Rabla, finantata din taxa auto

Miercuri, 02 Aprilie 2008, ora 00:26
2315 citiri
Rabla, finantata din taxa auto

Incasarile rezultate din taxa de poluare auto vor fi alocate pentru programe de mediu. Anul acesta, prin "Programul Rabla" vor fi eliminate 30.000 de masini mai vechi de 12 ani, iar prima de casare este in valoare de 4.000 de lei, cu 13% mai mare fata de anul trecut.

Autoritatile romane au stabilit ca taxa de

poluare auto este o taxa de mediu nu un instrument fiscal. In acest sens,

sumele incasate din taxa de poluare auto vor fi alocate pentru implementarea

unor proiecte de mediu, printre care si innoirea parcului national auto,

cunoscut deja ca “programul rabla”. Suma alocata pentru  programul derulat anul acesta este in valoare

totala de 120 de milioane de lei (32,5 milioane de euro).

 

“Programul de Stimulare si Innoire a

Parcului National Auto va fi functional si anul acesta. Astfel, vor fi scoase

din circulatie 30.000 de autoturisme mai vechi de 12 ani, iar prima de casare

va fi in valoare de 4.000 de lei”, a declarat Attila Korodi, ministrul

Mediului. Acesta nu a precizat cand va intra in vigoare ordonanta cu privire la

demararea programului rabla sau daca vor fi modificate normele de aplicare a

programului.

 

TAXA. Oficialii romani au adoptat saptamana

aceasta noua formula de calcul a taxei de poluare auto, pentru care au acordul

comisarilor europeni. Taxa auto se calculeaza in functie de emisiile de noxe,

de vechimea masinii, de norma de poluare, de taxa specifica euro/1 gram de CO2

si de capacitatea cilindrica.

 

Astfel, fata de formula care se aplica in

prezent, noua modalitate de calcul dezavantajeaza persoanele care vor sa-si

achizitioneze o masina noua si prezinta avantaj pentru cei care isi vor achizitiona

o masina second-hand. Valoarea taxei de poluare auto scade la jumatate pentru

masinile vechi de circa cinci ani, si de circa sapte-opt ori la masinile mai

vechi de 15 ani.

 

In acelasi timp,  nivelul taxei pentru masinile noi este cu

75%-100% mai mare decat in prezent. Conform noii ordonante, nu mai sunt

exceptate de la plata taxei de poluare auto autovehiculele destinate prin

constructie sa fie echipate cu dispozitive pentru efectuarea de lucrari

industriale, lucrari de constructii, lucrari de drumuri si poduri, lucrari de

salubrizare sau lucrari agricole si forestiere.

 

ATENTIE. Persoanele care vor sa-si cumpere

o masina Euro4 sau Euro3 trebuie sa verifice daca in cartea tehnica a masinii

sunt trecute emisiile de CO2. In cazul in care acestea nu sunt specificate, cel

care vrea sa inmatriculeze masina trebuie sa mearga la Registrul Auto Roman

pentru o expertiza tehnica din care sa rezulte tipul de noxe emise si

cantitatea. Expertiza se face contra cost, iar documentul eliberat de cei de la

RAR este necesar pentru realizarea dosarului de inmatriculare.

 

VALOARE. Pentru un Logan nou pe benzina cu

motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de cai-putere (CP), noua

taxa auto, aplicabila de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, fata de 160,6 euro

conform actualului algoritm. Pentru acelasi autoturism, dar echipat cu un motor

de 1.600 cmc, care dezvolta 90 CP, noua taxa va fi de 387,6 euro, fata de 183,6

euro in prezent.

 

Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500

cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, fata de 172,1 euro dupa Codul Fiscal

actual. Pentru un Renault Clio, nivelul taxei va fi de 188 de euro pentru

motorul pe benzina de 1.200 cmc (75 CP), fata de 137 de euro. Aceeasi masina,

dar echipata cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP), va avea o taxa de 315

euro, in crestere de la 172,1 euro.

 

Nemultumiri

 

Reprezentantii Asociatiei Constructorilor

de Automobile din Romania (ACAROM) sustin noua taxa auto, insa considera ca

emisiile de CO2 si alte noxe ar trebui sa aiba ponderi egale, de 50% pentru

fiecare categorie, astfel incat grila de taxare sa nu avantajeze diferentiat

producatorii din domeniu.

 

Ponderea de 30% pentru emisiile de CO2 si

de 70% pentru alte noxe ar putea dezavantaja constructorii non-europeni, care

nu au obligativitatea de a inscrie nivelul de dioxid de carbon in certificatele

automobilelor si astfel chiar daca masina emite mai putin dioxid de carbon

decat tinta europeana de 130g/km, taxa este mai mare decat ar trebui sa fie,

pentru ca se calculeaza in functie de nivelul altor noxe, apreciaza

presedintele ACAROM, Constantin Stroe.

 

Ministrul Mediului, Attila Korodi, a

declarat luni ca pentru masinile Euro 4 si Euro 3 in formula de calcul a noii

taxe proportia va fi de 30% dioxid de carbon si 70% alte noxe.

 

Mediu

 

Din sumele colectate din inmatricularea

masinilor din tara va fi finantat programul de stimulare a innoirii parcului

auto national, precum si proiecte ce vizeaza imbunatatirea calitatii mediului

prin realizarea de spatii verzi in localitati, proiecte de inlocuire sau completare

a sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza energie solara,

energie geotermala si energie eoliana, proiecte privind producerea energiei din

surse regenerabile: eoliana, geotermala, solara, biomasa, microhidrocentrale.

 

De asemenea, banii vor fi alocati si pentru

impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, renaturare a terenurilor

scoase din patrimoniul natural si pentru realizarea pistelor pentru biciclisti.

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...