de concert, e imposibil. Pot intelege acest lucru in cazul chirurgilor sau a cercetatorilor, dar la oamenii de afaceri care isi controleaza in mod sigur timpul, nu pot intelege. Problema e lipsa apetitutului pentru muzica de performanta.

Sunt surprins cand constat ca salile sunt pline pentru concerte de trei lei, unde se gasesc probabil si oameni de afaceri, dar in salile de concert de la Ateneu....Marturisesc ca sunt cativa care au abonamente.

Problema este de apetit, de dorinta. Cultura nu inseamna numai muzica simfonica, mai este si teatrul, opera. Chiar si acolo prezenta liderilor economici din Romania este destul de subtire.

#director Ateneul Roman, #concerte Ateneul Roman, #elite Romania, #cultura romania, #Andrei Dimitriu Ateneu, #elite Ateneu, #festival Sergiu Celibidache , #Muzica