Bancherii cauta sa resusciteze vanzarea de credite si testeaza apetitul clientilor cu noi oferte

Vineri, 21 Februarie 2014, ora 13:10
2643 citiri
Bancherii cauta sa resusciteze vanzarea de credite si testeaza apetitul clientilor cu noi oferte

Majoritatea institutiilor de credit cauta solutii pentru acapararea de noi clienti. Creditele de consum sunt vazute ca fiind o sursa facila de venituri din dobanzi si comisioane, astfel ca bancile au indraznit si s-au aruncat pe piata cu oferte. Insa in opinia specialistilor, relansarea creditului de consum ar fi prematura in acest moment.

"Bancile inca sunt fragile. O abordare de tipul asta inseamna o revenire la politicile de risc anterioare. In opinia mea, bancile nu au invatat foarte multe in perioada de criza. Au trecut dintr-o extrema in alta, de la o atitudine extrem de dezinvolta fata de riscul anterior la o actiune extrem de prudenta, dincolo de normal", este de parere Eugen Lascu, consultant financiar.

O schimbare radicala a peisajului bancar in 2014 si o reorientare a bancilor spre anumite nise de clienti a fost anticipata inca de la finele anului trecut de catre Ionut Dumitru, economist sef Raiffeisen Bank si Presedinte al Consiliul Fiscal.

"Piata si perspectivele pe termen mediu si lung nu permit supravietuirea a 42 de banci universale. Acestea isi vor reconsidera strategiile si fie se vor reorienta spre o anumita nisa de clienti, fie vor vinde sau vor fuziona. Este inevitabil", a declarat Ionut Dumitru pentru Business24.

Principalele obiective ale bancilor in 2014

In opinia lui Lascu, noile norme pe care le da Banca Nationala a Romaniei si noile conditii de stres test vor face ca bancile sa fie in continuare foarte slabite.

"O mare parte din institutiile de credit inca nu si-au inregistrat toate provizioanele. Noile norme pe care le da BNR si noile conditii de sters test o sa oblice bancile sa mai provizioneze. Asta va face ca bancile sa fie in continuare foarte slabite. De aceea cred ca 2014 este un an in care bancile trebuie sa se consolideze, sa gaseasca solutii de capital" a declarat pentru Business24 Lascu.

Potrivit consultantului financiar, bancile mari vor merge in continuare pe creditarea segmentului de corporate pentru ca este segmentul cu cererea cea mai solvabila. In prezent, unul dintre principalele motive pentru care creditarea a scazut este lipsa unei cereri solvabile in piata.

"Recesiunea a afectat cel mai mult zona de IMM-uri, iar aici bancile au si portofoliul de credite neperformante foarte mare. Imi e greu sa greu sa cred ca anul acesta bancile vor devenii extrem de dezinvolte" completeaza Lascu.

In continuare, acesta este de parere ca bancile nu isi cunosc foarte bine clientii si considera ca ele trebuie sa isi schimbe paradigma. Considera ca daca institutiile de credit au intelegere mai buna a clientului, a modelul de business al clientului, a situatiei reale a clientului, pe de o parte cand vor lua decizii de risc, de expunere, le vor lua mult mai educat, iar pe de alta parte pot oferi suport real si consultanta reala clientului.

"In opinia mea, bancile nu au invatat foarte multe din relatia cu clientii pe parcursul anilor de criza. Cele mai multe sunt banci intrenationale, iar politicile care vin de la bancile mama sunt unele foarte severe. Inainte bancile erau prea dezinvolte, iar acum au trecut in extrema cealalta si sunt extrem de prudente" concluzioneaza Lascu.

Bancile reiau competitia pe creditele de consum

Creditele de consum sunt mult mai usor de manipulat si de manevrat la nivelul bancilor. Astfel ca in ultima saptamana, doua banci mari din Romania, precum BCR si Raiffeisen, au anuntat scaderi semnificative ale dobanzilor la creditele de consum.

BCR, cea mai mare banca din Roamania, a redus dobanzile pentru creditele de consum in lei garantate cu ipoteca (Maxicredit) cu 1,25%.

Astfel, dobanda la creditele de consum in lei garantate cu ipoteca (Maxicredit) scade pana la 5,75%, fixa pe 5 ani si ulterior variabila ROBOR 6 luni + 2,5%, pentru clientii care isi incaseaza salariul in cont la BCR.

La randul sau, Raffeisen Bank a anuntat ca a lansat o campanie promotionala la creditele pentru nevoi personale in lei, scazand dobanzile cu 3,25%. Astfel, dobanda creditelor de nevoi personale in lei coboara pana la 9,75% pe an.

Bank Leumi acorda facilitati IMM-urilor

In timp ce o buna parte din concurenti se axeaza pe creditarea populatiei, exista si banci care "fac curte" IMM-urilor.

Banca Leumi a simtit potentialul intreprindetilor si s-a reorientat spre conceperea de produse financiare dedicate acestora.

Aceasa a anuntat lansarea liniei de credit 8IMM, prin care antreprenorii pot obtine pana la 400.000 de lei pentru finantarea cheltuielilor curente ale firmei, fara comisioane aferente creditului. Dobanda este 8% pe an, fixa, iar facilitatea se acorda cu o maturitate initiala de 12 luni, cu posibilitatea de prelungire.

#credite banci Romania, #credite consum banci, #credite imm, #banci comerciale , #Banci Romania