O parte din companiile de pe piata romaneasca nu incheie polite Casco pentru motociclete, scutere sau ATV-uri Numarul tot mai mare de accidente in care sunt implicate vehiculele pe
doua roti face ca asiguratorii sa puna preturi mari la politele RCA.
Comunitatea motociclistilor se confrunta cu multiple probleme in
ceea ce priveste incheierea de polite RCA si Casco, dar, mai ales, in
modul de rezolvare a dosarelor, odata implicati intr-un incident
rutier.
Asiguratorii calculeaza diferit gradul de uzura a fiecarui vehicul, iar
acest lucru face ca un motociclist sa-si rezolve mai usor sau mai greu
dosarul de dauna. "Legislatia ii lasa pe asiguratori sa calculeze
diferit uzura unui vehicul, desi pornesc de la acelasi pret de nou",
ne-a spus Marius Vulpe, proprietarul unui Kawasaki VN din 2003.
Reparatia in regim propriu nu e o solutie
In plus, acesta apreciaza uzura unei motociclete ca fiind diferita fata
de a unei masini, pentru ca un motociclist nu parcurge mai mult de
10.000 - 20.000 km/an. "In cazul in care un motociclist este lovit, el
este scos din trafic cel putin trei luni: o luna dureaza intocmirea
dosarului si inca doua - la service-urile auto, pentru ca acestea nu au
produse pe stoc, iar piesele vin din afara tarii", adauga Vulpe.
Daca un motociclist decide sa-si repare mai repede vehiculul, pana la
finalizarea dosarului de analiza, trebuie sa fie atent la facturile
prezentate asiguratorului. "Multi isi comanda piese de pe e-bay, pentru
a veni mai repede, insa companiile nu deconteaza si transportul", ne
mai spune Vulpe. Nici varianta cumpararii din targuri nu este cea mai
buna, pentru ca nu poti primi factura pe piesa respectiva.
"Decontam in unele cazuri si fara factura, dar nu peste pretul
pietei al piesei", confirma si Dan Stancu, director asigurari la
Euroins, una din putinele companii care incheie si Casco pentru acest
tip de vehicul.
Tarifele pentru avarii scad, anual, cu 10-15% din valoarea asigurata
pentru o polita Casco, pentru ca de cele mai multe ori se ajunge la
dauna totala, spune reprezentantul Euroins. Compania are in portofoliu
pentru acest an maximum 50 de polite Casco. Trebuie precizat ca
asiguratorii incheie acest tip de polita numai cu o fransiza de cel
putin 5%.
Vatamarea corporala, greu de dovedit
Pretul pentru un RCA la motociclete, scutere, ATV-uri ajunge la 720
de lei pentru persoanele fizice la Generali Asigurari si la 1.128 lei
pentru persoane juridice. Existenta motociclistilor in trafic presupune
atentie si din partea soferului unui astfel de mijloc de transport, dar
si al soferilor de masini. Daca motociclistul este lovit, se considera
vatamare corporala, iar dosarul nu poate fi rezolvat la asigurator
(implicit, nici motocicleta reparata) pana la terminarea cercetarii
penale, care poate dura, in unele cazuri, si ani de zile.
De asemenea, mai exista un caz nereglementat de legislatie peste care
asiguratorii trec cu usurinta. "Culpa morala", caz in care
motociclistii incearca sa evite o coliziune, dar isi lovesc vehiculul,
nu este recunoscut ca accindent rutier.
Mai concret, la politie trebuie sa aduci martori ca lucrurile au decurs
astfel, sa ai numarul masinii care a determinat acest gest si numai
atunci dosarul poate fi intocmit.
344, numarul accidentelor in Bucuresti
In primele cinci luni ale anului, s-au produs 344 de accidente de
circulatie in care au fost implicati motociclisti, conducatorii de
mopede, motoscutere etc. Aceste accidente s-au soldat cu 4 morti, 102
raniti grav si 280 raniti usor.
Numarul accidentelor a crescut anul acesta fata de anul trecut cu 20%,
de la 287 in primele cinci luni ale anului 2007 la 344 anul acesta. Din
numarul total al accidentelor, motociclistii sunt implicati in
proportie de 49%, restul fiind conducatori de motoscutere, mopede.