Istoria semnelor de circulatie (II)

Vineri, 31 Octombrie 2008, ora 16:30
39563 citiri
Istoria semnelor de circulatie (II)

Istoria semnelor de circulatie are o evolutie comuna cu cea a istoriei omului. De la semnele lasate pe copaci si stanci la borne kilometrice din anii 120 D.C., de la primele masini pana la "Motorcar Act" - primul document care aduce in discutie ideea de "reguli de circulatie", istoria este comuna si se completeaza.

Majoritatea tarilor lumii folosesc un sistem comun de semnalizare pentru a da participantilor la trafic aceleasi informatii. Cum diferenta de limba reprezenta o bariera, singura solutie a fost crearea unui ansamblu universal de simboluri care sa substituie cuvintele. Acest sistem a fost inventat si implementat initial in Europa, dar a fost universal adoptat.

In 1968 a fost semnat Tratatul Conventie de la Viena, act care separa regulile de trafic in: traficul rutier international si siguranta pe drumurile publice. Fiecare semn de circulatie a primit, prin acet tratat, o definitie si o amplasare clara.

Principiile de baza ale semnelor de circulatie europene sunt forma si culoarea. Forma triunghiulara cu fundal alb sau galben este folosita pentru semnele de avertizare. Semnele de interzicere sunt rotunde, cu fundal alb si marginea rosie. Indicatoarele de informare, de orientare si cele turistice nu au o forma general valabila, fiecare tara impunandu-si propriul sistem. Obligativitatea este semnalata de un cerc albastru in care este desenat cu alb ceea ce trebuie sa faci.

Semnele de pe autostrada sunt, in majoritatea tarilor din Europa, albe pe fundal verde. Exceptie fac Germania, Franta, Marea Britanie, Spania, Olanda, Belgia, Austria Luxemburg, Polonia si Portugalia, tari unde autostrada este semanalata cu panouri albastre cu inscrisul alb. Aici semnele pentru celelalte tipuri de drumuri sunt albe pe fundal albastru.

Drumurile secundare sunt marcate, in Franta, Marea Britanie, Finlanda, Elvetia si Polonia, prin indicatoare negre pe fundal alb. Acelasi tip de semne indica in Germania, Italia, Romania si Suedia directia catre un oras sau spre un anumit cartier.

Pentru semnele care contin cuvinte, de exemplu indicatorul “STOP”, este recomandata, pe langa varianta autohtona a

cuvantului si varianta in limba engleza. Daca limba de origine foloseste caractere non-latine, in cazul semnelor de circulatie este indicat ca, cel putin numele oraselor sa fie scris si cu litere latine.

Tarile europene folosesc sistemul metric de masurare (distantele sunt masurate in metri sau kilometri), cu o singura exceptie: Regatul Unit al Marii Britanii. Aici distantele sunt indicate in mile (1 mila = 1 609.344 metri).

In tarile in care se circula pe partea dreapta a carosabilului, s-a stabilit prin conventie ca semnele de circulatie trebuie sa fie imaginile in oglinda ale semnelor folosite in tarile in care se conduce pe partea dreapta. Aceasta practica este incalcata de cele 4 tari unde circulatia se desfasoara pe partea dreapta: Cipru, Marea Britanie , Republica Irlanda si Malta.

Toate semnele de circulatie au caracter emblemetic. Tot prin conventia de la Viena s-a stabilit, ca pentru o utilizare corecta, indicatoarele trebuie sa fie vizibile, curate, corect colorate si inscriptionate.

Semnul STOP

Marele “STOP” isi are originile in Michigan si a fost vazut prima data in jurul anului 1915. Prima varianta a acestui indicator era mult mai mica decat cea de astazi si avea litere negre pe fundal galben. In anul 1922 o asocitia rutiera americana alege pentru acest semn forma octogonala, adoptata in majoritatea tarilor lumii. Forma sa unica permite soferilor identificarea din spate a acestui indicator, fiind practic, imposibil sa fie confundat cu un al semn de circulatie.

Exceptie, in ceea ce priveste forma acestui indicator, fac Japonia, unde semnul este un triungi cu varful in jos si Zimbabwe, unde STOP-ul este un cerc.

Semaforul

Primul semafor a fost instalat pe 10 decembrie 1868 in fata cladirii Parlamentului din Londra si a fost opera inginerului feroviar J. P. Knight. Echipa condusa de el s-a inspirat din sistemul de semnale feroviare folosite la acea vreme si de sistemul de semnalizare cu steaguri (sistem conventional de semnalizare la distanta care se realiza prin ridicarea sau coborarea unor steaguri de

diverse culori), la care au adugate lampi cu gaz, rosii si verzi, pentru vizibilitatea pe timp de noapte. Initial, flacara felinarului era aprinsa cu ajutorul unei parghii, dar care, pe 2 ianuarie 1868, a explodat, ranindu-l pe politistul care o aprindea.

Semaforul modern este o inventie americana. In anul 1912, Lester Wire, un politist din Salt Lake City, Utah, a inventat primul semafor electric ce functiona pe principiul rosu – verde, “stai – mergi”.

Foto: Primul semafor electric (1914)

Doi ani mai tarziu, Compania Americana de Indicatoare Auto a instalat un sistem electric de semnalizare la intersectia strazii East 105 cu bulevardul Euclid, in Cleveland, Ohio. Acest nou sistem se folosea de doua culori, rosu si verde, si de un semnal acustic pentru a avertiza schimbarea culorilor. Inventia le permitea politistilor si pompierilor sa aiba control asupra traficului in caz de urgenta.

Primul semafor care se folosea de trei culori, rosu, verde si galben, a fost inventat de politistul William Potts din Detroit, Michigan in anul 1920. Doi ani mai tarziu, soferul Garrett Morgan a omologat primul semafor.

Cel mai vechi semafor in perfecta stare de functionere din Statele Unite a stat intr-o intersectie din Ashville, Ohio pana in anul 1982, cand a devenit piesa de muzeu.

Primul sistem corelat de semafoare a fost instalat in Salt Lake City, in 1917 si cuprindea 6 intersectii semaforizate simultan. Sistemul era activat manual de un intrerupator. Primul sistem electric, corelat a fost instalat in martie 1922 in Houston, Texas, iar primul sistem de semaforizare automat a fost instalat in Anglia, 1927.

Pe data de 5 februarie 1952 au fost instalate in New York celebrele semafoare “Don’t Walk”.

Culorile semaforului au fost inspirate din regulile de navigatie marina, unde rosul reprezenta bordul si verdele tribordul. Astfel vasele care navigheaza pe partea stanga sunt obligate sa opreasca pentru a “ceda trecerea” celor care vin pe vartea dreapta.

Un lucru este clar: indiferent de forma, origine sau culoare, semnele au fost inventate pentru a face putina ordine in harababura si agitatia lumii.

Depozitul pentru deșeuri industriale periculoase de la Copșa Mică a fost închis. România scapă de plata penalităților la nivel UE
Depozitul pentru deșeuri industriale periculoase de la Copșa Mică a fost închis. România scapă de plata penalităților la nivel UE
România a evitat plata penalităţilor după ce Garda de Mediu din Sibiu a închis depozitul neconform de deşeuri industriale periculoase al Sometra SA din Copşa Mică, oraş care zeci de ani...
Sprijin pentru producția mașinilor electrice Ford în România: „Veste extraordinară pentru mediu”
Sprijin pentru producția mașinilor electrice Ford în România: „Veste extraordinară pentru mediu”
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat, marţi, 19 martie, că la fabrica Ford de la Craiova se va produce în curând primul autoturism electric. El a menţionat că în România au fost...