Angela Gheorghiu - de la Handel la Puccini cu Orchestra Gulbenkian

Miercuri, 17 Ianuarie 2007, ora 03:54
864 citiri

"Galactica" soprana Angela Gheorghiu revine, dupa doi ani, la Gulbenkian, in al carui Mare Auditoriu se va prezenta maine, incepand cu ora 19:00. Ultima data a cantat acompaniata doar la pian. Dar, de aceasta data, insusi titlul concertului - "Angela Gheorghiu in Concert" - risipiste indoielile: in spatele sau se va afla Orchestra Gulbenkian, dirijata de Lawrence Foster.

Programul este gandit pentru a incanta: Gheorghiu va canta sapte arii si o canzonetta, una mai populara decat alta. Intercalandu-si interventiile, Orchestra va interpreta, de asemenea, celebre piese orchestrale din opere lirice.

Romanca va incepe cu aria "Caro mio ben", de Giuseppe Giordani (1751- -1798), urmata imediat de 'hit'-ul baroc "Lascia ch'io pianga", de Rinaldo de Handel (1685-1759). A doua pereche de arii este reprezentata de "Stridono lassu", din "I Pagliacci", de Ruggiero Leoncavallo (1857-1919) si de "Ch'il bel sogno di Doretta", din "La Rondine", de Puccini (1858-1924). Tot de Puccini este si urmatoarea arie - "In quelle trine morbide", din "Manon Lescaut". Autorul "Toscai" va reveni - dar doar dupa "Quand je vous aimerai" ("L'amour est un oiseau rebelle": faimoasa Habanera) din "Carmen", de Bizet (1838-1875)!

Asadar, Puccini si doua arii foarte populare: "O mio babbino caro" din "Gianni Schicchi" si "Un bel di vedremo", din "Madame Butterfly". O vom avea, astfel, pe Gheorghiu intrupandu-le succesiv pe eroinele Almirena, Nedda, Magda, Manon, Carmen, Lauretta si Butterfly. Nu-i rau deloc!

Cat priveste orchestra, aceasta va deschide concertul cu Uvertura operei "Semiramida", de Rossini, mai tarziu va interpreta Intermezzo-ul din Cavalleria Rusticana, de Mascagni, si inca unul din "Manon Lescaut". Ultimele doua piese orchestrale sunt din "Carmen": Preludiul la Actul III si Aragonaise (Preludiul la Actul IV).

<b>Faima nu doar datorita vocii</b>

La cei 41 de ani ai sai, Angela Gheorghiu trece printr-un moment delicat al carierei sale. In ultima vreme, cantareata a facut obiectul stirilor mai curand din motive mai putin placute, decat ca urmare a succeselor obtinute pe scena. De altfel, acelasi lucru s-a intamplat si cu sotul ei, tenorul franco-sicilian Roberto Alagna (s-au casatorit in 1996), protagonist al unui recent scandal, dupa ce a parasit scena in plin spectacol cu "Aida", la Scala din Milano.

Soprana lirica cu capacitati de spinto (facultatea vocii de a dobandi forta si culoare dramatica, daca este nevoie), Gheorghiu pare sa traiasca in prezent sub un "blestem" al lui Callas, cantareata cu care a fost adesea comparata la inceputul carierei (desi vocea sa este de departe mai frumoasa si perfecta in sine).

Pe langa faptul ca este "experta" in anularea prezentelor in productii de opera, colectioneaza probleme si antipatii din cauza solcitarilor si a capriciilor inacceptabile pentru cine lucreaza cu ea. Teatre precum Metropolitan, Covent Garden, Opera de la Paris, Scala si Teatrul regal de la Madrid sunt cazuri celebre ale 'primadonnite acute', care au sfarsit fie prin abandonarea voluntara, fie ... "sugerata". Cel mai recent caz a fost renuntarea la o viitoare productie cu "Don Carlos" la Royal Opera House (ar fi fost Elisabette de Valois), la cateva luni dupa ce aici interpretase o "Tosca", de asemenea cu mult chin...

In ciuda tuturor acestor lucruri, sa speram ca la Gulbenkian sa vina numai artista si ca temperamentul se va revarsa asupra eroinelor pe care le va interpreta.

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: DIARIO DE NOTICIAS (Portugalia), <a href=http://rador.srr.ro/ target=_blank>Rador</a>)