Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Protectia Consumatorului, un pion in lupta impotriva clauzelor abuzive. Clientii, din nou, pacaliti

Protectia Consumatorului, un pion in lupta impotriva clauzelor abuzive. Clientii, din nou, pacaliti


Razboiul clauzelor abuzive are, incepand de pe 1 octombrie, un arbitru-jucator. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC), aflata in subordinea Guvernului, este cea de care depinde eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit.

Daca pana astazi, clientii puteau sesiza individual ANPC sau Comisariatele pentru Protectia Consumatorului de eventuale clauze abuzive din contractele lor de credit, iar autoritatile putea amenda bancile, situatia se schimba radical cu noua legislatie. ANPC-ul este singura institutie care va decide daca intenteaza un proces pentru eliminarea clauzelor din toate contractele. Nu este obligata de nimeni si nimic!

"Acum, ANPC-ul face o actiune in justitie pentru eliminarea clauzelor abuzive din toate contractele de adeziune ale unui consumator. Aceasta este diferenta. Singura problema este ca nimeni nu obliga ANPC-ul sa faca o astfel de actiune. Deci ANPC-ul poate sa nu faca o astfel de actiune", a explicat pentru Business24 avocatul Codrut Avram.

O observatie importanta in acest sens este aceea ca ANPC-ul este sub autoritatea Guvernului. In conditiile in care Executivul a fost cel care a amanat de mai multe ori aplicarea acestei legi si cel care s-a lasat convins de lobby-ul bancilor pentru ca dosarele sa fie judecate la Inalta Curte de Casatie si Justitie, este greu de spus in ce masura va cere ANPC-ul in instanta eliminarea clauzelor abuzive. Mai mult decat atat, in ce masura va "lupta" pentru aceasta cauza.

Ce se intampla daca ANPC pierde un proces pe clauze abuzive

Cu atat mai mult, o decizie negativa privind introducerea abuziva a unor clauze in contractele de credit atrage dupa sine decizii similare in cazul unor dosare pe aceeasi speta.

"In cazul in care ANPC-ul actioneaza in instanta pentru eliminarea unei clauze din toate contractele unui comerciant si pierde, ar insemna ca, pentru toate procesele ulterioare ale ANPC ar fi vorba de autoritate de lucru judecat, deci ar trebui sa aiba exact aceeasi solutie. In principiu, in cazul in care se pierde primul proces de catre ANPC, automat ar insemna ca solutia este aceasta pentru toate clauzele din contractele respective", a precizat Codrut Avram.

Totusi, nici pana acum ANPC nu s-a dovedit a fi un partener de baza pentru clienti, sustine avocatul.

"Din experienta de pana acum s-a observat ca ANPC-ul se misca foarte greu. Nu exista nici o garantie ca ANPC-ul va initia vreo actiune in baza legii 193/2000", a completat Codrut Avram.

Potrivit avocatului, clauzele care ridica cele mai multe probleme bancilor, deci cele pe care clientii au castigat cele mai multe procese sunt, in general, comisioanele, modificarea abuziva a dobanzii din fixa in variabila, declararea scadentei anticipate pentru scaderea veniturilor si pentru scaderea valorii garantiilor, clauze care permit perceperea de sume suplimentare neprevazute in contractul de credit.

Reactia ANPC: Avem un grup de comisari cu experienta

La solicitarea Business24, ANPC a precizat ca in perioada 2008 - 2013, autoritatea a castigat definitiv si irevocabil - 573 de procese si a pierdut - 177.

"Autoritatea are capacitatea necesara gestionarii tuturor situatiilor litigioase, indiferent de gradul jurisdicitional ori de complexitatea spetelor, activitatea de pana in prezent dovedind acest lucru. In cadrul fiecarui comisariat judetean de protectie a consumatorilor exista atat comisari cu pregatire juridica cu experienta in verificarea unor clauze posibil abuzive, cat si juristi care pot sesiza instantei posibilele clauze abuzive", au precizat pentru Business24 reprezentantii institutiei.

Potrivit acestora, verificarile au loc atat in urma reclamatiilor depuse de consumatori, cat si in urma controalelor tematice desfasurate.

"Acestia, in urma studierii documentatiei depuse(contracte) pot sesiza instanta cu descrierea posibilei clauze abuzive. La nivelul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor s-a constituit un grup de comisari cu experienta pe studierea si depistarea unor astfel de clauze contractuale posibile abuzive alaturi de juristii institutiei", au completat reprezentantii ANPC.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3683 ori

comments powered by Disqus