Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Incertitudinile legate de taxa de inmatriculare vor reduce vanzarile auto in urmatoarele luni

Incertitudinile legate de taxa de inmatriculare vor reduce vanzarile auto in urmatoarele luni
Incertitudinile privind taxa de inmatriculare vor avea ca efect o usoara scadere a vanzarilor de autovehicule noi in prima parte a anului, mai ales pe segmentul autoturismelor de productie interna, mai ieftine, potentialii cumparatori preferand o perioada de asteptare pana la formularea optiunii.

"In general, cand pe piata apare un mesaj de genul unei posibile modificari a taxei de prima inmatriculare, acesta poate favoriza anumite segmente din piata si poate defavoriza pe altele. Va aparea cu siguranta un fenomen de asteptare si, pe termen scurt, cererea ar putea scadea, dar piata isi va vedea pana la urma de drumul ei. Chiar daca vanzarile Dacia vor scadea pe termen scurt, anul este lung si deficitul poate fi recuperat, cu atat mai mult cu cat Dacia se orienteaza mult catre export", a declarat agentiei vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe.

Reprezentantul Dacia afirma ca "se va manifesta probabil un fenomen de asteptare" si in ceea ce priveste masinile de import, cu impact asupra vanzarilor pe termen scurt. In schimb, un "pronuntat fenomen de asteptare" va fi consemnat pe segmentul masinilor de ocazie, crede Stroe.

Directorul de marketing al General Motors Romania, Cristian Oltean, se asteapta ca neclaritatile legate de taxa sa traga usor in jos piata, in special vanzarile producatorilor locali.

"Nu cred ca va avea loc o reducere substantiala a pietei, insa posibila scadere ii va afecta in special pe cei pe care taxa de prima inmatriculare trebuia sa-i protejeze, adica pe constructorii autohtoni", a spus Oltean.

El anticipeaza ca nu va urma o perioada lunga de asteptare pentru cei care aleg sa cumpere masini de mic litraj.

"Nu cred ca vor astepta foarte mult clientii pana vor cumpara o masina noua. In general, clientii romani pun in balanta costurile de intretinere, iar pentru masinile second-hand piesele nu sunt foarte ieftine", a explicat Oltean.

El a dat exemplul Poloniei, unde dupa aderarea la Uniunea Europeana cel mai afectat segment de piata a fost cel sub 10.000 euro, in vreme ce masinile mai scumpe s-au vandut la fel de bine.

La randul sau, Teodor Brusalis, directorul de vanzari al Romcar, importatorul general Ford, este de parere ca vanzarile de masini de import noi nu vor fi afectate de schimbarile produse de taxa de prima inmatriculare pentru ca segmentele sunt bine delimitate.

"Cele doua piete sunt foarte clar separate. Profilul cumparatorului de masini de ocazie este diferit de cel al clientului de masini noi. Cumparatorul unei masini noi apreciaza confortul serviciilor post-vanzare asigurate, pe cand clientii de masini de ocazie vaneaza chilipiruri si nu se gandesc foarte mult la after sales", a spus Brusalis.

Reprezentantul Ford apreciaza ca producarii locali sunt mai expusi in fata pericolului invaziei masinilor second - hand.

"Masina de import se adreseaza clientilor care pun un accent deosebit pe etalarea statutului social, ceea ce face alegerea mai clara. Pe de alta parte, multi clienti ai constructorilor locali se regasesc in orasele mici si in zonele rurale, unde optiunea intre o masina ieftina noua si una de ocazie nu este la fel de clara", a adaugat Brusalis.

Reprezentantul Ford apreciaza ca importurile masive de masini de ocazie depind de o serie de factori precum imbunatatirea conditiilor de finantare pentru aceasta categorie si intrarea pe piata a unor companii specializate mari.

"Spre deosebire de masinile noi, cele de ocazie nu beneficiaza de atat de multe instrumente de finatare. Va exista o presiune a masinilor second-hand, dar trebuie sa existe si multe firme specializate care sa realizeze importuri semnificative. Pentru asta, insa, trebuie dezvoltata o infrastructura de vanzari care sa rivalizeze cu cea construita in multi ani de dealerii de masini noi, asa ca nu cred sa existe nici un pericol mai devreme de cel putin sase luni de acum inainte", a opinat Brusalis.

Introducerea taxei de prima inmatriculare in varianta stabilita de noul Cod Fiscal a nemultumit Comisia Europeana, care a anuntat ca va incepe o investigatie preliminara privind legalitatea acestei initiative. Taxa este calculata in functie de capacitatea motorului, norma de poluare in care se incadreaza si vechimea masinii, fiind pltatita atat pentru autovehiculele noi, cat si pentru cele rulate. Nivelul taxei variaza intre 184 euro - pentru o masina cu o vechime de cel mult sase luni echipata cu motor Euro 4 sub 1,6 litri - si se apropie de 8.000 de euro in cazul masinilor mai vechi de sase ani si motorizari de peste trei litri.

Ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, a declarat, vineri, ca Romania va purta discutii cu expertii Comisiei Europene doar pe marginea nivelului taxei, pentru a corespunde cerintelor europene, pana la modificarea taxelor urmand sa fie platite actualele cote de impozit..

"Singurul loc in care urmeaza sa avem discutii cu cei de la Comisia Europeana va fi pe nivelul taxei, intrucat se reclama in unele cazuri ca taxa de inmatriculare este mai mare decat valoarea reziduala. Probabil noile nivele de taxare vor fi stabilite in cateva saptamani", a explicat Vladescu, intr-o conferinta de presa la care a participat si ministrul Mediului, Sulfina Barbu.

Taxa va fi aplicata la actualele cote pana cand Guvernul va aproba o ordonanta de urgenta pentru modificarea cuantumului, dar Vladescu apreciaza ca pentru masinile noi nu vor exista modificari, intrucat sumele platite la inmatriculare nu sunt foarte ridicate.

El a aratat ca taxa de inmatriculare a fost gandita exlusiv pe considerente de protectie a mediului, fara vreun scop fiscal.

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: <a href=http://www.mediafax.ro/ target=_blank>Mediafax</a>)



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 992 ori