Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Magreb, urmatoarea destinatie pentru investitiile Renault

Magreb, urmatoarea destinatie pentru investitiile Renault


Dupa Maroc, Renault a decis sa investeasca intr-o fabrica magrebiana, de data aceasta in Algeria. Angajatii Dacia Pitesti nu mai au motive de temere, pentru ca, spre deosebire de fabrica din Tanger, Maroc, noua unitate de productie din Algeria va fabrica modele destinate in special pietei locale.

Constructorul auto francez, Renault, a semnat in data de 25 mai un acord preliminar cu guvernul algerian privind constructia unei uzine in Algeria, informeaza un articol publicat vineri in cotidianul francez Le Figaro. Negocierile dintre cele doua parti continua pentru un acord definitiv.

Capacitate maxima de 150.000 unitati pe an

In prima faza, Renault vrea sa produca 25.000 de unitati pe an, urmand ca ulterior productia sa fie majorata in functie de dezvoltarea retelei de furnizori. In schimb, guvernul algerian mizeaza pe o capacitate de 75.000 de unitati pe an, care ar putea fi majorata la 150.000 de unitati pe an.

Implementarea Renault in Algeria va incepe prin modelul cel mai vandut pe aceasta piata, Symbol, care va fi destinat numai pietei algeriene. Este vorba de o diferenta majora fata de uzina de la Tanger (Maroc), unde 85% din masinile produse sunt destinate a fi exportate in Europa.

Renault este interesat de productia in Algeria, o piata in crestere pe care grupul francez este lider cu un sfert din vanzari. In 2011 Renault a vandut 75.000 de autovehicule in Algeria, dintre care 28.000 au fost modelul Symbol, in crestere cu 18%. In ansamblu, piata auto algeriana a inregistrat o crestere de aproape 32% pana la 297.000 de vehicule. Valoarea totala a importurilor de autovehicule au ajuns la 4,8 miliarde de dolari, in Algeria anul trecut.

Discutii pe tema amplasarii fabricii

Cu toate acestea, inainte de semnarea unui acord definitiv, Renault si autoritatile algeriene trebuie sa ajunga la un punct comun de vedere cu privire la volumul productiei si locul unde ar urma sa fie construita viitoarea uzina.

Algeria ar dori ca uzina sa fie construita la Jijel, un oras portuar situat la 350 kilometri est de Alger, in tip ce Renault ar perfera o suburbie din Alger, Rouiba, in ideea ca masinile sa fie produse in apropiere de zona unde sunt cumparate.

In Romania, Renault are 17.500 de angajati, iar masa salariala este de 300 milioane euro pe an. Principalele entitati ale Grupului Renault in Romania sunt Uzinele Dacia de la Mioveni, centrul de inginerie Renault Technologie Roumanie, directia comerciala Renault Commercial Roumanie si Matrite Dacia.

Uzina de la Tanger, cea mai mare investitie Renault in Africa

Totusi, cea mai mare investitie Renault, de pe pamant african, ramane fabrica de la Tanger. Rezultat al unei investitii de 1 miliard de euro, noua uzina Renault-Nissan de la Tanger va avea o capacitate maxima de 400.000 de vehicule pe an, va permite continuarea succesului mondial al gamei Entry.

Uzina de la Mioveni a ajuns la capacitatea maxima de 340.000 de vehicule pe an, adica 65 de caroserii/ora. In conditiile cresterii cererii de vehicule din gama produsa la Dacia pe piete care nu mai sint atit de apropiate de Romania, precum Brazilia, India, Argentina, deschiderea unei uzine cu o pozitie avantajoasa din punct de vedere logistic a fost de preferat.

In egala masura, apropierea de Europa Occidentala este un avantaj, pentru ca asigura o reducere a termenelor de livrare catre clienti. Uzina din Tanger a demarat cu o linie de asamblare cu o capacitate de 170.000 unitati/an (30 vehicule/ora). In 2013, va fi pusa in functiune o a doua linie de fabricatie, iar capacitatea uzinei va ajunge la 400.000 de unitati/an (60 vehicule/ora). Pe aceasta a doua linie, uzina va produce vehicule din gama Dacia aflate in fabricatie si la Pitesti.

Noua uzina va produce, intr-o prima faza, modele noi, care vin in completarea actualei game Dacia, industrializata majoritar la Mioveni. Odata cu deschiderea celei de-a doua linii de asamblare, din 2013, numarul total de vehicule din gama entry (gama din care fac parte Logan, Sandero si Duster, comercializate fie sub marca Dacia, fie sub marca Renault) ar trebui sa depaseasca un milion de unitati.

Numarul total de angajati ai uzinei din Tanger va ajunge la 6.000 de persoane. Pe platforma de la Mioveni lucreaza 14.000 de angajati in cele trei entitati - Uzina Vehicule Dacia, Uzina Mecanica si Sasiuri Dacia si Directia Logistica Centrala (care inglobeaza si RIRILN).

Costuri reduse cu forta de munca

Costul orar al fortei de munca la uzina de la Tanger este de jumatate din cel al uzinei de la Pitesti. Salariul mediu al unui muncitor la Tanger este de aproximativ 250 euro. Salariul mediu net realizat de un muncitor de la Uzinele Dacia din Mioveni, in 2011, a fost de 450 euro.

Uzina din Tanger va contribui, indirect, la crearea a inca 30.000 de locuri de munca in regiune, in rindurile furnizorilor de piese si servicii. In Romania, activitatile Grupului Renault genereaza inca 130.000 de locuri de munca. Pe piata marocana, Renault si Dacia detin, impreuna, o cota de piata de 37%. In Romania, cota de piata a celor doua marci este de 37,1%.

Uzina din Tanger a fost construita de la zero si gindita astfel incit sa aiba un consum redus de resurse si energie, dar si emisii cu mult mai mici decit cele ale unei uzine clasice. Este prima uzina cu zero emisii carbon si cu minimum de ape reziduuale.

La Dacia, dupa preluarea uzinei, Renault a investit, numai in domeniul pro-tectiei mediului, peste 23,08 milioane de euro, in perioada 2000 - 2011, ceea ce a dus la scaderea cu 77,42% a emisiilor de CO2 pentru fiecare vehicul fabricat si cu 87,41% a consumului de apa pentru fiecare vehicul fabricat.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1722 ori