Ce se ascunde in spatele frontului in lupta pentru creditarea IMM-urilor

Luni, 22 Iulie 2013, ora 07:21
2379 citiri
Ce se ascunde in spatele frontului in lupta pentru creditarea IMM-urilor

Din ce in ce mai multe institutii financiare sunt atrase de potentialul IMM-urilor, in conditiile in care, pana in momentul de fata, bancile au mentinut blocajul in procesul de creditare.

Bancile pun la dispozitie oferte de creditare a activitatii curente sau a proiectelor de investitii, prin parteneriatul cu Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri. Firmele devin din ce in ce mai atractive pentru banci si pentru institutiile financiare, care au conceput produse financiare dedicate acestora.

Unul dintre jucatorii care intra cu forta in lupta pentru creditarea intreprinderilor mici si mijlocii, este BCR.

Aceasta banca, a anuntat infiintarea a 23 de echipe mobile, prin care incearca sa cucereasca un numar cat mai mare de clienti IMM.

"Este un model de servisare teritoriala care tine cont de apropiere geografica, si mai ales de acoperie in cel mai bun fel posibil pentru clienti" a declarat pentru Business24 Ionut Stanimir, purtator de cuvant BCR.

Ce face o echipa mobila

O echipa mobila aduce flexibilitate in conexiunea cu clientii IMM, se lauda BCR. Acestea sunt echipe de bancheri comerciali, care asigura relatia de afaceri cu un client pe teren.

Activitatea unei echipe mobile tine de "aspectele de zi cu zi" ale unei relatii comerciale cu o companie. "Ea poate privi chestiuni de finantare, servicii de cash management sau poate privi chestiuni legate de scrisori de garantie", potrivit lui Ionut Stanimir.

Insa, acesta recunoaste ca la fel de important este pentru banca, sa cunoasca foarte bine clientul. Si cum poate face asta mai bine, daca nu vizitandu-i firma, cunoscand operatiunile si vazand la fata locului ceea ce se intampla.

Segmentarea regionala creste la 10 zone

Segmentarea regionala creste de la 8 zone in vechea structura, la 10 pe noua organizare, fiecare avand cate un centru zonal: Bucuresti, Constanta, Bacau, Iasi, Brasov, Pitesti, Craiova, Sibiu, Timisoara, Cluj-Napoca.

"Cel mai dezvoltat centru zonal este Bucuresti. In celelate zone, dezvoltarea depinde de profil, pentru ca nu poti compara o zona cu profil agricol cum este Campia Romana (incluzand Ialomita, Calarasi, Teleorman si Giurgiu ) cu o zona mai industrializata, cum este cea formata din Cluj, Alba si Mures, unde investitorii sunt de alta natura", a completat Stanimir.

Acesta sustine ca cele mai importante ca volum de afaceri si prezenta a firmelor, sunt Bucuresti, Transilvania si Banat.

Exista echipe mobile formate si pentru persoane fizice

Pentru persoanele fizice este diferit, observa Stanimir, in sensul ca exista o sucursala, un centru de coordonare, de unde angajatii pot fi flexibili in a se muta in sucursalele alocate unui grup retail, in functie de incarcare, de volum potential sau de alti indicatori care necesita servisare cu numar de personal mai ridicat.

Clientii din segmentul retail primesc deja servicii printr-o noua structura, care acopera 12 zone geografice.

Cu ce arme se lupta celelalte institutii in batalia pentru IMM-uri

Bancile cauta sa-si impresioneze clientii si se intrec in oferte personalizate sau diferite alte avantaje cum ar fi: consultanta, garantarea creditului sau chiar "sucursale speciale pentru IMM-uri".

1. Piraeus Bank: Nu cu mult timp in urma, banca a anuntat infiintarea unui Business Center pentru intreprinderile mici si mijlocii si a reconfigurat divizia de IMM pentru a accelera activitatea de creditare pe acest segment.

Noul Business Center Piraeus va avea o echipa compusa din peste 30 de specialisti. Noua structura gestioneaza in mod direct activitatea de vanzari, administrarea contractelor, precum si relatia directa cu IMM-urile, iar oferta este intr-atat de personalizata, incat bancherii nu pot identifica nici macar un singur numitor comun.

2. Raiffeisen Bank: introduce un nou serviciu pentru IMM-uri: banca ofera posibilitatea IMM-urilor sa-si recupereze TVA-ul pentru cheltuielile in interes de afaceri efectuate in strainatate cu cardul business sau cu numerar. Cardurile business permit platile fara numerar in tara si strainatate la un cost minim pentru companie.

Alte institutii financiare care s-au "grabit" sa sara in ajutorul IMM-urilor, au fost Coface si Omniasig. Cele doua companii au lansat anul acesta doua produse similare, care au ca scop asigurarea creditelor contractate de IMM-uri.

3. Coface: lanseaza asigurarea de Credit Comercial SMART, care garanteaza riscul de neincasare a creantelor. Costul acestei asigurari de credit variaza intre 3.500 si 15.000 de euro pe an.

4. Omniasig: Emite o asigurare care ofera protectie pentru cladiri si continut, pierderi din exploatare rezultate din intreruperea activitatii, accidente ale angajatilor, raspundere civila fata de terti, raspunderea chiriasului fata de proprietar (in cazul in care firma isi desfasoara activitatea in locatii inchiriate).

Cum sustine Guvernul IMM-urile

In urma cu cateva zile, Guvernul a precizat ca nu poate influenta in mod direct sistemul bancar, insa ca a incercat sa sprijine indirect IMM-urile prin faptul ca s-a imprumutat de pe pietele externe astfel incat bancile din Romania sa-si foloseasca resursele pentru finantarea afacerilor firmelor.

Ponta a subliniat nevoia unei banci romanesti importante care sa sprijine IMM-urile. Din punctul de vedere al premierului, CEC-ul este banca romaneasca pe care o asteapta sa sprijina micile intreprinderi romanesti.

#echipe mobile BCR, #segmentar regionala, #clienti corporate, #clienti IMM BCR , #stiri BCR