Incasarile rezultate din taxa de poluare auto vor fi alocate pentru programe de mediu. Anul acesta, prin "Programul Rabla" vor fi eliminate 30.000 de masini mai vechi de 12 ani, iar prima de casare este in valoare de 4.000 de lei, cu 13% mai mare fata de anul trecut.
Autoritatile romane au stabilit ca taxa de
poluare auto este o taxa de mediu nu un instrument fiscal. In acest sens,
sumele incasate din taxa de poluare auto vor fi alocate pentru implementarea
unor proiecte de mediu, printre care si innoirea parcului national auto,
cunoscut deja ca “programul rabla”. Suma alocata pentru programul derulat anul acesta este in valoare
totala de 120 de milioane de lei (32,5 milioane de euro).
“Programul de Stimulare si Innoire a
Parcului National Auto va fi functional si anul acesta. Astfel, vor fi scoase
din circulatie 30.000 de autoturisme mai vechi de 12 ani, iar prima de casare
va fi in valoare de 4.000 de lei”, a declarat Attila Korodi, ministrul
Mediului. Acesta nu a precizat cand va intra in vigoare ordonanta cu privire la
demararea programului rabla sau daca vor fi modificate normele de aplicare a
programului.
TAXA. Oficialii romani au adoptat saptamana
aceasta noua formula de calcul a taxei de poluare auto, pentru care au acordul
comisarilor europeni. Taxa auto se calculeaza in functie de emisiile de noxe,
de vechimea masinii, de norma de poluare, de taxa specifica euro/1 gram de CO2
si de capacitatea cilindrica.
Astfel, fata de formula care se aplica in
prezent, noua modalitate de calcul dezavantajeaza persoanele care vor sa-si
achizitioneze o masina noua si prezinta avantaj pentru cei care isi vor achizitiona
o masina second-hand. Valoarea taxei de poluare auto scade la jumatate pentru
masinile vechi de circa cinci ani, si de circa sapte-opt ori la masinile mai
vechi de 15 ani.
In acelasi timp, nivelul taxei pentru masinile noi este cu
75%-100% mai mare decat in prezent. Conform noii ordonante, nu mai sunt
exceptate de la plata taxei de poluare auto autovehiculele destinate prin
constructie sa fie echipate cu dispozitive pentru efectuarea de lucrari
industriale, lucrari de constructii, lucrari de drumuri si poduri, lucrari de
salubrizare sau lucrari agricole si forestiere.
ATENTIE. Persoanele care vor sa-si cumpere
o masina Euro4 sau Euro3 trebuie sa verifice daca in cartea tehnica a masinii
sunt trecute emisiile de CO2. In cazul in care acestea nu sunt specificate, cel
care vrea sa inmatriculeze masina trebuie sa mearga la Registrul Auto Roman
pentru o expertiza tehnica din care sa rezulte tipul de noxe emise si
cantitatea. Expertiza se face contra cost, iar documentul eliberat de cei de la
RAR este necesar pentru realizarea dosarului de inmatriculare.
VALOARE. Pentru un Logan nou pe benzina cu
motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de cai-putere (CP), noua
taxa auto, aplicabila de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, fata de 160,6 euro
conform actualului algoritm. Pentru acelasi autoturism, dar echipat cu un motor
de 1.600 cmc, care dezvolta 90 CP, noua taxa va fi de 387,6 euro, fata de 183,6
euro in prezent.
Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500
cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, fata de 172,1 euro dupa Codul Fiscal
actual. Pentru un Renault Clio, nivelul taxei va fi de 188 de euro pentru
motorul pe benzina de 1.200 cmc (75 CP), fata de 137 de euro. Aceeasi masina,
dar echipata cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP), va avea o taxa de 315
euro, in crestere de la 172,1 euro.
Nemultumiri
Reprezentantii Asociatiei Constructorilor
de Automobile din Romania (ACAROM) sustin noua taxa auto, insa considera ca
emisiile de CO2 si alte noxe ar trebui sa aiba ponderi egale, de 50% pentru
fiecare categorie, astfel incat grila de taxare sa nu avantajeze diferentiat
producatorii din domeniu.
Ponderea de 30% pentru emisiile de CO2 si
de 70% pentru alte noxe ar putea dezavantaja constructorii non-europeni, care
nu au obligativitatea de a inscrie nivelul de dioxid de carbon in certificatele
automobilelor si astfel chiar daca masina emite mai putin dioxid de carbon
decat tinta europeana de 130g/km, taxa este mai mare decat ar trebui sa fie,
pentru ca se calculeaza in functie de nivelul altor noxe, apreciaza
presedintele ACAROM, Constantin Stroe.
Ministrul Mediului, Attila Korodi, a
declarat luni ca pentru masinile Euro 4 si Euro 3 in formula de calcul a noii
taxe proportia va fi de 30% dioxid de carbon si 70% alte noxe.
Mediu
Din sumele colectate din inmatricularea
masinilor din tara va fi finantat programul de stimulare a innoirii parcului
auto national, precum si proiecte ce vizeaza imbunatatirea calitatii mediului
prin realizarea de spatii verzi in localitati, proiecte de inlocuire sau completare
a sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza energie solara,
energie geotermala si energie eoliana, proiecte privind producerea energiei din
surse regenerabile: eoliana, geotermala, solara, biomasa, microhidrocentrale.
De asemenea, banii vor fi alocati si pentru
impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, renaturare a terenurilor
scoase din patrimoniul natural si pentru realizarea pistelor pentru biciclisti.