Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

SONDAJ. Ce acuza firmele mici si mijlocii in relatia cu bancile cand au incercat sa obtina credite

SONDAJ. Ce acuza firmele mici si mijlocii in relatia cu bancile cand au incercat sa obtina credite


Relaxarea politicilor de risc si reducerea costurilor finantarii (dobanzi, comisioane) sunt actiunile care ar putea stimula creditarea companiilor, arata un sondaj realizat de portalul de servicii financiare Efin.ro.

"Sectorul IMM este afectat in mod special de reticenta din ultimii ani a bancilor de a mai credita economia reala, ca urmare a acumularii de credite neperformante in perioada crizei economice. Totusi, bancilor le va fi dificil sa isi relaxeze politicile de risc, pana cand nu vor avea certitudinea unei cresteri economice sustenabile in Romania, ceea ce ar conduce la diminuarea treptata a volumului de credite neperformante. Este un cerc vicios pe care nimeni, in acest moment, nu are curajul sa il rupa, cu toate semnalele trimise de BNR si mediul de afaceri", a precizat analistul economic Dragos Cabat, Managing Partner Efin.ro .



Costuri ridicate in finantarea companiilor

Nivelul dobanzilor practicate de bancile din Romania este unul ridicat, au afirmat 85% dintre reprezentantii companiilor, in timp ce pentru 11% dintrea acestia, nivelul dobanzilor este unul acceptabil.

"In realitate, daca privim datele statistice, observam ca intre rata dobanzii active in Romania si media UE, 'marja de risc' este de aproximativ 5% in momentul de fata, fata de un minim de 3,5% in perioada 2007 - 2008. Dobanda rezultata nu este asadar foarte ridicata si ar trebui sa reflecte si oportunitatile superioare de profit de pe o piata in dezvoltare, asa cum este Romania", a subliniat Dragos Cabat.

Cele mai multe dintre companii sunt multumite de serviciile si produsele bancilor cu care colaboreaza in prezent (81%). Circa 46% dintre acestea colaboreaza cu o singura banca, iar 42% cu doua banci.

Lipsa de transparenta, principala problema in relatia cu banca

La intrebarea "Care sunt principalele probleme cu care v-ati confruntat, de-a lungul timpului, in relatia dumneavoastra cu bancile?", peste o treime dintre persoanele intervievate au indicat lipsa de transparenta in ceea ce priveste comisioanele si taxele aferente creditelor.

Interesant este faptul ca pentru aproximativ 70% dintre reprezentantii companiilor, produsele bancilor nu sunt accesibile, iar circa jumatate dintre acestia sustin ca bancile nu sunt dispuse sa acorde credite companiilor.

"Acest raspuns corespunde aproape perfect cu statisticile CNIPMMR, care arata ca procentul IMM care nu pot sau nu doresc accesarea creditelor bancare se afla in jurul valorii de 70%. In plus, in perioada 2009 - prezent, multe dintre companii nu au putut accesa credite bancare din cauza inaspririi politicilor de risc ale bancilor comerciale", a afirmat Dragos Cabat.

Propunerile CNIPMMR

CNIPMMR vine cu un set de propuneri pentru a imbunatati relatia banci-IMM-uri:

Abordare bancara si intreprenoriala echilibrata a componentelor esentiale de natura cantitativa si calitativa, cu promovarea utilizarii ratingurilor calitative ca un instrument de completare a evaluarii cantitative standard a bonitatii IMM-urilor.

Cresterea transparentei si competitiei in sectorul bancar, prin asigurarea publicarii pe site-urile fiecarei banci a unor indicatori cheie la nivel individual, a grilelor de evaluare a cererilor de creditare si a tuturor costurilor creditarii, cu efect direct privind intensificarea concurentei, compararea ofertelor de creditare si reducerea costurilor de finantare a IMM-urilor.

Simplificarea sarcinii administrative: eliminarea obligatiilor declarative aditionale prin limitarea documentelor si informatiilor solicitate intreprinderilor de catre banca la cele esentiale, care fac nemijlocit obiectul evaluarii acordarii sau respingerii creditului.

Sprijinirea accesului la consultanta adaptata nevoilor specifice ale IMM-urilor si dezvoltarea unor programe de "pregatire pentru investitii" pentru IMM-uri, inclusiv cu finantarea Uniunii Europene, in stransa cooperare cu organizatiile reprezentative ale acestora.

Dezvoltarea unui produs comparativ privind ofertele bancare, pentru informarea IMM-urilor, furnizat gratuit, la dispozitia tuturor IMM-urilor.

Colaborarea si comunicarea intre organizatiile mediului bancar si confederatiile patronale reprezentative in vederea imbunatatirii climatului de finantare a economiei.

Valorificarea intr-o masura mai mare a garantiilor acordate prin intermediul Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si a Fondului Roman de Contragarantare.

Valorificarea bunelor practici existente privind solutii specifice pentru dialogul, cooperarea si schimbul de informatii dintre creditori si IMM-uri (similare cu cele din Italia si Belgia).

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2236 ori