Toti impotriva filmului Apocalypto

Marti, 09 Ianuarie 2007, ora 08:59
945 citiri

Se pare ca, desi se afla in centrul unor polemici aprinse, regizorul Mel Gibson se simte bine. Numeroase au fost polemicile declansate din cauza filmului sau "The Passion": aramaica drept limba originara, sangele si durerea lui Hristos, acuzatiile privind existenta unui antisemitism voalat...Acum incep sa apara la fel de multe polemici si pe marginea ultimului sau film "Apocalypto" intrucat acesta ar contine prea multa violenta in anumite scene.

Actiunea se petrece in secolul al XV-lea, inainte de venirea albilor, filmul redand declinul imperiului Maya. Cel mai romantic dintre protagonistii filului este Jaguar Paw, care este ales de conducatorii satului sau drept victima ce trebuie sacrificata si este smuls din sanul familiei, respectiv al sotiei Seven si al fiului. Va reusi oare sa ajunga la o reintregire a familiei si sa se razbune pe sangerosii sai conducatori, readucand pacea si dreptatea in satul sau?

Prea multa violenta

Dar nu acesta este aspectul care ingrijoreaza. Cei mai multi stramba din nas din cauza scenelor in care sunt aratate capete taiate, sugrumari, violuri, torturi, masacre, sacrificari umane sau inimi inca batand care sunt smulse din pieptul victimelor si oferite unor divinitati crude. Italia, insa, dupa cum afirma responsabilul biroului de presa al filmului, Saverio Ferragina, este unica tara din lume care a considerat pelicula potrivita pentru toti, inclusiv pentru copii. Iata, aceasta este problema. In pofida faptului ca filmul a fost promovat cu nota maxima (cinci stele) de catre publicatia, de obicei mofturoasa, "Financial Time", potrivit unora cenzura italiana a fost prea blanda comparativ cu aceea din alte state: Canada si Germania au interzis filmul minorilor sub 18 ani. Statele Unite i-au aplicat litera R, respectiv obligativitatea ca minorii sub 17 ani sa fie insotiti de parinti. Olanda s-a limitat sa-l interzica tinerilor sub 16 ani, iar Irlanda celor sub 15.

De acord cu masura impusa, a spus ministrul italian pentru Bunurile Culturale, Francesco Rutelli, care anunta ca a cerut societatii care distribuie filmul, Eagle, sa-i "invite pe cei in drept sa impiedice intrarea in salile de cinematograf a minorilor neinsotiti". "Acestia - a adaugat ministrul - si-au luat angajamentul sa nu-i lase pe copii si pe tineri sa intre si sa anunte publicul de caracterul deosebit de crud al unor scene din film". Iar presedintele Comisiei bicamerale pentru Minori, Anna Serafini, cere comisiei de cenzura sa-si revizuie decizia.

Cenzura ceruta

Imediat dupa prezentarea in avanpremiera a filmului, au inceput reactiile. Maurizio Paniz, deputat al Forza Italia si membru al Comisiei bicamerale pentru Minori, precum si Riccardo Villari din partea gruparii Margherita s-au intrebat cum este posibil ca "cenzura" sa nu fi functionat. "Nu a existat un control corespunzator", a declarat primul. "Este limpede ca ceva nu functioneaza in cadrul controlului", a adaugat celalalt. Iar un alt deputat al Forza Italia, Carlo Tajani, a subliniat: "In anumite cazuri este mai bine sa ne aliniem la Europa". Codacons (Oficiul pentru apararea consumatorilor) a anuntat ca va prezenta pana la sfarsitul saptamanii un recurs la Tribunalul Administrativ (TAR) al regiunii Lazio impotriva faptului ca filmul nu a fost interzis minorilor.

"Desigur, filmul o fi foarte frumos si bine realizat - afirma directorul acestui oficiu, Carlo Rienzi - dar minorii trebuie protejati mai mult decat interesele economice ale caselor de productie cinematografic a". Nu este invocata "cenzura, de genul taierea scenelor forte", dar anumite scene de violenta "sunt potrivite in exclusivitate pentru un public adult, ele nu pot fi apreciate, dimpotriva, ar fi rastalmacite de catre minorii sub 14 ani".

Pe aceleasi pozitii se situeaza si Anna Oliverio Ferraris, profesor de Psihologie la Universitatea "La Sapienza" din Roma: "Nu este o problema de cenzura. Trebuie date parintilor niste indicatii precise, fiindca altminteri ei sunt convinsi ca este vorba de un film care se adreseaza tuturor. Este inutil sa-i speriem pe copii: ei nu sunt adulti in miniatura, ei cresc treptat si nu trebuie traumatizati".

Si Maria Rita Parsi, psiholog si pedagog, presedinte al Fundatiei "Miscarea pentru copii", este convinsa ca filmul "ar trebui interzis macar pentru tinerii sub 16 ani, cu atat mai mult cu cat a fost realizat cu trasaturile si cu timpii jocurilor video si ca atare "confectionat" spre uzul si consumul tinerilor". Pus in cauza, a intervenit si Gaetano Blandini, directorul general al Casei cinematografice, care a afirmat ca psihologul prevazut in fiecare comisie de "revizuire" (cuvantul cenzura este urat si deci a fost sters) fusese convocat cu regularitate. Iar daca nu a venit comisia nu se putea opri fiindca este suficient sa intruneasca numarul legal: "Comisarii", a conchis, "sunt platiti cu doar 10-15 euro pe sedinta: or, este deja un miracol daca-i gasesti. In fiecare an exista patru sau cinci polemici pe marginea cenzurii: ar trebui modificata legea. Se vorbeste despre acest lucru de 20 de ani. Este nevoie de o vointa puternica din partea guvernului sau a parlamentului.

Unicul glas in disonanta este acela al lui Carlo Freccero, fost "enfant terrible" al televiziunii si fost director al postului de televiziune Raidue, care a explicat ca, dupa ce a vazut torturile din inchisoarea din Abu Ghraib, imaginile fiecarui conflict ce are loc pe terra, Saddam spanzurat care atarna de furca, "ar fi trebuit sa inchidem televizoarele din 2001'". Acuzatii de plagiat Dupa criticile aduse filmului din cauza scenelor mult prea violente, Gibson trebuie sa se confrunte acum cu acuzatii de plagiat. Intr-adevar, un cineast mexican a afirmat ca regizorul american i-a copiat ideea si subiectul filmului. Potrivit lui Juan Catlett, Gibson ar fi folosit scene identice cu cele ale filmului sau din 1991 intitulat "Return to Aztlan".

Istoria, potrivit mexicanului, este practic aceeasi, inclusiv cateva referiri specifice si cateva personaje. Catlett a spus chiar ca Gibson ia cerut o copie a filmului in perioada in care turna noua sa opera si ca anumite scene au fost filmate in aceeasi maniera. Acum regizorul mexican isi propune sa actioneze pe cale legala, desi apare problematica posibilitatea de a demonstra ca Gibson - un talent cinematografic recunoscut chiar si de criticii sai - ar fi un "plagiator".

Bloombiz
(Sursa: Rompres)