In primele trei luni ale anului 2015, piata auto din Romania a cunoscut o usoara crestere pe toate segmentele: masini noi, masini second hand din import si masini reinmatriculate.
Estimarile pentru acest an sunt ca tranzactiile cu autoturisme sa creasca cu 10-15% fata de anul trecut, cel mai important stimulent fiind Programul Rabla, potrivit datelor publicate de DRPCIV si interpretate de Autovit.ro.
In primele trei luni din anul 2015 tranzactiile cu masini noi, dar si cele reinmatriculate au cunoscut cresteri de 8% pe fiecare segment.
De asemenea, piata de masini second hand din import a avut cel mai mare avans procentual dintre cele trei segmente analizate, existand posibilitatea ca totalul anual sa depaseasca 200.000 unitati tranzactionate.
Ce ar putea contribui la cresterea pietei in continuare
"Piata auto ar putea creste ajutata de o revizuire a calculului pentru timbrul de mediu sau o plata esalonata a acestuia.
Astfel, tranzactiile cu masini second hand pe plan intern ar putea reveni la o medie de aproximativ 30.000 unitati vandute pe luna la fel ca in anii anteriori.
De asemenea, aceasta schimbare ar ajuta si la o revenire a pietei masinilor noi.
Evident este ca blocarea tranzactiilor din segmentul second hand nu s-a reflectat in cresterea vanzarilor de masini noi, asa cum se asteptau initiatorii taxei.
Mai mult decat atat, de la introducerea taxei de prima inmatriculare din 2007, piata a scazut constant pana anul trecut", spune Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.
Programul Rabla va avea un rol esential in cresterea pietei masinilor noi in 2015, mai ales ca numarul total de tichete a crescut cu 5.000, iar cumparatorii au posibilitate de primire de ecobonusuri intre 750 si 2.500 lei pentru masini cu emisii reduse, pentru electrice si pentru hibride.
"O modificare a timbrului de mediu va ajuta la deblocarea tranzactiilor auto atat pentru masinile la mana a doua, cat si ale celor noi. Persoanele care au posibilitatea sa achizitioneze un autoturism nou, au facut-o si o vor face in continuare.
Cele care nu isi permit acest lucru le vor pastra pe cele deja existente.
Acest lucru se intampla din cauza faptului ca proprietarii trebuie sa suporte valoarea taxei de mediu", completeze Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.
Pe Autovit.ro, cea mai mare platforma de anunturi auto din Romania, in primele trei luni ale anului 2015 ponderea masinilor de sub 5.000 de euro a scazut, in timp ce ponderea masinilor de peste 20.000 euro aproape s-a dublat.
In topul marcilor de masini second hand tranzactionate, Volkswagen ramane lider detasat, urmat de BMW, Mercedes si Audi.