La aproape trei ani de la prabusirea industriei auto americane, vanzarile de masini sunt din nou in crestere si ar putea sa depaseasca 14 milioane de unitati in acest an, fata de 12,8 milioane in 2011.
Rezultatul: producatorii auto din Detroit prelungesc programul de lucru si fac angajari. Doar anul trecut companiile auto si partenerii lor au infiintat 38.000 de posturi, iar in acest an planuiesc sa angajeze 13.000 de oameni, mai ales pe turele de noapte.
Dezavantajul este ca aceasta cerere forteaza capacitatea de productie a companiilor auto, care ar putea sa conduca la un deficit si la crestrea preturilor, potrivit USA Today.
In plus, directorii executivi se confrunta cu o dilema: criza din sectorul auto a fost cauzata tocmai de costurile prea mari, iar acum se tem sa mai faca angajari.
Incepand din 2005, Ford si Chrysler au inchis 28 de fabrici si au concediat 88.000 de oameni, in timp ce companiile partenere au concediat 234.000 oameni.
Angajari masive
Insa daca vanzarile vor atinge 15 milioane de unitati in 2015, asa cum estimeaza unii experti, cei trei mari producatori auto din Detroit ar putea sa angajeze 20.000 de oameni, potrivit lui Sean McAlinden, economist-sef la Center for Automotive Research.
Presedintele unei mici fabrici de componente spune ca atunci cand cererea pentru componente auto s-a prabusit, compania lui s-a orientat catre industriiile energiei regenerabile si apararii. Acum insa, cand sunt din nou cautate, a mai angajat 6 oameni si planuieste sa mai angajeze inca 5 muncitori.
"Estimez o crestere spectaculoasa in periaoda urmatoare", a declarat omul e afaceri.
Cu toate acestea, salariile vor fi mai mici decat inainte de criza. Companiile sunt dispuse sa ofere 16 dolari pe ora, cu putin mai mult decat jumatate din salariul pe care il primea un muncitor inainte de concedierile masive. Insa in statul in care rata somajului era de 14% acum trei ani, orice salariul este binevenit.
Productie versus costuri
Producatorii de masini muta productia pe teritoriul SUA datorita dolarului slab, care le ofera profituri mari la export. Asadar, Nissan face angajari in Tennessee, Toyota tocmai si-a marit echipa din Blue Springs, Honda doreste sa faca angajari in Alabama si Ohio. In plus, fabricile Hyundai si Kia sin Alabama si Georgia produc la turatie maxima si tot nu reusesc sa faca cererii de modele Hyundai Sonata si Elantra.
Cu toate acestea, revenirea cererii aduce riscuri familiare producatorilor auto din Detroit. O productie prea mare inseamna discounturi masive, iar o productie prea mica inseamna nemultumirea clientilor. Chiar si daca vor gasi echilibrul in procesul de productie, extinderea necesara va adauga costuri in plus pe termen lung.
Asadar, ce este cel mai important in momentul de fata este sa tina costurile sub control. Hyundai si Kia sunt hotarate sa fabrice cat mai multe masini in cele doua unitati de productie pe care le au si sa eficientizeze la maxim fiecare departament, deoarece "fabricile noi sunt scumpe".
In 2050, blocaj mondial
In plus, potrivit presedintelui Ford, se naste o noua ingrijorare. Lumea s-ar putea confrunta cu un blocaj la nivel mondial in conditiile in care numarul masinilor va ajunge la 4 miliarde in 2050, adica de patru ori mai multe decat in prezent.
"Cererea a crescut la niveluri record, mai ales in tarile emergente, precum India si China. Daca nu facem nimic, densitatea mare a populatiei si a numarului de masini din mediul urban va conduce la un blocaj la nivel global", a declarat Henry Ford.
Presedintele Ford face apel la o mai buna cooperare intre producatorii de masini, guverne si companiile de telefonie, pentru a crea o retea de transport in care pietonii, biciclistii, transportul comercial si public sa fie interconectate in cadrul unui sistem complex.