Dinastia indiana Tata, detinatoarea unuia dintre cele mai mari gupuri industriale din Asia, va pune mana, cel mai probabil saptamana viitoare, pe doua marci auto celebre: Jaguar si Land Rover.
Americanii de la Ford, cei care detin in
prezent cele doua marci auto, au hotarat sa le vanda in incercarea de a mai
diminua din pierderile inregistrate in ultima perioada. In 2006, rezultatele
financiare ale Ford aratau dezastruos: pierderi record de peste 12 milioane de
dolari (8 milioane de euro). Ford incearca sa revina pe linia de plutire vanzand
marcile de lux unei companii care pana acum voia sa produca masini ieftine, pe
gustul indienilor, pentru a-i convinge sa renunte la vehiculele pe doua roti.
In conditiile in care analistii din domeniu
estimeaza ca Asia va fi piata cheie a sectorului auto din perioada urmatoare,
indienii sunt dispusi sa plateasca 2 miliarde de dolari (1,3 miliarde de euro)
pentru a-si consolida pozitia prin achizitia Land Rover si Jaguar, potrivit
cotidianului britanic „The Times“.
Tata Motors este compania care a surprins
cel mai mult piata auto in acest an. In timp ce lansau cea mai ieftina masina
din lume, modelul Nano, cu un pret de 2.500 de euro, reprezentantii producatorului
negociau cu Ford preluarea celor doua marci de lux. Achizitia Land Rover si
Jaguar va aduce in portofoliul Tata Motors si o serie de fabrici de motoare din
Marea Britanie si va fi a doua mare investitie a grupului pe piata engleza. In
plus, aceasta va fi prima lansare a indienilor in Occident.
Indianul care visa sa faca masini ieftine
In spatele gigantului indian Tata Group se
afla Ratan Tata (70 de ani), presedintele companiei, unul dintre cei mai bogati
oameni din India. Potrivit declaratiilor sale, visul lui a fost mereu sa le
ofere indienilor o masina accesibila, insa va fi nevoit sa faca profituri si
din autoturisme scumpe cum sunt cele Jaguar. Ratan Tata s-a nascut intr-o familie
bogata din Mumbai.
Bunicul sau, Jamsetji Tata, a pus bazele
companiei gigant din India in 1945. Chiar daca grupul are si alte activitati,
masinile produse sub marca Tata au adus grosul profiturilor. Din 1954, de cand
a fost produsa prima masina Tata, peste 4 milioane de autovehicule sub aceasta
marca au rulat pe strazile din India.
Ratan a inceput sa lucreze la Tata Group in
decembrie 1962, cand a fost trimis sa munceasca la divizia de prelucrare a otelului,
din Jamshedpur. A lucrat la inceput cot la cot cu ceilalti angajati la gura
cuptoarelor de topit metale. Abia in 1981 a ajuns sef in compania familiei
sale, fiind numit la conducerea Tata Industries, o alta divizie a grupului.
Pe ce va pune mana Tata Motors
Uzine comune Jaguar si Land Rover
Halewood, Merseyside: Linie de asamblare
pentru Jaguar X-type si Rover Freelander, 2.100 de angajati Gaydon,
Warwickshire: Unitate de proiectare, marketing, vanza ri si service, 2.890 de
angajati
Uzine Jaguar
Castle Bromwich: linie de asamblare pentru
XF, XJ si XK, 2.200 de angajati Browns Lane: fabrica de furnir, 490 de angajati
Whitley: Unitate pentru design si dezvoltare, 1.980 de angajati
Uzine Land Rover
Solihull: linie de asamblare pentru Range
Rover, Land Rover Discovery si Defender, 5.730 de angaja.