Mazda Sassou: de la schita la realitate

Miercuri, 23 Noiembrie 2005, ora 06:15
1333 citiri

Unul dintre cele mai populare modele de la Salonul Auto de la Frankfurt de anul acesta a fost conceptul Mazda Sassou, un concept ce arata lumii viitorul marcii Mazda in designul clasei B. Povestea realizarii acestui proiect, la care au fost implicati designeri din 5 tari, sub indrumarea lui Peter Birtwhistle, designer-sef la Centrul de Cercetare si Dezvoltare Mazda Europa, este la fel de interesanta ca insusi conceptul. Acum Mazda Motor Europe prezinta povestea din spatele acestui concept, inclusiv schite si poze in exclusivitate."Sassou trebuia sa fie o masina usoara din clasa B, sa atraga tinerii si clientii ce-si cumpara pentru prima data o masina. Asa ca ne-am apucat imediat sa desenam exteriorul", a spus Peter Birtwhistle. "In paralel, intreaga echipa - inclusiv designerii de interior si echipa ce se ocupa de culori si materiale - a participat la un brainstorming impreuna cu echipa responsabila cu tendintele in domeniu, pentru a identifica ce ar cumpara tinerii. Am ajuns la cateva rezultate: conceptul de iluminare Mazda Alive, cheia cu USB cu acces la hard discul din interior. Apoi fiecare grup a inceput sa lucreze separat la schite de design despre cum ar arata aceste optiuni in realitate."

Primele schite de exterior au fost facute de Luca Zollino, designerul responsabil de proiectul Sassou, impreuna cu Peter Birtwhistle si Moray Callum, Executive Officer si General Manager la Mazda Motor Corporation, Divizia Design. Echipa l-a inclus si pe Masanori Minamisawa, Mazda Assistant Chief Designer, de la Centrul de Cercetare si Dezvoltare din Oberursel, Germania. Liniile de design ce se desprind din schitele sale - mai ales acoperisul de sticla - au fost cu succes transferate in versiunea finala a masinii. Cu toate acestea, in acest punct, munca de transformare a schitelor in realitate de-abia incepuse.

Designul exterior

Primul pas in realizarea design-ului exterior a fost sa producem modelul la o marime de 2/5, bazandu-ne pe schitele finale. Acest model a fost sculptat manual in clei, de catre echipa de design de la Oberursel. In paralel cu crearea machetei din clei, echipa responsabila de materiale si culori condusa de Maria Greger, a produs o suprafata exterioara in film Dynoc, ce poate fi lipita si dezlipita de pe macheta fara a afecta suprafata modelului.

"Miniatura modelului a fost unul din pasii importanti in realizarea procesului", a spus Birtwhistle, "pentru ca a fost prima oara cand vedeam in realitate conceptul. Ochiul percepe obiectele reale diferit de cele desenate, asa ca era prima data cand aveam cu adevarat la ce sa lucram". Conceptul deja contine multe elemente zoom-zoom, ce fac modelul Sassou sa fie imediat recunoscut ca fiind o Mazda, inclusiv partea frontala ce este o evolutie a modelului RX-8, dar cu o grila mai sportiva si mai mare. Totusi, modelul are si caracteristicile sale unice. Echipa europeana de design era gata sa-i prezinte modelul lui Moray Callum, iar sugestiile lui au fost facute manual pe o singura latura a masinii.

Interior design

Sistemul de iluminare Mazda Alive a jucat un rol important si in designul interior al conceptului. Echipa de design interio, condusa de Mickael Loyer, construise deja un design unic cu un look atragator, cu caracteristici utile - port USB ce activeaza sistemul de condus - ce va putea fi folosit intr-o zi in segmentul B de autoturisme. Testele indelungate pe materiale au fost facute de intreaga echipa de design pentru a obtine efectul dorit de lumini ascunse, dezvelite intr-un mod surprinzator si placut, cand sistemul este activat. "Se poate vedea din schite cat de complicata poate fi o idee ca aceasta", afirma Birtwhistle. "Echipele de design, fie din Europa, fie din America de Nord sau Japonia, nu sunt numai artisti si designeri auto; ei sunt si foarte bine pregatiti sa aplice creativitatea lor intr-un mod ce poate fi transformat in solutii reale".

Iluminare unica

Sistemul unic de iluminare Mazda Alive al modelului Mazda Sassou este bazat pe principiul "Shoji" si a fost considerata una dintre cele mai fructuoase idei ale echipei. Ecranele "Shoji" sunt usile japoneze subtiri facute din hartie de orez, ce ascund partial ce este in spatele lor.

Acest sistem a avut implicatii in intreg procesul de dezvoltare a exteriorului, mai ales datorita materialelor unice folosite.

Valentin Bolocan

Curierul National

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...