Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Taxa auto 2012: Afla ce puncte slabe are legea - interviu G. Piperea (II)

Taxa auto 2012: Afla ce puncte slabe are legea - interviu G. Piperea (II)


Taxa auto 2012 favorizeaza discriminerea, prin ea nu se sanctioneaza poluarea, ci vanzarea de masini si, in plus, taxa auto incalca indirect dreptul la proprietate, garantat prin Constitutie, a declarat avocatul Gheorghe Piperea.

Iata cateva dintre punctele slabe ale actului normativ, subliniate de avocatul Piperea, intr-un interviu acordat Business 24.

Se elimina o discriminare, in favoarea altei discriminari

"Cel care vinde sau cumpara masina suporta taxa de poluare, cel care nu vinde nu sporta taxa de poluare. Asta inseamna ca primul este sanctionat pentru ca aplica principiul 'poluatorul plateste', iar in cazul celui de-al doilea, nu se aplica. In mod evident, sunt milioane de oameni care nu-si vor vinde masinile, dar le vor folosi in continuare. Vor polua in continuare. Fata de ei, e discriminare pozitiva pentru ca lor nu li se aplica principiul 'poluatorul plateste'", este de parere Gheorghe Piperea.

Nu se sanctioneaza poluarea, ci vanzarea

Din moment ce sunt doua milioane de oameni, cel putin, care nu-si vor mai vinde masinile din cauza faptului ca e o taxa prohibitiva. Aceste milioane de masini vor circula in continuare pe drumurile publice. Asta inseamna ca acela care polueaza nu este sanctionat, este sanctionat cel care cumpara, respectiv vinde automobilul, este de parere Piperea.

Acesta considera ca taxa este platita absolut aberant pe dioxid de carbon. "Dioxidul de carbon nu este poluant. Cel mult se poate considera ca produce efect de sera. Iar poluarea o produce monoxidul de carbon, care este un rezultat al arderii incomplete a carburantului. Acest monoxid de carbon, insa, nu este combatut cu nimic, nu este sanctionat cu nimic, printr-o taxa", a declarat acesta.

Libertatea de circulatie a bunurilor pe teritoriul Romaniei, indirect eliminata

Exista un principiu in dreptul comunitar al libertatii de circulatie a bunurilor. Aparent, se respecta principiul, pentru ca se aplica taxa asta de poluare, atat pentru masinile din import, cat si pentru Romania. Numai ca libertatea de circulatie a bunurilor pe teritoriul Romaniei este indirect eliminata pentru acele masini, rable, care nu se mai pot vinde din cauza nivelului ridicat, prohibitiv al taxei de poluare, este de parere avocatul.

Incalca indirect principiul garantarii proprietatii din Constitutie

"Daca mie imi pui o taxa de 13.000 de lei pe o Dacie din 1998, in timp ce eu as putea sa iau cel mult 500 de euro pe acea Dacie, inseamna ca este clar ca nu imi mai permiti sa vand. Nu mai am decat doua alternative: ori sa o las in cimitirul de masini (daca am bani pentru depozitare) sau pe strada, ori sa o folosesc in continuare si sa poluez. Nu mai pot sa vand, din cauza asta", spune Piperea.

Lucrurile nu se opresc aici

Cele 14 modificari de pana acum l-au convins pe Gheorghe Piperea ca lucrurile nu se vor opri aici si ca taxa va fi, in mod sigur, schimbata in curand. El considera ca o abordare mai potrivita ar fi din anularea in totalitate a taxei, iar oamenii sa isi primeasca inapoi banii.

"Nu inseamna ca nu e nevoie de o astfel de taxa care sa descurajeze poluarea, dar nu trebuie conceputa asa. Trebuie conceputa ca o taxa pe emisiile de noxe, care rezulte din arderile incomplete", a declarat acesta.

Avocatul a reluat abordarea stiintifica a legii si a explicat ca, daca ar trebui sa taxam emisiile de monoxid de carbon, si rafinariile, si fabricile, si combinatele siderurdice ar trebui sa plateasca taxa pe emisii de monoxid de carbon. Acest lucru care nu va fi foarte curand acceptat, recunoaste avocatul.

Citeste si Taxa auto 2012: Calculeaza online noua taxa si diferenta fata de 2008

Germania are cel mai bun sistem de taxa pentru poluare

"E o taxa care se aplica pe utilizarea masinii, pe numarul de kilometri parcursi intr-un an. Ma refer la Germania, in primul rand, In felul asta, intr-adevar il sanctionezi pe ala care polueaza. Si poluarea este prezenta la rable, mai mult, dar e prezenta si la masinile noi. Ni se da impresia ca nu sunt poluante, dar, in realitate, si ele polueaza", spune Piperea.

Se pare, astfel, ca sistemul realmente bine gandit il au doar germanii, francezii, britanicii si italienii, dar numai in anumite orase. "In Milano, spre exemplu, se plateste o taxa destul de mare de patrundere in centrul orasului, la fel cum se intampla si in Londra", sustine avocatul.

Intrebat de situatia tarilor din jur, acesta a concluzionat ca si ele au aceeasi problema ca noi: "se transforma intr-un cimitir de rable al Vestului".

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2757 ori