Autoutilitarele sunt responsabile pentru un sfert din emisiile din transport, desi acestea reprezinta numai 3% din totalul vehiculelor care sunt in trafic, releva datele unei analize realizata de Federatia Europeana Transport si Mediu (T&E).
Potrivit sursei citate, intre anii 1990 si 2010, emisiile de CO2 ale autoutilitarelor au crescut cu 36% la nivelul Uniunii Europene /UE/. In acest sens, Comisia Europeana /CE/ a propus un instrument de masurare, certificare si raportare a emisiilor de CO2 ale acestor vehicule, in speranta ca o transparenta crescuta va accelera progresul.
"Eficienta consumului pentru autoutilitare a stagnat in ultimii 30 de ani, iar in timp ce SUA au stabilit rapid standarde pentru camioanele americane, Europa bate pasul pe loc. Standardele de eficientizare a consumului vor micsora costurile pentru carburanti, vor reduce importurile de petrol si vor diminua emisiile asociate schimbarilor climatice', a declarat William Todts, ofiter de politici publice in cadrul T&E.
Forul european a publicat, recent, strategia pentru emisiile de CO2 ale autoutilitarelor, care subliniaza nevoia urgenta de lua masuri pentru a reduce consumul de combustibil si emisiile tot mai mari ale acestor vehicule, fara sa propuna insa masuri concrete in acest sens.
"Costurile carburantilor reprezinta aproximativ 30% din cheltuielile transportatorilor, iar eficienta consumului este o preocupare - cheie pentru sectorul logistic. Introducerea unor standarde pentru autoutilitare ar putea imbunatati eficienta consumului cu pana la 35%, insemnand o economie de peste 14.000 de euro pe an pentru transportatori si reduceri masive de emisii. Pe durata de viata a vehiculului, economia realizata ar putea fi de pana la 150.000 de euro. Desi reprezinta doar 3% din vehiculele de pe drumurile europene, autoutilitarele sunt responsabile pentru 25% din emisiile din transport", se noteaza in concluziile raportului.
Europa a introdus standarde de economie de carburanti pentru automobile si autoutilitare, dar nu exista reglementari in privinta emisiilor de CO2 ale celor din urma, conform T&E.