Sesiunea din 2013 a Programului "Rabla" va demara pana la jumatatea lunii apriliem iar guvernul are in vedere introducerea pentru casare si a masinilor cu norma de poluare Euro 3 mai vechi de zece ani, a declarat, joi, Rovana Plumb, ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice.
Aceasta a lansat sesiunea 2013 pentru Programul LIFE+, un instrument financiar al Uniunii Europene pentru mediu.
"Lucram la fundamentarea acestui program (Rabla, n.r.), astfel incat sa-l putem finaliza la finele lunii martie. Incepand cu prima decada a lunii aprilie va demara implementarea noului concept al programului Rabla.
Sunt o categorie de autoturisme cu norma de poluare Euro 3 care au zece ani pe piata auto din Romania si acestea vor face obiectul programului Rabla. Orientarea noastra, in momentul acesta, este ca voucherul sa aiba o valoare de 1.500 de euro, asta tinand cont si de faptul ca pentru autoturismele electrice dam un bonus de 2.500 de euro", a afirmat ministrul Mediului.
Ce impact a avut pana acum "Rabla"
La inceputul lunii februarie, Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania, declara ca Programul "Rabla", care a debutat, in urma cu cativa ani, pe un trend pozitiv, in prezent "a obosit si trebuie gasite solutii de revigorare".
Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a alocat, in 2012, pentru Programul "Rabla", in doua etape, 171 de milioane de lei, suma care a permis scoaterea din uz a 45.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani. In prima etapa a programului, care a demarat in data de 3 aprilie 2012, au fost alocate 114 milioane de lei pentru casarea a 30.000 de autovehicule, iar in etapa a II-a, inceputa in 8 august 2012, au fost alocate alte 57 milioane de lei pentru casarea a inca 15.000 de masini.
Dintre cele 45.000 de tichete aferente acestui program tiparite de AFM si repartizate colectorilor (REMAT-uri), 43.350 au fost alocate persoanelor fizice, iar 1.650 persoanelor juridice.
Conform datelor oficiale ale APIA, impactul in timp al Programului "Rabla" a fost unul negativ, vanzarile de masini noi scazand semnificativ, in timp ce importurile de autovehicule rulate majorandu-se de peste zece ori.
Astfel, daca la nivelul anului 2000 existau 66.171 unitati de autovehicule noi vandute si 18.500 de importuri de second-hand, in 2012 numarul masinilor noi a ramas relativ acelasi (66.436 unitati), in timp ce inmatricularile de masini rulate a atins valoarea de 174.950 unitati. Din acest total, 76.542 unitati erau reprezentate de autovehicule mai vechi de zece ani.