Vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale noi au scazut cu 3,8% pe piata interna in primele doua luni, la 9.268 de unitati, dupa stagnarea din ianuarie, potrivit datelor APIA, care indica insa un avans de 19% al productiei si de 10% la export fata de perioada corespunzatoare a anului trecut.
"Pe ansamblul pietei, livrarile totale (autoturisme si vehicule comerciale) au inregistrat o scadere de 3,8% fata de anul trecut. In interiorul acestei scaderi, avem autoturismele cu - 5,9%. Situatia nu este diferita de ceea ce se intampla pe plan european, unde in primele doua luni din 2013 s-a inregistrat o scadere generala de 8,3% a numarului de autoturisme inmatriculate (cele mai mari scaderi procentuale fiind in Portugalia -48%, Grecia -26%, Franta -20% si Italia - 18%).
In Romania, in continuare in luna februarie, vanzarile au fost sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (81% din total), cele catre persoanele fizice reprezentand doar 19% din total", se arata intr-un comunicat al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Vanzarile de autoturisme s-au plasat la 7.547 de unitati, fata de 8.017 unitati vandute in primele doua luni din 2012. Comparativ cu luna ianuarie, vanzarile de autoturisme au avansat in februarie cu 26,4%.
La autoturisme, topul pe marci este condus dupa primele doua luni de Dacia, cu 1.927 unitati vandute (25,5% din total), urmata de Skoda (808 unitati/ 10,7%), Volkswagen (759 unitati/ 10,1%), Renault (492 unitati /6,5%), Ford (435 unitati/ 5,8%) si Hyundai (407 unitati/ 5,4%).
Pe modele, Dacia Logan ramane pe primul loc, urmat de Duster, Skoda Octavia, Sandero si Renault Clio.
"Vanzarile au fost sustinute in continuare de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (81% din total), cele catre persoanele fizice reprezentand doar 19%. In plus, continua sa se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate, care, la un volum de aproximativ 34.000 unitati la autoturisme si 7.500 la vehicule comerciale, au o crestere de 49%, respectiv 16% fata de 2012.
Din aceste cifre, rezulta ca la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte patru rulate, si mai grav fiind faptul ca 20.837 (peste 60%) dintre acestea din urma sunt mai vechi de 10 ani, adica de trei ori mai multe decat s-au vandut noi prin retelele nationale ale producatorilor autohtoni si importatorilor autorizati", se spune in comunicat.
Asociatia arata ca in acest context, initiativa Guvernului de a introduce timbrul de mediu este binevenita, obiectivul declarat al acestuia fiind de a filtra, pe cat posibil, autovehiculele poluante.