Internetul n-ar trebui sa inlocuiasca relatia clasica dintre client si banca - Interviu Danescu, ARB (II)

Vineri, 21 Decembrie 2012, ora 16:06
2032 citiri
Internetul n-ar trebui sa inlocuiasca relatia clasica dintre client si banca - Interviu Danescu, ARB (II)

Reglementarile europene si criza economica au generat o nevoie acuta de restructurare a sistemului bancar. Vremuri mai bune pentru aceasta industrie vor veni doar atunci cand se vor constientiza si rezolva prezentele disfunctionalitati, precum abordarea prociclica si lipsa de incredere, considera Florin Danescu, presedintele executiv al Asociatiei Romane a Bancilor.

In aceasta perioada de transformare, Internetul isi face tot mai mult loc printre prioritatile grupurilor financiare, in ciuda unei disponibilitati catre inovatie mai scazute, avand in vedere contextul economic.

"Internetul nu este privit de toti ca fiind cea mai buna solutie in prezent pentru cresterea increderii prin comunicare personalizata a clientului cu banca si a bancii cu clientul. Opinez ca acest produs trebuie privit ca o abordare complementara la pachetul clasic bancar in vederea trecerii de la modelul operational bazat pe clasicul lant al valorii la asa-numitul lant virtual", a declarat Danescu, in cadrul unui interviu pentru Business24.

Sistemul bancar la nivel international traverseaza o perioada de restructurare. Ce disfunctie se afla la baza acestei crize si cum va arata sistemul bancar in cinci ani?

Disfunctia cea mai importanta, ca si cauzalitate, este cea a unei abordari prociclice a valului de reglementare europeana si a perceptiei distorsionate fata de banci in relatia cu nevoia de iesire din criza prin crestere economica dependenta major de creditul bancar.

Pe fondul dezechilibrelor unor sisteme bancare din afara industriei bancare europene s-a exacerbat criticismul media la adresa bancilor in general, generand mai putina incredere, apetit in scadere a economiei reale pentru creditare, reducerea disciplinei financiare si, in final, un val de reglementare nemaintalnit in istoria economiei europene.

Costul acestui val de reglementare se suprapune pe costul actual al produselor si serviciilor bancare. Noile reglementari, pretul crescut si alterarea, in unele situatii, a relatiei bancilor cu debitorii restrang capacitatea de creditare a bancilor ducand astfel la restrangere cu efecte procilice in acelasi sens.

Creditul este in esenta sa purtator de risc iar abordarea politica europeana curenta are "mai putine riscuri", ceea ce inseamna mai putin credit pentru economie.

Pe acest fond, trendul pentru urmatorii cinci ani va merge proportional cu constientizarea si rezolvarea acestor disfunctionalitati. La scolile economice se invata astazi despre impactul politicii in economie ca un factor tot mai prezent si tot mai influent. La fel de bine, si factorul economic trebuie sa influenteze tot mai mult decizia politica.

In ce masura va transforma Internetul sistemul bancar, in privinta relatiei cu clientii?

Puterea investitionala a bancilor in tehnologie si inovatie este si ea afectatata de scaderea economica. Chiar si asa, dat fiind ca in final Internetul genereaza reducerea costurilor si crearea canalului virtual de comunicare si tranzactionare la nivelul clientului, bancile vor actiona pentru dezvoltarea acestui produs.

Cu toate acestea, Internetul nu este privit de toti ca cea mai buna solutie in prezent pentru cresterea increderii prin comunicare personalizata a clientului cu banca si a bancii cu clientul. Opinez ca acest produs trebuie privit ca o abordare complementara la pachetul clasic bancar in vederea trecerii de la modelul operational bazat pe clasicul lant al valorii la asa-numitul lant virtual.

Uniunea bancara este un proiect care s-ar putea concretiza incepand cu anul care urmeaza si are deja numerosi sustinatori la nivel national. Care sunt, din punctul dumneavoastra de vedere, principalele provocari ale aplicarii in Romania a acestui sistem?

Unul dintre motivele principale si poate mai putin explicate al implementarii proiectului uniunii bancare este cel al asigurarii ca toti jucatorii industriei bancare, dar si toate sistemele bancare nationale ale uniunii, sunt la fel de bine supravegheate si reglementate dupa aceleasi exigente (single supervision mechanism and a single rulebook).

Totusi, evolutia actuala in sensul impartirii responsabilitatilor pe banci, sa spunem, in cele cu impact sistemic si celelalte intre Banca Centrala Europeana si bancile nationale, ar putea duce exact la efectul opus celui propus - single supervision mechanism and a single rulebook. De asemenea, in calitate de economist, nu ma pot abtine sa nu consider o provocare costul indus industriei si consumatorului de act bancar de catre acest proiect extrem de ambitios, complex si urgent.

In cazul Romaniei, cat timp Banca Nationala a Romaniei a asigurat, de o maniera foarte ferma, cerintele propuse de uniunea bancara pentru toate institutiile bancare si cu rezultatul deosebit si rar intalnit in Europa al nefinantarii industriei cu bani publici, uniunea bancara devine necesara in sensul alinierii la cerintele familiei europene. Numai de aceea, consider ca aceasta este optiunea corecta ca pe un drum cu un singur sens.

Citeste si Ma surprinde amploarea data fraudei bancare - Interviu Florin Danescu, presedinte ARB (I)

#interviu Florin Danescu, #perspective sistem bancar, #Internet sistem bancar, #restructurare sistem bancar , #Banci internationale