Reversul medaliei pentru banci: Instanta da dreptate clientilor

Joi, 22 Martie 2012, ora 10:20
2177 citiri
Reversul medaliei pentru banci: Instanta da dreptate clientilor

Bancile din intreaga lume, inclusiv din Romania, au manifestat o generozitate fara precedent in anii 2005-2008, practicand o politica de creditare cel putin relaxata.

La randul sau, populatia a profitat din plin de banii pusi la dispozitie fara foarte multe restrictii, ignorand sau neintelegand modalitatea de stabilire a costurilor creditului.

Doar odata cu aparitia Ordonantei creditelor, in vara anului 2010, care a transpus in legislatia nationala un act european, notiuni precum dobanda calculata pe baza indicelui de referinta interna a bancii sau comision de monitorizare a riscului au inceput sa fie constientizate de catre clienti ca fiind abuzive.

In consecinta, clientii, care au cunoscut cresteri semnificative si aparent inexplicabile ale ratelor lunare la putin timp dupa semnarea contractului de credit, incurajati de noua Ordonanta si de reprezentantii mediului juridic, au dat bancile in judecata.

La mai mult de un an de la declansarea valului de procese, au inceput sa apara hotararile instantelor de judecata, care au constatat, in mare parte, legitimitatea plangerilor adresate de clienti.

In general, instantele de judecata au constatat caracterul abuziv al clauzelor privind modalitatea de calcul a comisioanelor de administrare si de gestiune, a modalitatii de calcul a dobanzii si a controversatului comision de monitorizare a riscului.

Astfel, la inceputul acestei luni, Tribunalul Bucuresti a admis in parte actiunea formulata de grupul de clienti BCR, format din 192 de persoane, reprezentant de Gheorghe Piperea, avocat specializat in faliment si insolventa. Instanta a decis eliminarea clauzelor referitoare la comisionul de administrare si comisionul de urmarire riscuri, ambele calculate, pana acum, la valoarea initiala a creditului, se precizeaza in dosarul nr.51316/3/2010. De asemenea, banca a fost obligata sa restituie clientilor sumele platite nedatorat in baza acestor clauze amintite.

Recent, 90 de clienti ai Volksbank au obtinut recunoasterea caracterului abuziv si anularea clauzei care permitea bancii sa ajusteze dobanda in functie de propria politica de creditare, a clauzei cu privire la comisionul de risc, precum si a altor comisioane. S-a dispus restituirea sumelor care au fost achitate de clienti in baza comisioanelor considerate abuzive.

"Acest lucru inseamna ca banca trebuie sa plateasca aproximativ cateva mii de euro pentru fiecare client", a precizat avocatul Gheorghe Piperea, pentru Ziare.com.

Procesele pierdute in lant se pot dovedi fatale pentru situatia oricum fragila a sistemului bancar, in contextul in care creditele neperformante (credite la care s-au inregistrat restante mai mari de 90 de zile - n.red.) au urcat la 14% din totalul creditelor acordate populatiei si firmelor.

Citeste mai multe despre Reversul medaliei pentru banci: Instanta da dreptate clientilor pe Ziare.com

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#procese clienti banci, #credite banci, #anulare credite banca , #Banci comerciale