A trecut mai bine de jumatate de secol de cand au fost prezentate primele masini "fara sofer" si cu toate acestea, ele nu circula nici astazi pe strazi. Insa mai nou, tot mai multi industriasi sunt pe cale sa spuna "da" masinilor care fac inutil carnetul de soferi.
General Motors se mandrea in anii 1950 cu masini concept, precum Firebird II sau Cadillac Cyclone, dotate cu optiuni pe care abia acum le folosesc producatorii auto, pentru cele mai noi modele de masini: senzori, sisteme laser, radar, GPS, camere video si microcipuri, scrie Reuters.
Desi cei mai multi dintre industriasi estimeaza ca masinile "fara sofer" nu vor fi lansate mai devreme de 2025, diverse caracteristici, precum pilotul automat, sistemul de asistenta in trafic sau franele automate se afla in dotarea modelelor de productie in masa. Toate aceste functii reprezinta, insa, doar o mica parte din ceea ce va urma si au rolul de a-i pregati pe soferi pentru generatia masinilor fara sofer.
Masinile fara sofer devin realitate: Ne vor ajuta sa economisim combustibil
Astfel, intr-o lume in care statele Florida si Nevada permit deja masinilor autonome sa circule pe drumurile publice, acum, miza producatorilor auto este de a face sofatul tot mai relaxant si mai sigur.
"Din momentul in care vom avea masina care nu produce accidente, de ce sa nu o lasam sa ne duca singura la destinatie?", se intreaba retoric Nady Boules, director de dezvoltare la General Motors.
Cu toate acestea, oamenii ca Boules, vor trebui sa se lupte pentru acest vis cu cei carora pur si simplu le place sa sofeze, cu cei care nu se vor lasa pe mana unui robot, dar si cu soferii profesionisti, care se vor opune ideii de teama sa nu isi piarda locurile de munca.
Google a lansat proiectul de dezvoltare a masinilor autonome in 2010. A testat doua modele modificate, Toyota Prius si Lexus RX450h, pe o distanta mai mare de 300 mii de mile si, in prezent, isi prezinta noua tehnologie mai multor producatori auto.
Masinile fara sofer de la Google au liber pe sosea