Constructorul Ford, care va prelua oficial, la sfarsitul acestei saptamani, uzina Daewoo de la Craiova, a solicitat primariei Craiova avize pentru constructia unor cladiri in perimetrul uzinei si pe terenurile din jurul halelor de productie, a declaratprimarul municipiului Craiova, Antonie Solomon. Compania va construi noi hale de productie si un punct vamal. "Ford ne-a solicitat avize
pentru constructia unor cladiri in incinta fabricii, dar si pentru
amenajarea unor parcari in fata fabricii si a altora in centrul
Craiovei, unde exista unele blocuri destinate personalului tehnic de la
uzina. De asemenea, ne-au transmis solicitari pentru concesionarea unor
terenuri amplasate in limita imediata a proprietatii, unde se vor
stabili furnizori de subansambluri", a declarat Solomon pentru Business Standard.
El a aratat ca Ford a cerut, de asemenea,
autoritatilor romane extinderea capacitatii aeroportului din Craiova,
pentru a permite aterizarea unor aeronave care vor transporta
componente, precum si finalizarea drumului expres Craiova-Pitesti. O
alta solicitare a constructorului american a vizat constructia unui
punct vamal in incinta fabricii, in vederea simplificarii procedurilor
de import-export a masinilor si componentelor. "Ford are nevoie de
drumul expres Craiova-Pitesti (n.red.- aflat in constructie), precum si
de conexiuni bune cu caile ferate pentru transportul masinilor si a
subansamblurilor dinspre si catre portul Constanta", a spus oficialul.
Primarul Craiovei a confirmat ca Ford cauta
terenuri in judetul Dolj pentru o serie de furnizori de componente dupa
principiul potrivit caruia acestia trebuie sa se stabileasca "fie la
doua minute de Ford, fie la doua ore".
Potrivit reprezentantilor Consiliului Judetean
Dolj, pentru extinderea aeroportului ar fi necesara o parte dintr-o
suprafata de 256 hectare de teren apartinand unei foste unitati
militare, restul suprafetei putand fi alocata furnizorilor de
subansambluri.
Ford a preluat, anul trecut, actiunile detinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS)
la Automobile Craiova - reprezentand 72,4% din capital - pentru 57
milioane de euro, producatorul american angajandu-se la investitii
directe de 675 milioane de euro pentru modernizarea fabricii, si la
suplimentarea numarului de angajati. Contractul nu a intrat insa in
vigoare, in lipsa acordului Comisiei Europene, care a initiat o
investigatie prin care verifica daca anularea datoriilor si impunerea
unor conditii la privatizarea uzinei auto reprezinta ajutor de stat.
Procedurile de privatizare a Automobile Craiova au
fost incheiate la inceputul acestei luni, ulterior fiind adoptata o
lege speciala pentru privatizare de catre Parlament, dupa ce Comisia
Europeana (CE) a finalizat cercetarile. CE a stabilit, in urma
investigatiei, ca, prin impunerea unei serii de conditii de alta natura
decat economica in ceea ce priveste licitatia, Romania a renuntat la
venituri in valoare de 27 milioane de euro, suma care va fi achitata
suplimentar de compania americana. Reprezentantii Ford Europa s-au
declarat multumiti de decizia CE si au anuntat ca vor continua procesul
de privatizare.