Registrul Auto Roman (RAR) va putea refuza sa omologheze sau sa certifice pentru sase luni un vehicul rutier, care desi este conform reglementarilor, prezinta riscuri pentru siguranta rutiera sau dauneaza mediului ori sanatatii publice, potrivit unui proiect de lege, ce va intra in vigoare in 2009.
"RAR
poate refuza, cu prezentarea detaliata a motivelor deciziei sale, sa
acorde omologarea de tip in cazul in care constata ca un tip de vehicul
rutier, desi se conformeaza reglementarilor aplicabile, prezinta un
risc serios pentru siguranta rutiera sau dauneaza semnificativ mediului
inconjurator sau sanatatii publice. (...) RAR poate refuza, cu
prezentarea detaliata a motivelor deciziei sale si pentru o perioada de
maximum sase luni, eliberarea cartii de identitate a vehiculului in vederea inmatricularii, inregistrarii sau comercializarii, in
conformitate cu prevederile legislatiei comunitare", se specifica in
proiectul de lege, publicat, miercuri, pe pagina de internet a
Ministerului Transporturilor.
Proiectul
de lege va permite armonizarea legislatiei romanesti cu directiva
europeana de stabilire a normelor pentru omologarea autovehiculelor,
precum si a sistemelor, componentelor si unitatilor tehnice separate
destinate vehiculelor rutiere, ce va trebui respectata de toate statele
membre din 29 aprilie 2009.
Daca
RAR constata ca vehiculele rutiere noi pe care le-a omologat nu sunt
conforme cu tipul care a fost omologat, va cere conformitatea
acestora. In caz contrar, Registrul poate decide sistarea
comercializarii sau retragerea lotului de vehicule rutiere neconforme,
pana la remediere, precum si retragerea din circulatie a acestora.
"Omologarea
de tip a intregului vehicul reprezinta omologare acordata unui vehicul
in ansamblul sau, pe baza omologarilor de tip ale vehiculului in ceea
ce priveste sistemele, echipamentele, componentele, piesele si
entitatile tehnice existente sau a incercarilor efectuate de RAR care
sa ateste respectarea conditiilor tehnice prevazute in legislatia in
vigoare, in functie de categoria vehiculului respectiv", mai prevede
proiectul.
Actul
normativ cuprinde si sanctiuni contraventionale. Cele mai aspre - intre
5.000 lei si 10.000 lei - sunt prevazute pentru transmiterea de
declaratii false in timpul procedurilor de omologare sau a procedurilor
care conduc la rechemare, falsificarea rezultatelor incercarilor
privind omologarea, nefurnizarea datelor sau specificatiilor
tehnice sau refuzul de a acorda acces la informatiile prevazute in
reglementarile aplicabile.
Dupa
adoptarea proiectului de lege, pentru transpunerea prevederilor
Directivei 2007/46/CE va fi necesara modificarea, pana la 29 aprilie
2009, a doua ordine de ministru al transporturilor pentru aprobarea
reglementarilor privind omologarea de tip si eliberarea cartii de
identitate a vehiculelor rutiere, a produselor utilizate la acestea,
precum si pentru aprobarea reglementarilor privind omologarea
individuala, eliberarea cartii de identitate si certificarea
autenticitatii vehiculelor rutiere.