Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Masinile fara sofer pot provoca haos pe sosele, daca se intalnesc cu oameni la volan

Masinile fara sofer pot provoca haos pe sosele, daca se intalnesc cu oameni la volan


Masinile autonome ar putea deschide usa catre o era a mobilitatii complete, dar expertii din industria auto avertizeaza ca acest fenomen va atrage dupa sine si alte riscuri pe care nu le luam in seama in acest moment.

Copiii, batranii si navetistii vor fi principalii beneficiari ai noului stil de a calatori, dar plimbarile lor in masinile fara sofer ar putea fi ingreunate de ambuteiajele dese pe care expertii le prevad ca fiind o caracteristica a noii ere a mobilitatii rutiere, relateaza Daily Sabah.

Kilometraj dat peste cap

Expertii din industria auto anticipeaza ca masinile autonome vor creste exponential numarul de kilometri parcursi in autoturisme de catre oameni si acest lucru ar putea genera si mai multe ambuteiaje decat in prezent.

Gary Silberg, un expert in industria auto de la KPMG, considera ca masinile autonome vor avea un impact la fel de mare ca smartphone-ul.

"Vor fi indispensabile in viata oricui. Vor fi tot felul de lucruri care se vor dezvolta si la care nici macar nu ne putem gandi in acest moment", spune Silberg.

Masinile partial autonome sunt asteptate sa devina un bun de consum in cel mult 10 ani, in vreme ce acelea total autonome vor aparea in cel mult doua decenii, cred expertii.

In urma unui studiu facut in Atlanta, Denver si Chicago, analistii KPMG se asteapta ca numarul pasagerilor care vor apela la serviciile masinilor fara sofer sa creasca cu cel putin peste 10% in cadrul a doua categorii de varsta: cei trecuti de 65 de ani si cei cu varsta intre 16-24 ani.

Masinile din Statele Unite au parcurs anul trecut peste 4.800 miliarde de kilometri, conform consumului de carburant. Aparitia masinilor autonome ar adauga inca 3.200 miliarde de kilometri la acest rulaj in fiecare an, pana in 2050, cred specialistii.

Daca si persoanele aflate intre 24 si 65 de ani vor continua sa circule mai mult, media rulajului anual ar putea sa se ridice la 12.800 miliarde de kilometri, numai in Statele Unite. "Ar putea sa fie enorm", mai spune Silberg.

Timpul, eterna problema

Masinile fara sofer vor reduce semnificativ riscul de accidente, 90% din cele petrecute in acest moment avand in spate erori umane.

Insa, calatoria intr-o masina aparent sigura va avea de suferit in privinta timpului de deplasare, dar va creste productivitatea calatorului oferindu-i timp la dispozitie pentru alte activitati, dupa cum sustine Don MacKenzie, cercetator la Universitatea Washington pentru studii de traffic.

In opinia sa, aceasta ar putea creste si rata calatoriilor cu masini autonome cu inca 60% fata de cat se estimeaza in acest moment.

Insa, modul in care un automobil fara sofer va rula pe sosele depinde foarte mult si de felul in care ceilalti proprietari de autoturisme vor folosi masinile personale pe sosele.

In general, o autostrada plina de masini smart si autonome ar permite vehiculelor sa circule la viteze relativ mari, de peste 150 km/h, cu distante mici intre acestea, dupa cum sustine Lauren Isac, manager pentru sisteme de transport sustenabil la WSP/Parsons Brinckerhoff.

Insa, International Transport Forum, o agentie din domeniul transporturilor, arata, in urma unui studiu de impact facut pe strazile Lisabonei, ca intersectarea masinilor autonome cu cele conventionale in trafic, fie si numai pentru o jumatate de ora, ar putea genera un haos total pe strazile unui oras mare.

O solutie ar fi ca guvernele sa impuna amenzi mai mari pentru blocarea traficului pe autostrazi, sa restrictioneze parcarile si accesul masinilor in centrul oraselor si sa adauge mai multe benzi de circulatie soselelor deja existente, dar si alte masuri pentru a convinge populatia sa renunte la autoturismele conventionale.

Insa, aceste solutii sunt greu de pus in practica, ceea ce inseamna ca vor fi o multime de avantaje aduse de noua tehnologie, dar si riscul unor blocaje infernale in trafic, dupa cum mentioneaza chiar Lauren Issac.

"Fara interventii din partea guvernelor, oamenii vor avea tendinta sa isi foloseasca mereu masina personala sa sa nu foloseasca in comun automobilele autonome", spe Issac.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 7573 ori