Banci vs. tehnologie: Vor rezista institutiile financiare traditionale?

Vineri, 13 Noiembrie 2015, ora 14:59
2737 citiri
Banci vs. tehnologie: Vor rezista institutiile financiare traditionale?
Foto: Linkedin

Prea putine sunt industriile care sa nu se confrunte cu efectul perturbator al noilor tehnologii digitale, iar sectorul bancar cu siguranta nu face parte dintre acestea.

Economistul Dambisa Moyo pune sub semnul intrebarii, intr-un editorial Project Syndicate, capacitatea sectorului de servicii bancare clasice de a rezista in fata atacului noilor tehnologii.

Afaceri subminate

Amazon a luat o buna parte din cota de piata a librariilor traditionale prin vanzarea cartilor online, indiferent de formatul acestor opere.

Uber este o alternativa care isi face loc cu agresivitate in lumea transportului urban, iar Airbnb submineaza direct industria hoteliera la nivel global.

In acelasi timp, smartphone-urile au transformat radical modul de a comunica si de a gestiona afacerile in secolul XXI.

Nu mai este nicio surpriza faptul ca sistemul bancar si cel al serviciilor financiare se simt destul de inconfortabil in fata imensului val de schimbari provocate de avansul tehnologic inregistrat in ultimul deceniu.

Ultimii 10 ani au fost marcati de dezvoltarea unor afaceri inovatoare intr-un domeniu care pana mai ieri a fost dominat copios de industria financiara clasica.

Dar nu exista niciun semn care sa sugereze ca bancile vor face pasul inapoi in fata acestui asalt.

In ziua de azi, banii pot fi cu usurinta transferati in orice colt al lumii folosind simple aplicatii smart si fara vreo interactiune directa cu reprezentantii companiilor de servicii financiare.

Banca Mondiala a estimat ca, anul acesta, refugiatii porniti la drum din diverse tari afectate de conflicte sangeroase sau dezastre naturale au primit de la rude sau prieteni sume totalizand 586 miliarde de dolari.

Valoarea reprezinta o imensa oportunitate de crestere a veniturilor pentru firmele din spatele aplicatiilor care perturba in acest moment sistemul financiar-bancar clasic.

In acelasi timp, acesti factori perturbatori ofera si posibilitatea de a economisi sau a investi, ceea ce reprezinta o batalie pentru un loc vizibil exact celor mai definitorii servicii ale industriei bancare.

Public desemnat

Un studiu efectuat de agentia de publicitate digitala Fractl demonstreaza ca 85% dintre tinerii cu varste intre 23 si 30 de anii economisesc o parte din venituri, procentul fiind cu mult mai mare fata de generatia anterioara.

Serviciile de creditare s-au modficat si ele. Sistemele crowdfunding si peer-to-peer dau posibilitatea debitorilor sa ocoleasca multe din obstacolele intalnite in industria bancara, inclusiv a depunerii de garatii sau a obtinerii unui rating de credit.

Compania Massolution estimeaza ca piata serviciilor de crowdfunding a crescut de la 880 milioane de dolari in 2010, la 16,2 miliarde in 2014.

Anul acesta este asteptata dublarea sumelor investite la nivel global prin sistemul crowdfunding pana la 34 de miliarde dolari, iar in 2016 finantarea oferita in acest mod ar urma sa depaseasca valoarea oferita prin serviciile traditionale.

Chiar si consultanta financiara, serviciu care presupune o relatie directa cu clientul s-a modificat in ultimul deceniu.

Google a preferat ca, in 2004, in momentul listarii pe bursa, sa renunte la sistemul de consultanta asigurat de banci in aceste cazuri, dezvoltand un model de licitatie electronica in care fiecare doritor a putut achizitiona actiuni ale companiei.

Alte firme, precum Morningstar au urmat aceeasi cale in proces si, chiar daca acest stil revolutionar pentru piata bursiera mai are mult pana a deveni o moda, existenta sa demonstreaza un potential perturbator pentru modul de functionare al pietei de capital.

Limite legale

Cu toate acestea, nimeni nu poate spune ca industria bancara este pusa in primejdie de aceste noi tehnologii. Acestea au profitat de anumite avantaje pe care s-ar putea sa le piarda odata ce ocupa o pozitie mai importanta in piata.

Sectorul bancar este supus, in acest moment, unor complexe teste care pot aduce reforme importante in legislatia din domeniu.

Este o masura prin care autoritatile vor sa se asigure ca nonsalanta cu care s-a actionat in sectorul bancar inainte de declansarea crizei din 2008 nu se va mai repeta.

Multi nou-intrati in sector si-au constituit un avantaj din evitarea atingerii unor praguri peste care ar fi putut fi supusi acelorasi masuri stricte.

Aceasta impune si constrangeri asupra dimensiunilor si tipurilor de sevicii financiare pe care aceste companii le pot oferi.

Evitand o zona a serviciilor care pot atrage controalele autoritatilor, aceste startup-uri digitale din industria financiara si-au impus singure o limita pe care nu o pot depasi.

Aranjamentul, chiar daca nerecunoscut oficial, poate fi privit ca un mod de manageria riscul sistemic prezentat de nou-venitifi in industria financiar-bancara.

Pe masura ce revolutia digitala inainteaza, o mare parte din terenul in care aceste aplicatii au reusit sa se impuna va fi supus unor reguli mult mai aspre, ceea ce reprezinta un avantaj pentru actorii cu vechime din piata.

Prin urmare, asaltul tehnologiei digitale asupra sectorului bancar traditional nu pare sa fie deloc coplesitor.

In finante, cel putin, companiile tehnologice nu ar trebui privite ca o amenintare, ci ca o sursa de inovatii menita sa creasca productivitatea in acest sector.

#inovatii tehnologice sistem bancar, #servicii financiare digitale, #industria bancara , #Clasament banci