?oferii care au avut accidente in ultimii cinci ani ar putea pl?ti mai mult pe RCA fa?? de cei pruden?i.
De la 1 ianuarie 2010 se va introduce sistemul
bonus-malus in tarifarea asigur?rilor RCA, anun?? Comisia de
Supraveghere a Asigur?rilor (CSA). Prin acest sistem, proprietarii de
autovehicule vor putea pl?ti o prim? de asigurare mai mic? dac? in
anul anterior nu au produs accidente sau mai mare dac? au avut.
"Noua baz? de date va cuprinde accidentele realizate din 2003-2004 ?i
pan? la introducerea sistemului bonus-malus. Asta inseamn? c? cine a avut accident acum
doi-trei ani va pl?ti mai mult pe RCA in momentul introducerii
sistemului bonus-malus“, ne-a declarat Tudor Balt?, vicepre?edinte
CSA.
Bonus-malus este un sistem prin care prima poate fi redus?
(bonus), dac? in anul anterior asiguratul nu a avut daune, sau poate
fi m?rit? (malus), dac? asiguratul are daune. In felul acesta se
urm?re?te o incurajare a asigura?ilor pruden?i ?i o descurajare a celor
care, din diverse motive, inregistreaz? daune mari.
Sistemul
con?ine 10 clase de bonus ?i patru de malus. „Exist? o serie de
avantaje in acest sistem pentru ?oferii pruden?i. Astfel, trebuie spus
c? RCA nu va mai costa la fel pentru to?i ?oferii, cum este la ora
actual?. E posibil ca RCA s? coste dublu in 2010 pentru un ?ofer aflat
in cea mai de jos clas? (M4-malus patru) sau doar 50% pentru cel din
clasa cea mai de sus“, mai spune Tudor Balt?.
Cei care nu au
inregistrat accidente vor avansa, an de an, in clasele de bonus (cele
zece) ?i vor pl?ti mai pu?in pentru prima de asigurare. In cazul in
care contractul s-a desfiin?at prin neplata primelor de asigurare
aferente, clasa bonus nu se transmite, in schimb clasa malus se
p?streaz? dac? se incheie un nou contract intr-un an. La incheierea
unui nou contract la un alt asigur?tor, contractantul (viitorul
asigurat) este obligat s? prezinte adeverin?a bonus-malus.
Normele sistemului nu au fost inc? elaborate,
dar, potrivit sistemului bonus-malus in cazul autovehiculelor,
practicat in Europa, clasele de bonus se reduc astfel: un accident
duce la pierderea a dou? clase de bonus; dou? accidente duc la
pierderea a patru clase de bonus; trei accidente - la ?ase clase de
bonus, iar la patru accidente, in acela?i an de referin??, se trece
automat in clasa cea mai mare de risc, adic? M4. In cazul
autovehiculelor cu gabarit dep??it (camioane, autobuze, ma?ini
agricole), la fiecare accident clasa de bonus scade cu o unitate.