Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Smecheriile financiare pentru care bancile s-au ingropat in procese cu clientii

Smecheriile financiare pentru care bancile s-au ingropat in procese cu clientii


Comisioanele nejustificate, modificarea unilaterala a clauzelor din contracte si scadenta anticipata reprezinta principalele ilegalitati pentru care bancile platesc, astazi, in instanta. Totusi, razboiul dintre clienti si banci este departe de un deznodamant. Procesele se afla in diferite stadii si se pierd sau se castiga, chiar si pe aceeasi cauza.

Comisioanele, mai ales cele de risc sau de administrare, reprezinta cea mai intalnita cauza in procesele dintre clienti si banci, potrivit avocatului Codrut Avram.

"Din cate stiu eu, comisionul de risc este o inventie pur romaneasca, atat prin valoarea lui, cat si prin modalitatea de pseudo-definire, percepere, introducere in contracte", a declarat avocatul, pentru Business24.

La lista se mai adauga clauza privind posibilitatea e modificare unilaterala a unui contract, dar si declararea scadentei anticipate din alte motive decat neplata ratelor.

"Clauze de genul: 'Banca isi rezerva dreptul de a modifica dobanda' sau 'dobanda curenta poate fi modificata unilateral de catre banca' sunt abuzive, pentru ca permit bancii sa efectueze modificari in contract, fara a exista o discutie sau o negociere intre cele doua parti", confirma si avocatul Eliza Petrov, colaborator al C.A Coltuc.

De asemenea, avocatii mai consemneaza faptul ca produsul bancar cel mai expus neregulilor este creditul pe termen lung, cu garantii imobiliare. In prezent, BCR, Volksbank, Piraeus Bank si RBS sunt bancile cu cele mai multe procese pe rol.

Care este scorul ultimelor procese dintre clienti si banci

Spre exemplu, Volksbank castiga si pierde mai multe procese, in decurs de o saptamana. Banca a obtinut la Curtea de Apel, reintroducerea comisionului de risc anulat de Tribunalul Bucuresti si restituirea a circa 25.000 de euro (sume restituite initial de banca si cheltuieli de judecata), in cazul unui client care a reclamat clauze abuzive.

Pe de alta parte, un alt client nemultumit obtine in instanta, anularea comisionului de administrare dintr-un act aditional, semnat la presiunile bancii, dar si daune morale in valoare de 1000 de lei. "Din notificarile trimise, se pune o anumita presiune de a semna, pe semne ca, oricum, clauzele ar intra in vigoare, indiferent de ce va face el", a explicat Codrut Avram, avocatul care a reprezentat cazul in instanta.

Tot in cursul acestei luni, Volksbank a fost obligata, prin sentinta irevocabila a Tribunalului Bucuresti, sa plateasca daune morale in valoare totala de 3000 de euro, in trei dosare privind clauzele abuzive din contracte. Desi au mai fost acordate sentinte similare in alte 20 de dosare, sunt primele decizii irevocabile de acest gen din Romania.

Clientii BCR au obtinut, in martie, o victorie importanta impotriva bancii, cand Tribunalul Bucuresti a decis ca actiunea a 360 de clienti este in mare parte, valida. Instanta a decis ca sunt nule comisioanele de risc si de administrare calculate la valoarea initiala a creditului si a dispus eliminarea lor. In plus, banca este obligata sa restituie sumele percepute pana la acea data.

Tot in cazul BCR insa, Curtea de Apel a anulat, in februarie, decizia Tribunalului Bucuresti de eliminare a comisioanelor de risc si de administrare. In plus, instanta a evaluat cheltuielile de judecata la 200.000 de lei.

Modificarea Codului de procedura civila, speranta sau amenintare?

Legea pe baza careia clientii pot da in judecata o banca este Legea 193/2000. Ea ar urma sa fie modificata odata cu intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila.

In cazul in care se vor aplica modificarile, banca va fi obligata sa scoata din toate contractele existente clauzele abuzive, daca instanta a dat castig de cauza unui consumator. Avocatii explica insa, ca un judecator va putea solicita eliminarea clauzei din toate contractele doar in situatia in care procedura va fi initiata de o autoritate pentru protectia consumatorului, nu de un client nemultumit. Pe de alta parte, daca autoritatea va pierde procesul, va deveni aproape imposibil de castigat un proces impotriva bancii, pe cauza respectiva.
Sursa: Business24.ro

Loading from
comments powered by Disqus