BNR, atentionata sa consulte BCE "in timp util"

Duminica, 27 Martie 2011, ora 23:44
1457 citiri
BNR, atentionata sa consulte BCE "in timp util"

BCE a avizat doua proiecte care reglementeaza rolul Fondului de garantare a depozitelor in cadrul procedurii de administrare speciala a institutiilor de credit, dar a atras din nou atentia BNR ca trebuie consultata "in timp util", dupa ce banca centrala a cerut un raspuns in mai putin de o luna, potrivit Mediafax. 

BNR a transmis BCE, la data de 28 ianuarie, doua solicitari de emitere a unui aviz cu privire la un proiect de ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar si cu privire la un proiect de ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului.

"Conform BNR, modificarile cuprinse in proiectele de ordonanta fac obiectul conditionalitatilor structurale prevazute in acordul stand-by incheiat de Romania cu FMI si ar trebui sa intre in vigoare la 15 martie 2011.

Avand in vedere acest fapt, BNR invoca motive de extrema urgenta si solicita ca avizul BCE sa fie emis pana la 25 februarie 2011 pentru ca legiuitorul roman sa poata tine seama de avizul BCE inainte de adoptarea unei decizii pe fond cu privire la proiectele de ordonanta.

BCE doreste sa atraga atentia autoritatii care a transmis solicitarile de emitere a unui aviz asupra faptului ca (...) BCE trebuie consultata «in timp util» in raport cu procesul legislativ", se arata in avizul adoptat de Consiliul Guvernatorilor BCE si semnat de presedintele institutiei, Jean-Claude Trichet, la data de 25 februarie.

BNR a mai fost atentionata de BCE ca trebuie consultata "in timp util" in luna februarie 2010, cand a avizat un proiect de lege privind modificarea procedurii administrarii speciale in cazul institutiilor de credit din Romania.

Banca Centrala Europeana (BCE) a atras atentia in februarie 2011 si asupra activitatii desfasurate in prezent in cadrul Uniunii in vederea crearii unui cadru armonizat de gestionare si solutionare a crizelor in cadrul Uniunii, activitate care priveste, printre altele, domenii similare celor care fac obiectul proiectelor de ordonanta.

"Desi sistemul romanesc pare a respecta concluziile recente ale Consiliului Ecofin (format din ministrii de finante ai statele din UE - n.r.) cu privire la gestionarea crizelor, acesta poate necesita adaptari ulterioare in functie de forma finala a cadrului Uniunii si de reformarea Directivei 94/19/CE a Parlamentului European si al Consiliului privind sistemele de garantare a depozitelor", noteaza BCE.

Proiectul de ordonanta pentru modificarea OG 39/1996 permite Fondului de garantare sa utilizeze resursele pentru a sustine transferul depozitelor de la banca aflata in administrare speciala la o alta institutie de credit, doar daca suma platita de Fond este mai mica decat in cazul platii directe a compensatiilor pentru depozitele garantate.

Totodata, proiectul de act normativ pervede ca orice decizie cu privire la utilizarea resurselor financiare ale Fondului pentru finantarea operatiunilor care implica transferul de depozite trebuie aprobata in prealabil de BNR.

"BCE apreciaza faptul ca orice decizie cu privire la utilizarea resurselor financiare ale fondului pentru finantarea operatiunilor care implica un transfer de depozite garantate este supusa aprobarii BNR si recunoaste experienta BNR in acest context.

Totusi, BCE reafirma opinia conform careia functiile care trebuie indeplinite de BNR pentru a contribui la masurile de stabilizare care urmeaza a fi aplicate trebuie executate astfel incat sa fie pe deplin compatibile cu independenta institutionala si financiara a BNR si sa asigure indeplinirea corespunzatoare a misiunilor actuale", potrivit avizului.

Aldoilea proiect de ordonanta modifica OUG 99/2006 in privinta administrarii speciale aplicabile institutiilor de credit aflate in dificultate, pentru facilitarea modificarilor propuse de primul proiect.

Al doilea proiect stabileste, printre altele, criteriile pentru primirea informatiilor de catre institutiile de credit, dar si mecanismul achizitiei activelor bancare, care consta intr-o procedura de tip licitatie bazata pe cel mai bun pret oferit de o institutie eligibila.

In plus, proiectul de act normativ prevede ca, prin adoptarea masurilor de restructurare, creditorii institutiei de credit nu se pot afla intr-o situatie mai putin favorabila decat cea in care s-ar fi aflat daca aceste masuri nu ar fi fost implementate si institutia de credit ar fi intrat direct in lichidare.

Banca Centrala Europeana a constatat ca nu sunt reglementate in mod clar anumite aspecte importante ale mecanismului a carui implementare este urmarita prin proiectele de ordonanta, cum ar fi regimul juridic al garantiilor care urmeaza a fi emise de fond in vederea facilitarii punerii in aplicare a unei masuri de restructurare care consta in operatiuni care implica transferul de depozite, costul transferului depozitelor si datoria institutiei de credit de la care sunt transferate depozitele garantate.

"In scopul asigurarii stabilitatii institutiilor si pietei financiare si a unui cadru juridic clar al fondului, precum si din motive de siguranta juridica, BCE recomanda reglementarea cu claritate a acestor aspecte", potrivit avizului bancii. 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#bcr, #bce, #fondul de garantare a depozitelor, #credit, #banci , #stiri BCR