A crescut numarul de masini de lux furate si aduse in Romania

Luni, 26 Decembrie 2011, ora 18:34
2916 citiri
A crescut numarul de masini de lux furate si aduse in Romania

Traficul cu autoturisme de lux furate din strainatate a fost in 2011 in atentia lumii interlope transnationale, fiind o activitate ce aduce beneficii financiare substantiale membrilor retelelor specializate si extrem de bine organizate la nivelul mai multor state europene.

Inspectoratul General al Politiei de Frontiera (IGPF) informeaza, luni, ca in acest an politistii de frontiera au descoperit 358 autovehicule ce figurau furate din strainatate, constatandu-se o crestere cu 24,7 la suta fata de 2010.

Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cand au fost descoperite 287 autovehicule, numarul descoperirilor privind mijloacele de transport furate a crescut cu aproximativ 24,7 la suta , spune sursa citata.

In continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania, Ungaria, iar persoanele implicate sunt cetateni romani, bulgari, moldoveni, ucraineni, portughezi, spanioli, olandezi, italieni, albanezi, sirieni, turci si sarbi.

S-a constatat o crestere cu circa 25% a automobilelor de lux furate

Traficul cu autoturisme de lux furate din strainatate a fost, si in acest an, "in atentia" lumii interlope transnationale, fiind o activitate ilicita ce aduce beneficii financiare substantiale membrilor retelelor deja specializate in domeniu si extrem de bine organizate la nivelul mai multor state (din Vestul catre Estul Europei), afirma IGPF.

De la inceputul anului pana in prezent, politistii de frontiera au descoperit, in zona de competenta, 358 vehicule declarate furate in strainatate: 268 autoturisme, 29 automarfare, 11 microbuze, 41 motociclete si noua remorci auto.

In perioada similara a anului 2010, au fost depistate 287 autovehicule furate in strainatate, constatandu-se o crestere cu aproximativ 24,7 la suta a numarului de autovehicule descoperite.

Pentru identificarea si indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate in strainatate, sub supravegherea directa a Parchetelor, politistii de frontiera au colaborat cu structurile similare din statele membre UE, realizand un schimb operativ de date si informatii, prin intermediul Centrelor si Punctelor de Contact (Oradea, Galati etc).

Pe linia combaterii traficului cu auto furate, politistii de frontiera au intocmit 231 dosare penale, persoanele implicate fiind cetateni romani, bulgari, moldoveni, ucraineni, portughezi, spanioli, olandezi, italieni, albanezi, sirieni, turci si sarbi.

Principalul "furnizor" de masini furate care intra in Romania este Italia

Din analizele efectuate de politistii de frontiera in cazurile depistate in zonele de competenta, s-a stabilit ca, in general, retelele de traficanti sunt organizate pe doua tipuri mari, respectiv cele specializate in furtul autoturismelor de lux si cele specializate in furtul autoturismelor de categorie mijlocie.

La randul lor, aceste doua tipuri sunt subdivizate in mai multe grupuri de actiune, a caror "ierarhie" este urmatoarea: grupa de recunoastere - identifica masinile corespunzatoare "cererii", grupa tehnica - confectioneaza documentele false, grupa de transport - trece masinile peste granite, grupa de valorificare - vinde masinile, grupa de supraveghere - are ca sarcina supravegherea si derularea tuturor fazelor incluse in actul ilegal.

Ca moduri de operare ale traficantilor, analizele arata ca "se practica" frauda la asigurari - cu acordul proprietarului, masina este transportata in alta tara, "spalata" prin vanzari succesive si ulterior declarata ca fiind furata chiar de catre proprietar.

De asemenea, se utilzieaza si furtul la comanda, deturnarea sau frauda la firmele de inchirieri - se racoleaza o persoana fara posibilitati materiale care contra unei sume modice accepta sa deschida pe numele sau un cont intr-o banca si implicit sa obtina o carte de credit (card), document in baza caruia persoana inchiriaza de la firmele de profil, autoturismul.

Rutele folosite de catre traficanti sunt, in general, orientate dinspre tarile vest europene cu finalitate in tarile est-europene si foste membre CSI: Italia - Austria - Ungaria - Romania; Germania - Austria - Ungaria - Romania - Moldova si Ucraina; Italia - Serbia - Romania - R.Moldova - Ucraina sau Federatia Rusa.

In continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia, urmata de Germania, Ungaria etc.

In majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul masinilor respective au declarat, pe timpul cercetarilor, ca nu stiau ca autoturismele se afla in atentia autoritatilor ca fiind furate, ei fiind doar "cumparatori de buna credinta".

Altii au sustinut ca au primit o suma de bani (in general, de pana la 500 euro) pentru a transporta masina in Romania si, la fel, nu cunosteau ca aceasta este furata.

Cele mai cautate masini pe piata neagra: BMW si Mercedes

In urma unui "studiu" al cererii si ofertei pe piata neagra a masinilor, s-a constatat ca, la categoria autoturisme de lux, cele mai cautate sunt marcile BMW si Mercedes, iar la autovehiculele de categorie mijlocie, ponderea o detin marcile Renault si Fiat, spune IGPF.

Politia de Frontiera Romana va continua - independent sau in colaborare cu celelalte institutii cu competenta din tara si strainatate - sa intreprinda masuri ferme pe linia combaterii acestui fenomen infractional transfrontalier, de natura sa aduca prejudicii atat economiei nationale, cat si persoanelor de buna credinta.

Unul dintre cazuri importante inregistratede IGPF in anul 2011 este cel in care politistii de frontiera aradeni au depistat doi barbati, cu dubla cetatenie, care intentionau sa introduca in Romania un autoturism marca Mercedes S320, in valoare de aproximativ 80.000 euro, care fusese declarat furat din Italia in urma cu doua saptamani.

Depozitul pentru deșeuri industriale periculoase de la Copșa Mică a fost închis. România scapă de plata penalităților la nivel UE
Depozitul pentru deșeuri industriale periculoase de la Copșa Mică a fost închis. România scapă de plata penalităților la nivel UE
România a evitat plata penalităţilor după ce Garda de Mediu din Sibiu a închis depozitul neconform de deşeuri industriale periculoase al Sometra SA din Copşa Mică, oraş care zeci de ani...
Sprijin pentru producția mașinilor electrice Ford în România: „Veste extraordinară pentru mediu”
Sprijin pentru producția mașinilor electrice Ford în România: „Veste extraordinară pentru mediu”
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat, marţi, 19 martie, că la fabrica Ford de la Craiova se va produce în curând primul autoturism electric. El a menţionat că în România au fost...
#masini lux furate, #masini lux, #furt masini lux, #BMW Mercedes lux , #Masini de lux